V časoch, keď sa sny o slobode jazdy písali dvoma kolesami a dvojtaktným rytmom, bol Manet 90 jedným z najvýraznejších symbolov motorizmu pre široké masy. Dnes je nostalgickou ikonou a svedkom doby, keď motocykel znamenal viac ako len dopravný prostriedok.
Zrod motocykla pre každého
Manet 90 vznikol v závode Považských strojární v Považskej Bystrici, kde sa po vojne rodila nová slovenská strojárska budúcnosť. Prvý model bol predstavený v roku 1947 a už o rok neskôr sa rozbehla jeho sériová výroba. Cieľ bol jasný – poskytnúť dostupný motocykel širokým vrstvám obyvateľstva v povojnovej republike.
Manet 90 bol dvojtaktný jednovalec s obsahom 90 cm³ a výkonom približne 2,6 koní. Aj keď jeho maximálna rýchlosť len mierne prekračovala 60 km/h, mal všetko, čo motocykel tej doby potreboval: robustnú konštrukciu, spoľahlivý motor a jednoduchú údržbu.
Jednoduchosť a robustnosť ako prednosti
Motocykel vážil necelých 60 kilogramov, čo z neho robilo ideálny dopravný prostriedok pre mladých i starších, mužov i ženy. Odpruženie bolo riešené listovými pružinami a neskôr klasickými teleskopmi. Manet bol štartovaný pedálom, ktorý bol zároveň kľukou a mal tri manuálne radené stupne.
Na svoju dobu bol dizajnovo prepracovaný – pôsobil elegantne a dôstojne, s decentným lakovaním a výrazným chrómovaním. Jeho konštrukcia prežila v rôznych variantoch celé desaťročie, a stala sa základom pre ďalšie slovenské motorky.
Vývozný hit a imidžový motocykel
Manet 90 neostal len domácim fenoménom – jeho vývoz smeroval do krajín ako Maďarsko, Poľsko, ale aj Francúzsko, Švédsko či Egypt. Stal sa ukážkou toho, že československý priemysel dokáže konkurovať aj za hranicami. Svojím dizajnom, výkonom a spoľahlivosťou si získal rešpekt aj v západných motocyklových kruhoch.
Napriek skromným číslam na papieri sa stal Manet 90 akýmsi „ľudovým vozidlom“ – ľudia si naň šetrili, dedili ho, a pre mnohých bol prvým motocyklom, na ktorom sa naučili jazdiť. Bol súčasťou ciest za prácou, na dovolenku, aj výletov do prírody.
Dedičstvo, ktoré doteraz vrčí v pamäti zberateľov
Výroba Manetu 90 skončila v roku 1951, no jeho odkaz pretrváva. Dnes je vyhľadávaným zberateľským kúskom – nie kvôli výkonom, ale pre jeho historickú hodnotu a remeselnú jednoduchosť. Vďaka dostupnosti náhradných dielov a aktívnym klubom veteránov je Manet 90 stále viditeľný na zrazoch a výstavách.
Jeho existencia pomohla ukotviť Slovensko ako dôležitú súčasť motocyklovej histórie. Bez Manetu by nebolo Pionierov, Babiet či Jawiet, ktoré nasledovali.