Menu
  • Nie len do mesta!
    Nie len do mesta!
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V tejto recenzii sa dozviete, kedy je možné jazdiť s autom za spotrebu udávanú výrobcom, taktiež sa dozviete, že druhá generácia Nissanu Qashqai vychytala muchy predchodcu, a aj to zistíme, že pohon všetkých kolies je v kombinácii iba s jedným motorom.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Poďme pekne od začiatku. Qashqai dozrel a dočista sa prekvalifikoval na SUV. Hoci ešte v predošlej generácii figurovalo začlenenie Crossover aj v brožúre sa píše o mestskom crossoveri, ale toto, čo vidím pred očami nie je rozhodne auto do mesta. Napadá ma iba fakt, prečo ho Nissan nechce ponúkať ako SUV, zrejme sa bojí konkurencie, avšak celkom bez jasných argumentov. Mám hneď niekoľko dôvodov.

Prvým je dizajn. Je krásny, štýlový a vyvážený, ani veľa ani málo. Takéto autá sa mi páčia, s Jukom nemá spoločné nič, akurát marketingové zaradenie, vraj auto do mesta. Asi prvýkrát v živote vidím generačného nástupcu s kabátom podobným so starým známym modelom automobilky, ktorý sa predáva dlhé roky. Nepripomína vám nový Qashqai spredu staré známe Murano? Minimálne svetlá a mriežka chladiča. Zvláštne, akoby Japonci potrebovali zabudnúť na prvé stvárnenie Qashqaiu, no na jeho zmenu nehľadali inšpiráciu inde, stačilo si vybrať exkluzívne SUV z vlastného portfólia. Tieto názory nie sú potvrdené, iba sa zamýšľam...

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Nejde tu však iba o vzhľad prednej masky, ale celkový dojem, na karosérii nájdete plno kriviek a pekných optických rozšírení, vďaka ktorým Qashqai klame dojmom mestského crossoveru. Ale neskôr sa prederiem na jazdné vlastnosti a zistí sa, že patrí ozaj na cestu a nie do terénu. Než naskočím do interiéru, nedá mi pozerať sa chvíľu na 19 palcové disky kolies, ach aká škoda, že jeden som vlastným nedopatrením odsúdil na zánik. Tiež sa viac dozviete neskôr! :)

[adsense]

Za volantom mám slušné miesto, vzhľadom na predchodcu sa dá povedať o veľkom priestore, pretože viem si pohodlne odložiť ľavú nohu počas dlhých presunov na diaľnici, neprekáža mi už krátky sedák sedadla, ktorý kedysi nevedel poskytnúť oporu stehnám ani výškovo podobným postavám ako som ja (176 cm) a tiež tlieskam nad množstvom tentoraz použiteľných držiakoch na nápoje vo výplniach dverí. Alebo vyššia pozícia za volantom nie je taká dramaticky nepohodlná, nakoľko hĺbkové a pozdĺžne nastavenie volantu to vykompenzovalo.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Dovolím si tvrdiť, že interiérové (ne)dokonalosti som si za týždeň jazdenia vedel lepšie vštiepiť do hlavy, keďže celkový strávený čas za volantom mi palubný počítač vypočítal na 42 hodín. Kvalita materiálov? Absolútne v norme, nič sa neodráža od čelného skla, pravé koleno nebudete mať otlačené od stredového panelu a dosah na jednotlivé ovládače palubnej dosky sú dostatočne po ruke, aj vďaka mierne naklonenému panelu na vodiča.

Pýtate sa, či nájdem aj nejaké nezrovnalosti v interiéri? Skúsim sa pozrieť na druhý rad sedadiel. A hneď ma napadá prvá výčitka, s novou generáciou dorazil zatiaľ iba Qashqai v jednom karosárskom prevedení, takže si musíte vystačiť s päťčlennou maximálnou obsadenosťou osôb. Zato však ani trojica nepociťuje na krátke vzdialenosti sardinkoidné symptómy. Ale platí tu samozrejme pravidlo, dvaja na kraj, a stred patrí výklopnej lakťovej opierke.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Kufor Qashqaiu disponuje objemom jemne cez 400 litrov, haha, zasmeje sa Honda Civic, avšak nie je to tak málo, na auto kategorizované do mesta to plne postačuje. Navyše nakladacia hrana a kubický tvar natesno zbalia tri veľké cestovateľské tašky. Sklopením zadných operadiel vzniká rovná plocha. Keď som spomenul operadlá, vidím ďalšie mínus, už tu nie sú regulovateľné v sklone ani polohovateľné. Dno batožinového priestoru skrýva ešte falošný plytký odkladací priestor na predmety, a pod ním sídli štandardne rezervné dojazdové koleso.

