V aktuálnej generácii sa s týmto uhladeným japonským SUV stretávam tretíkrát. Koncom minulého roka stihol prejsť drobným faceliftom. Laické oko však nerozozná zmeny na exteriéri, tobôž v interiéri. Z profesionálneho pohľadu vidieť miernu zmenu tvarov predného nárazníka, v ktorom sídlia hranaté hmlové svetlá, miesto pôvodných okrúhlych. Malú odchýlku som zaznamenal aj na grafike stretávacích svetiel. Masku chladiča potom dolaďuje chróm.
Ostatné časti karosérie sú totožné s modelom pred faceliftom. Najpodstatnejším faktom je, že X-Trail pôsobí stále sviežim a vyváženým dojmom. Päť rokov produkcie tomuto SUV vrásky nerobí. Škoda len, a za tým si stojím od prvého stretnutia, že X-Trail sa až príliš podobá na menšieho súrodenca Qashqai, čo je na škodu veci. Druhá generácia bola o dosť agresívnejšia a terénnejšia. Na druhej strane, nie je to jediný prípad. Ostatné automobilky tiež spodobňujú svoje modely.
Vo vzdušnou interiéri ostalo všetko po starom. Páčilo sa mi béžové kožené čalúnenie sedadiel, ktoré v kombinácií s tmavými plastmi vytvorili v aute priestrannú a pohodovú atmosféru. Testoval som najvyšší stupeň výbavy Tekna, ktorý disponoval množstvom užitočných prvkov výbavy. V zimnom období som si nevedel vynachváliť vyhrievané všetky sedačky a volant. Kritiku si zaslúži iba multimediálny systém. Dotyková obrazovka je graficky stará a navyše veľmi slabo reaguje na povely dotykov prsta.
Aj keď sa X-Trail nápadne podobá na Qashqai, je podstatne väčší. V dvoch testoch som hanil tretí rad sedadiel za nevyužiteľnosť v praxi, ktorý dokonca uberal veľa z objemu batožinového priestoru. V tomto testovanom variante som mal konečne príležitosť tešiť sa z veľkého kufra, nakoľko išlo len o päťmiestne prevedenie.
V polovici výrobného procesu X-Trailu sa konečne konštruktéri odhodlali pre logický krok a dožičili mu poriadny motor pod prednou kapotou. Donedávna mal iba jeden naftový agregát s maximálnym výkonom 96 kW, čo bol mierne poddimenzovaný motor na dvojtonové SUV schopné odviezť 7 ľudí, ťahať karavan alebo previezť množstvo batožiny. Aktuálne sa ocitol na vrchole ponuky dvojlitrový diesel dCi s výkonom 130 kW. Spriahnutý bol so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a v prevedení 4x4.
Štartovanie studeného motora v mrazivom období sprevádza jasné rapotanie, ktoré ľahko napovie, že ide o naftový agregát. Pochádza z produkcie Renault, kde som zväčša zvyknutý na kultúrnejší prejav. Vibrácie však ostávajú len pod kapotou. Spojka a prevodovka sú od nich ušetrené. Akusticky je podobne na tom ako slabší agregát 1.6 dCi z minulého testu. To znamená, že sa výrazne ozýva pri zrýchľovaní, no počas ustálenej jazdy vládne v interiéri pokoj.
Dynamiku a jazdné vlastnosti som opäť preveroval na okresných oravských cestách. Dvojliter začína dýchať cca od 1800 ot./min. a drží ťah do 4500 ot./min. Hoci ide o podstatne výkonnejší motor ako 1.6 dCi, netreba čakať zázračne silné vtláčanie chrbtice do operadiel. Sila sa prejavuje skôr lineárne, vďaka krútiacemu momentu 380 Nm. Pri predbiehaní motor ochotne potiahne, pričom netreba často šliapať až na podlahu. Spotrebu sa mi podarilo držať na 7,1 litra na 100 kilometrov. To je o 0,6 litra viac ako so slabším motorom, ale v zimnom období a na zimných pneumatikách.
V nejednej situácii som prepínal pohon na obe nápravy cez otočný ovládač v stredovom tuneli. Nissan X-Trail je jeden z posledných druhov týchto voliteľných režimov, ktoré si môže vybrať vodič sám. Hrabe tak na čisto na predné kolesá, prípadne v automatickom režime sa podľa potreby pridáva zadná náprava alebo sa dá uzavrieť pohon fixne 50:50. V automatickom režime na snehu sa toto auto správa maximálne suverénne. Bez akéhokoľvek náznaku šmyku reagovala elektronika pohotovo na zmenu smeru jazdy i vo vyššej rýchlosti ako by bolo rozumné na snehu jazdiť.
V priebehu týždňa sa mi oživili spomienky na predchádzajúce skúsenosti s podvozkom. Charakterom je vyvážený na dlhé trasy, ale čo-to dovolí i v rezkejšej jazde zákrutami. Stavba karosérie napovedá vyššie ťažisko, čo sa mierne podpísalo na výraznejších náklonoch. Obavy s prevrátenia však odhoďte za hlavu. Kolesá sa zahryznú do asfaltu a ak neurobíte prudký manéver s volantom na opačnú stranu vo vyššej rýchlosti, X-Trail nestratí navolenú stopu. Toto auto ale nemá v popise športový charakter. Ide o klasické, bezpečné SUV, ktoré sa nebojí ušpiniť od blata, či snehu.
Uznávam, cenovka sa vyšplhala dosť vysoko od základného variantu. No teraz má aspoň zmysel uvažovať nad X-Trailom. Nie je tomu tak dávno, kedy som písal v staršej recenzii, že skoro všetko dostanete aj Qashqaii, ale za menší peniaz.