Neviem, pretože nevidím do hlavy ostatným. Musia mi povedať, čo očakávajú od auta, koľko majú vyčlenených peňazí, kde bude auto jazdiť najčastejšie a xy ďalších vecí. Väčšinou to však nevedia, až na tie peniaze. V tomto článku upriamim pozornosť na typy áut, ktoré som v nedávnej minulosti testoval a považujem ich za najvhodnejšiu voľbu, ak máte kapitál do 10 000€. Rozdelím ich do veľkostných segmentov.
1. Mestské vozidlo
Toto sú hráči, ktorí ťažia zo svojich malých rozmerov a sú využiteľní v mestských, husto obývaných oblastiach, kde je problém zaparkovať. Väčšinou daný segment zastáva rolu druhého auta v rodine a využíva sa ako „nákupná taška“, no obľubujú ich vyhľadávať aj donáškové služby. Väčšina zákazníkov očakáva od tohto auta, okrem iného, štýlovosť.
Tu nemám ťažké odporúčanie! Osobne by som sa rozhodol pre Fiat 500, hoci má len jeden pár dverí a drobný kufor. Do mesta by som si ho však vybral kvôli atraktívnemu dizajnu, ktorý nestarne. Disponuje množstvom individuálnych farebných kombinácií a slušne jazdí. Jeho cena začína desať eur pod desať tisíc euro, no vo výbave má všetko podstatné ako neopozeraný dizajn, manuálnu klimatizáciu, LED denné svietenie, rádio so 4 reproduktormi, 7 airbagov a elektrické zrkadlá, aj okná. Pod kapotou sa nachádza 69 koňový štvorvalcový motor s objemom 1,2 litra, čo do mestskej premávky bohato stačí. Veľmi podobne na mňa pôsobí aj Suzuki Swift, to ak by ste chceli niečo päťdverové.
2. Malé vozidlo
To sú také, ktoré sú stále určené primárne do mesta, ale nestratia sa ani na dlhšej ceste s viacerými osobami na palube. Disponujú dvoma pármi dverí a tu sa zákazníci zameriavajú na fakt, aby ponúkalo čo najviac za dobrý peniaz. Možností je veľa, každá automobilka jeden takýto typ auta má v ponuke a dokonca, väčšina z nich je pod hranicou 10 tisíc euro. Samozrejme, model so základnou výbavou a motorom.
Vyberať možno zo Škoda Fabia, Renault Clio, Hyundai i20, Citroën C3, Opel Corsa a pár ďalších. Všetky menované som odjazdil a keby som si mal z nich vybrať, nebol by to jednoduchý proces ani pre mňa. Dal by som však prednosť čerstvým novinkám a tak sa, v tejto chvíli, obraciam na Opel Corsa. Okrem piatich dverí sa mi páči dizajn, praktický interiér, vysoká miera bezpečnosti a v neposlednom rade, videli ste ten dlhý zoznam štandardnej výbavy základného modelu? Asistent pre rozjazd do kopca, tempomat, diaľkové zamykanie, 5-palcový dotykový displej a ďalšie veci. Jeho test pripravujem v týchto dňoch, takže si budete môcť čoskoro prečítať celú recenziu.
3. Crossover
Takzvané SUV v kompaktnom balení, to je crossover. To znamená, že sa snaží ťažiť z hlavných čŕt SUV ako je vyššia svetlá výška, náhon na všetky štyri kolesá, oplastovaná karoséria a väčší vnútorný priestor. V poslednom desaťročí tento segment narástol do tak veľkej miery, až to samotné automobilky prekvapilo. Autá stoja na tom istom podvozkovom základe ako malé vozidlá danej značky.
Problémom je, že v cenovej kategórii do 10 000€ je len jeden model. Suzuki Ignis. Tohto Japonca ale deklasuje absencia všetkých hlavných rysov crossoveru. Má len vyššiu svetlú výšku a oplastovanú karosériu. Nedisponuje však veľkým priestorom. Ak stále túžite mať crossover do stanovenej sumy, môžete to skúsiť u predajcov s takzvanými výbehovými modelmi. Také, ktoré nahradí čoskoro nová generácia. Budete si však musieť vystačiť s predvádzacím modelom, čo už ale nie je úplne nové auto zo showroomu a aj tak bude náročné nájsť niečo do 10 000€.
4. Sedan, SUV, Hatchback, opäť Crossover, Kombi a úžitková dodávka
Nebojte, nezabudol som! Je tu ešte jeden tip na auto do desať tisíc euro. Dostanete ho vo vyššie spomínaných karosárskych verziách. Áno, aj úžitková dodávka sa dá kúpiť úplne nová, aj kombi a dokonca aj SUV do 10 000€! Ponúka ich značka Dacia! Tento rumunský závod chrlí model za modelom dlhé roky a patrí pod záštitu Renaultu. Keď sa predstavovali prvé generácie Dacie Logan, tak vo výbave mali volant, sedadlá a kolesá. Dnes je to o poznanie lepšie a dokonca, ak sa rozhodnete pre Logan, či Sandero, tak konečne budete môcť vyberať aj z iných motorov a výbav ako s tým základným variantom. Stále sa pritom vtesnáte do magickej hranice desať tisíc euro.
Tak to vidíte! Ono sa dá toho kúpiť naozaj dosť do desať tisíc! Viac karosárskych variantov ako ste možno čakali a to som spomenul len tie, s ktorými som jazdil. Je ich ešte viac! Máte z čoho vyberať. Možno vás tento článok troška nasmeroval, kam zájsť najskôr.