Mal som jedinečnú príležitosť overiť si, či v skutočnosti predstavuje americká ikona Jeep len hrôzu naháňajúcu peňaženke sporivého Európana. Ako lepšie otestovať auto, než sa s ním vybrať na 2600km dlhú trasu v plnom obsadení? Áno, Jeep Grand Cherokee našu redakciu odviezol na autosalón do najznámejšej automobilovej metropoly Ženevy.
Náš strieborný Jeep Grand Cherokee sme prevzali v pondelok popoludní od importéra na Tuhovskej ulici v Bratislave, nabalili ho po strop batožinou a tesne po šiestej hodine večer sme sa v štvorčlennom tíme vybrali na cestu, ktorú odhadovala navigácia na 11 hodín a niekoľko minút. Po prevzatí inteligentného kľúča neostal čas zoznamovať sa s dizajnom vozidla, hnali sme sa do Ženevy, čiže prvé čo si moje oči prehliadali bol vnútrajšok. Prvé dojmy ma naladili negatívne. Naozaj cítiť Ameriku. Palubná doska mohutná, dominujú veľké tlačidlá a hranatý zostrih. Za nešťastný nápad považujem zvoliť kombináciu hliníka, šedej kože a drevenej oblohy. Pripomína mi to americké automobily z 80. rokov. Uprednostnil by som radšej čierny interiér s hliníkovou dekoráciou. Našťastie, taká kombinácia existuje.
Vodič sedí vysoko nad vozovkou, čo mu dodáva pocit nadradenosti nad ostatnými vozidlami v premávke. Po nasadnutí sa doslova osoby utopia vo veľkých a pohodlných kožených sedadlách. Ako sa na správne veľké americké SUV patrí, všetko v interiéri rastie do mamutích rozmerov. Či už vravím o mohutnej lakťovej opierke medzi sedadlami, voličom päťstupňovej radiacej páky automatickej prevodovky alebo samotnom volante. Zatiaľ čo prvé dve veci neprekážajú, volant s väčším priemerom, než na aký som bežne zvyknutý dá zabrať pri parkovacích manévroch v tesných uličkách. Z jednej strany na druhú to sú takmer štyri plné otočky. Spojte to s veľkým polomerom otáčania, a zistíte o čom píšem.
Jeep nepatrí medzi najlacnejšie značky, vlastne cenou konkuruje nemeckým premiantom. BMW X5, Mercedes ML alebo Audi Q5, tie všetky dostanete za podobnú cenu ako Grand Cherokee. V čom je rozdiel? Európske automobily sú stavané pre náročnejšiu skupinu obyvateľov, preto možno neprekvapí, že v Grand Cherokee sa nenachádza ktovieaká precíznosť v dizajne alebo ovládaní palubných prístrojov. Navigačný systém pochádza z produkcie Chrysleru, má dotykové ovládanie a jeho grafiku dávno presahujú práve nemecké autá. Pre porovnanie, daná grafika a zobrazovanie sa podobá k prvým integrovaným navigáciám z pred desať rokov. Ovládanie menu však patrí medzi najlogickejšie. Dlhú cestu do Ženevy spríjemňovala kvalitná audiosústava pozostávajúca z desiatich reproduktorov. Multimediálne rozhranie tradične zahŕňa bluetooth, MP3 a USB slot. Chcem veriť, že problém, ktorý sa vyskytoval počas celej cesty tam-späť s multimediálnym systémom bol náhodný iba v nami testovanom aute. Mal tendenciu „zamŕzať“, a prebudil sa až po ďalšom naštartovaní.
[adsense]
Americký premiant ponúka slušnú nadštandardnú výbavu v podobe spomínaného audiosystému, ale aj radarového tempomatu, trojzónovej klimatizácie, či pneumatického odpruženia. Náš testovací exemplár obsahoval vlastne základnú výbavu, avšak nebojte sa, určite nie je „holý“.
Než sa dostanem k jazdným vlastnostiam a trojlitrovému šesťvalcu, predstavím podrobnejšie off-road systém. Jeep má s výrobou 4x4 vyše 70-ročnéskúsenosti. Najsofistikovanejší systém pohonu v Grand Cherokee označuje automobilka QUADRA-TRAC® II. Skladá sa z permanentného pohonu náprav a redukčnej prevodovky. Štandardne jazdí Grand Cherokee s takmer rovnakým prerozdelením hnacej sily na nápravy, pomer je 48% ku 52% v prospech zadnej nápravy. V prípade nutnosti dokáže pomocou rozdeľovacej prevodovky preniesť okamžite 100% sily na prednú alebo zadnú nápravu. Namiesto redukčnej páky sa prevodovka ovláda pomocou tlačidla pri stredovom ovládači Selec-Terrain umožňujúci voľbu piatich režimov jazdy.
Konkrétne máte k dispozícii:
• Auto – bežný režim vyhovujúci na denné jazdenie automaticky regulujúci nastavenia podľa okolitých podmienok
• Snow – režim pre klzký povrch minimalizujúci preklz a maximalizujúci trakciu kolies
• Sport – režim pre športovú jazdu s presunom sily motora na zadnú nápravu, dochádza k obmedzeniu účinnosti ESC a zníženiu svetlej výšky vozidla (ak je vo výbave)
• Sand / Mud – režim pre sťažené podmienky s maximalizáciou trakcie i zvýšeného preklzu kolies, dochádza k zvýšeniu svetlej výšky o cca 3 cm.
• Rock – špeciálny offroadový režim pre najnáročnejšie podmienky. Aktivuje sa výlučne pri zaradenej redukcii, zvyšuje svetlú výšku vozidla na maximum, aktivuje offroadovú kalibráciu bŕzd, deaktivuje ESC, upraví napevno rozdelenie sily motora v pomere 50 / 50 pre obe nápravy, znásobí krútiaci moment motora v nízkych otáčkach, aktivuje systém kontroly zjazdu z kopca.
Zákazník má na výber ešte prepracovanejší systém QUADRA-DRIVE® II, ktorý okrem toho obsahuje elektronicky riadený zadný diferenciál s obmedzenou svornosťou, ten rozdeľuje maximálnu dostupnú silu motora medzi jednotlivé kolesá s najlepšou trakciou.
A dostávam sa k motoru. Pod kapotou pracoval trojlitrový naftový šesťvalec CRD. Vyznačuje sa hrubým záťahom. Počuť ho po každom pridaní plynu, svojrázne sa ozýva typický rapotavý, uši strašiaci zvuk šesťvalca. Hrôzu posádke naháňali aj predsudky o apetíte výkonného trojlitra. Pred odchodom do Ženevy som s kolegami kalkuloval predbežné náklady na cestu. Tie sa po odjazdení 20 kilometrov zdali byť nepresné, pretože som počítal so spotrebou na úrovni 10 litrov. Bratislavský obchvat predstavoval spomínanú hodnotu, koľko si teda vypýta pri 120km/h? Obavy našťastie nenastali, motor sa zohrial na prevádzkovú teplotu, tempo sa ustálilo a spotreba začala podľa palubného počítača klesať. Výsledná hodnota za celú cestu s využitím nemeckých diaľnic a priemer 160km/h na 300 kilometrovom úseku činí slušných 8,8 litra/100km.
Grand Cherokee svojou robustnou a hranatou karosériou odkazuje na americké korene, avšak búchajúce srdce pod kapotou bije na európsky rytmus, a to ekonomický. Kultivovanosť a pomerne málo stupňov automatickej prevodovky (iba päť) sa nezdali byť závažným nedostatkom.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/vidlicové |
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2987 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 177/4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 550/1800-2800 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A/5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 202 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 10,3/7,2/8,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4822/1943/1781 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 782/1554 |
Objem nádrže (l): | 88,6 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2272/677 |