Chvalabohu, reč je o dojazdovom kolese,  nebyť neho, hore spomenuté poznatky o interiéri by sa skončili predčasne. Piatková jazda do Košíc s týmto autom znamenala previerku nielen jazdných vlastností, úžitkových možností, ale aj komfortu počas pokojnej a nudnej jazdy. Rozoberme si to poporiadku.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Kým bolo všetko v poriadku, dovtedy som si užíval dynamiku testovaného agregátu. Pod kapotou klepotal, alebo skôr kvílil maloobjemový naftový štvorvalec 1.6 dCi, samozrejme z Renaultu. Naladený na 130 konských síl, v opcii s predným alebo pripájateľným pohonom zadnej nápravy. Je to jediná kombinácia, ostatné motorizácie v Qashqaii sú len predokolky. Automatickú prevodovku nájdete tiež len s týmto motorom, ale už len v kombinácii s predným pohonom.

Šesťstupňový manuál odstupňovaný troška na kratšie pomery nie je ideálny na diaľničné presuny, kedy otáčkomer točí cez 2500 ot./min., zato však dokáže prekročiť ručička päťku a sila dovtedy ozaj pocitovo stúpa. Dvesto kilometrov po trase z Bratislavy do Zvolena pri rýchlosti 130 km/h znamenal priemer na 7,2 litra na 100 km, keď prejdete na okresné cesty a zvolíte si svižnú jazdu, konzum klesne zhruba o osem desatín dole.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Teraz k tej historke o dojazdovom kolese. Tesne pred Detvou sa mi nešťastne podarilo nabehnúť na ostrý kameň o veľkosti pol tehly ležiaci priamo na ceste. Qashqai dostal riadnu ranu do predného tlmiča, a ani len o pár metrov neskôr palubný počítač hlásal, že na ľavom prednom kolese uniká vzduch. Našťastie sa mi podarilo dopraviť na pumpu, kde sa dali bezpečne pozrieť následky „úrazu“. Guma odrovnaná a po vybratí kolesa spod podbehu zisťujem, že aj disk je v p***.

Následne, po prezutí za dojazdovú rezervu som zistil, že pokojná jazda rýchlosťou 80 km/h na Nissan Qashqai sa dá zvládnuť, aj keď cieľ, kam cestujete je vzdialený takmer dvesto kilometrov. To isté platilo o ceste späť z Košíc do Bratislavy, šesť hodín jazdy za volantom nemalo negatívny vplyv na únavu vodiča. Riadenie je dobre citlivé, netreba stále vyrovnávať smer jazdy. Apropo, spotreba dramaticky klesla až pod štyri litre nafty.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 4X4

Nissan Qashqai nie je určený do terénu, hoci má pripájateľný pohon zadnej nápravy, alebo uzávierku diferenciálu, pravda je taká, že jeho terénne schopnosti limitujú dlhé previsy a použité pneumatiky. Na ceste však fajnovo filtruje drobné nerovnosti, a ani pneumatiky nízkoprofilovým číslom nevytrasú z človeka dušu. Stabilita je tiež ukážková, vyššie ťažisko totiž automaticky regulujú elektronické tlmiče, ktoré eliminujú náklony v zákrutách.

A čo cena? Závisí od voľby konkrétneho modelu, ak si vyberiete ten náš, zaplatíte minimálne 23 890€ v prvom z troch ponúkaných stupňov výbavy. Ak si zvolíte iba predohrab a základný motor, vyjde vás takmer o 5 tisíc euro lacnejšie. Najväčší hendikep vidím práve v tom, že 4x4 je výsada iba jednej motorizácie. Inak je však Qashqai ozaj dobrý automobil, a NIELEN do mesta!

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 96 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 320 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,6 / 4,5 / 4,9
Spotreba počas testu (l/100km): 5,7
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4380 / 1806 / 1590
Batožinový priestor - min./max. (l): 401 / -
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1518 / 512

Ceny

Základná cena: 17 950€
Cena verzie od: 21 750€
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook