Volkswagen Group – kráľ Európy a milovník diverzity

Volkswagen Group je v Európe to, čo je čokoláda pre deti – takmer všade a vo všetkých formách. Z jednej materskej firmy vo Wolfsburgu vyrástla rozvetvená sieť značiek, ktorá pokrýva široký segment trhu od študentov žijúcich na instantných polievkach a šoférujúcich Polo, až po miliardárov s chuťou na Bugatti Chiron.

Keď si kúpite Škodu, je dosť pravdepodobné, že váš podvozok kedysi zdieľal náhradný diel s Audi. Ak si k tomu pridáte Lamborghini Urus, zistíte, že ide o Audi RSQ8 po anabolickej kúre a s cenou, ktorá vyzerá ako telefónne číslo. 

Porsche a Audi si zas medzi sebou požičiavali technológie elektromobilov tak efektívne, že už ani nevedia, kto bol prvý. V tejto sieti je každá značka ako bratranec na rodinnej oslave – všetci sa poznáme, aj keď každý tvrdí, že sme celkom iný.

Volkswagen Group Logo - Zdroj: Volkswagen
General Motors – americká pýcha so stratou pamäti

Keby ste sa spýtali v 60. rokoch, kto vládne svetovému automobilovému trhu, odpoveď bola jednoznačná: General Motors. Dnes z kedysi globálneho giganta ostali hlavne pickupy, SUV a Cadillac, ktorý vyrába autá tak veľké, že majú vlastné časové pásmo. Značky ako Opel a Vauxhall predali Francúzom a Holden v Austrálii pochoval marketingový cynizmus. 

Napriek tomu GM vie ako na Ameriku: ich Chevrolety a GMC pickupy sú stelesnením americkej predstavy o kompaktnosti, kde trojtonové auto je štandard. A Cadillac? To je luxus s moc fajným V8 pod kapotou a infotainmentom, ktorý občas zabudne, že mal byť smart.

General Motors Logo - Zdroj: GM
Stellantis – francúzsky šalát s talianskym dresingom a americkým korením

Stellantis vznikol spojením PSA a FCA a je to skutočný koncernový chameleón. Pod jednou strechou sa stretli Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Maserati, Opel a ešte niekoľko značiek, ktoré si pamätá už len archivár. 

To znamená, že keď si kúpite Opel, má možno viac francúzskej DNA ako Bordeaux. Jeep s talianskym motorom je už bežným javom a ak sedíte v Maserati, ktoré znie ako Ferrari, ale spája podvozok s Alfou, ste len ďalším dôkazom, že Stellantis je čochvíľa vlastník každej druhej európskej ulice.

Stellantis Logo - Zdroj: Stellantis
Honda – neprečítateľne nezávislá

Honda je v automobilovom svete ako samuraj bez pána. Samostatná, nezávislá, trochu excentrická, ale vždy funkčná. Okrem áut vyrába aj motorky, lietadlá, čerpadlá a roboty, ktoré sú strašidelne milé. 

Ich Acura v USA je definícia japonského luxusu s americkým obalom. Honda robí veci po svojom a učí zvyšok sveta, že nezávislosť je štýl.

Honda Logo - Zdroj: Honda
Nissan-Renault-Mitsubishi – rodina, ktorá sa stále háda

Aliancia týchto troch značiek je ako manželstvo z rozumu. Spolu zdieľajú technológie, platformy, ale každý si ide svojou cestou. Renault príjemný, Nissan na pokraji revolty a Mitsubishi, ktoré si spí a občas predstaví elektromobil. 

Dacia ako rumunský odkaz do tejto zmesi pridal lacný minimalizmus, ktorý prežije aj časovú bombu.

Renault-Nissan- Mitsubishi Logo - Zdroj: Renault
Geely Group – Čínsky investor so švédskou príchuťou

Geely je meno, ktoré ste možno nepočuli, ale ich vplyv cítite. Vlastnia Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co. Volvo zostalo švédske, ale s čínskymi zdrojmi, takže každé XC90 je čosi ako švédsky stôl financovaný čínskou bankou. Lotus sa zas mení na elektrickú šľachetnú zbraň, ktorá má byť rýchlejšia ako šepot.

Geely Group - Zdroj - Geely
Hyundai-Kia Group – kórejský zázrak, ktorý predbieha Západ

Hyundai a Kia, dnes pod jednou strechou, sú definíciou toho, ako sa z kopírovacieho stroja stal inovátor. Ioniq 5, Kia EV6 – elektromobily, ktoré vyzerajú ako z budúcnosti a fungujú ako z reklamy. A medzi tým robia N verzie, ktoré ukazujú, že aj Kórea vie robiť autá pre nadšencov, nie len pre taxikárov.

Hyundai-Kia Group - Zdroj: Hyundai
Jaguar Land Rover – britská elegancia pod indickou taktovkou

Kedysi britská pýcha, dnes vlastnená indickou skupinou Tata Motors. Jaguar Land Rover spojil silu tradičnej elegancie a robustnosti so zdrojmi z Indie, čo značky postavilo na nohy po rokoch neistoty. 

Jaguar sa síce neustále snaží presvedčiť, že vie robiť športové aj elektrické autá, zatiaľ čo Land Rover ostáva synonymom pre luxusný off-road. Paradoxom je, že hoci automobilky z Británie nikdy nevyzerali viac britsky, ich kapitál je pevne v rukách Bombaja.

Jaguar Land Rover Logo - Zdroj: JLR
Ford Motor Company – konzervatívna sila so sklonmi k občasným experimentom

Ford je ako starý strýko, ktorý síce prešiel svet, ale nikdy neopustil vlastný dvor. Je jedným z mála amerických výrobcov, ktorí si zachovali úplnú nezávislosť – a zároveň jeden z mála, ktorí dokážu ponúknuť pickup, superšport a elektromobil pod jednou značkou. 

Ford stále vlastní aj svoju luxusnú odnož Lincoln, ktorá dodáva štýl štátnym limuzínam, americkým prezidentom a každému, kto chce Cadillac, ale nie Cadillac. Hoci Ford kedysi vlastnil aj Volvo, Aston Martin, Jaguar či Land Rover, dnes si vystačí s tým, čo sám stvoril – a robí to s americkou hrdosťou a veľmi konzistentnou ponukou: od Mustangu po F-150.

Ford Logo - Zdroj: Ford
BMW Group – nemecká precíznosť a aristokratický luxus

BMW je synonymom pre vodičský zážitok, ale pod jeho krídlami nenájdete len radových šoférov s aspiráciou na Nordschleife. BMW vlastní aj Rolls-Royce Motor Cars, kde sa volant drží len preto, že to od vás protokol vyžaduje, a nie preto, že by ste ním chceli hýbať. 

Mini, ďalšia značka v ich portfóliu, je zas živým dôkazom toho, že britský dizajn a nemecká technológia vedia spolu fungovať bez krvavých vojen.

BMW Group Logo - Zdroj: BMW
Auto nie je značka, je to DNA viacerých matiek

V čase koncernov, aliancií a kapitálových prepojení sa logo na kapote stalo len malou vlajkou v spleti vplyvov. Vaše Audi môže mať prevodovku ako Škoda, motor ako Volkswagen a elektroniku, ktorá debutovala vo Seate. A hoci je svet automobilov komplikovaný, jedné ostáva isté: kúpite si kus stroja, no dostanete kus sveta. So všetkými jeho kompromismi aj genialitou.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.