Menu
  • Japonská jednoduchosť
    Japonská jednoduchosť
    • | Foto 
    • | Komentáre
    Zhruba v dvojtýždňovom rozmedzí sa mi znova dostalo do rúk mestské vozidlo, ktoré ťahá pozornosť svojim vzhľadom. Znova bolo žlté, no pochádza z ázijského kontinentu.

Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

To prvé žlté auto bolo Audi A1. Zaujalo športovým dizajnom, mimoriadne luxusnou výbavou a neuveriteľne vysokou konečnou cenou. A to sa pod kapotou nachádzal skromný trojvalcový motor s automatom. Vyslúžilo si pozitívnu recenziu, ale verdikt znel jednoznačne. Audi A1 je mestské imidžové auto pre vyvolených. Teraz tu mám dostupnejšie vozidlo do mesta. Tiež chytí za nejedno srdce, pričom ho dostanete v plnej výbave za cenu, kde Audi A1 len začína a pritom jej to v niektorých disciplínach riadne „natrie“. To auto sa volá Suzuki Swift Sport.

Svoju subjektivitu sa snažím v recenziách potlačiť ako sa len dá, aby ste dostali objektívny pohľad na testované auto. Sú však modely, ktoré mi to riadne sťažia a jedným z nich je práve Suzuki Swift. Neviem si predstaviť, v tomto segmente, ideálnejšie auto do rodiny, ktoré sadne svojim dizajnom ako žene, tak chlapovi a hodí sa do rúk rôznych vekových kategórií. Presvedčil som sa o tom viackrát v testoch predchádzajúcej generácie. Variant Swift Sport k daným pozitívam pridáva ešte jedno zásadné plus. Radosť z dynamickej jazdy.

Z technického hľadiska sa toho udialo viac ako vizuálneho. Kým dizajn exteriéru tvarmi jasne odkazuje na predchodcu, tak pohon a výbava sa prispôsobili dnešným trendom. Karoséria nabrala troška do každého smeru, čím vznikol nepatrne lepší priestor v kabíne, no zároveň sa znížila pohotovostná hmotnosť. Tento malý Japonec váži len 975 kg.  Swift Sport sa dodáva už len v päťdverovom prevedení, avšak dizajnéri docielili klamlivý dojem trojdverového hatchbacku umiestnením kľučiek zadných bočných dverí do C-stĺpikov.

Súčasná generácia Suzuki Swift Sport prišla pred niekoľkými mesiacmi aj na slovenský trh. Dodáva sa s jedným motorom, jednou prevodovkou a jedným stupňom výbavy. To znamená, že podpisom kúpnej zmluvy vám dorazí do showroomu rovnaký model, aký som testoval ja. Nevyberáte si z diskov, nemáte na výber dvojfarebné prevedenie karosérie, či interiéru. Môže mať iba inú farbu. Ale prečo by ste volili Swift Sport v inom odtieni ako v žltej? Krásne sa hodí ku charakteru auta. Je živá a púta pohľady.

Športový dojem auta dotvára decentne aj interiér. Po otvorení predných dverí sa predstavia športovo tvarované sedadlá s výraznými bočnými výplňami a integrovanými hlavovými opierkami. Kovovými pedálmi a prešívaným volantom opis športových doplnkov uzavieram. Viac tu toho nie je a ani nejako extra nechýba. V podstate sedíte v dobre spracovanom interiéri, ktorý privíta na palubu celkom slušne štyri osoby, pričom tie vzadu sediace majú o málinko viac miesta ako v predchádzajúcej generácii.

Vo výbave nechýba široká škála bezpečnostných systémov, ktoré sú dostupné aj v civilnejšom modeli Swifta. Radarový brzdový systém označovaný pod skratkou RBS je však na môj vkus veľmi citlivý na priblíženie k prekážke. Akusticky oznamoval hroziacu kolíziu priveľmi skoro a pravidelne. Až som mal pocit, že jazdím po meste veľmi nezodpovedne. Stačilo, že vozidlo pred vami troška prudšie pribrzdilo a už Swift pípal. Samozrejmosťou je tiež adaptívny tempomat alebo multimediálny systém podporujúci množstvo funkcií. Kým k práci tempomatu som nemal zásadné výhrady, tak multimediálny systém stále patrí medzi tie menej obľúbené, nakoľko má nedostatočnú grafiku zobrazenia a slabé odozvy na dotyk.

Tradičným pravidlom pri predstavení nového športového automobilu býva zásadné zvýšenie výkonu motora od predchodcu. Zrodenie súčasného Suzuki Swift Sport je výnimkou, pretože jeho výkon narástol len o kozmetické 3 kW. Výkon však nie je vždy všetko, čo rozhoduje o dynamike a jazdných vlastnostiach. Nový Swift Sport dostal pod kapotu prepĺňaný motor 1.4 BoosterJet, známy z Vitary. Kombinuje sa len so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Oproti atmosférickému motoru 1.6 VVT si síce pohoršil na objeme, ale pridal na krútiacom momente. Miesto 160 Nm má teraz k dispozícii až 230 Nm. Spolu so zníženou váhou vozidla je zrejmé, že na cestách nebude za leňocha.

Potvrdilo sa mi to hneď po odchode od importéra. Naštartovanie motora nenadchne kvôli absencii dunivého prejavu, hoci sú v nárazníku dve nefalšované koncovky výfukov. Prvý rozbeh na križovatke ma prekvapil natoľko, až som okamžite začal hľadať tlačidlo na ovládanie jazdných režimov. Márne! Suzuki Swift Sport je aj v tomto smere absolútne jednoduchý. Žiadny režim na menenie reakcií plynového pedálu, citlivosti posilňovača riadenia, či zmenu podsvietenia interiéru tu nenájdete. Auto je skrátka vždy pripravené „vysoliť“ zo seba to najlepšie okamžite.

Priznám sa, že chvíľu mi citlivosť reakcií na plyn vadila, pretože Swift Sport s daným motorom citeľne zaťahuje už od spodných otáčok motora. Ak som sa úplne nesústredil na jazdu, tak spolujazdci zažívali zbytočné pritlačenia chrbtice do operadiel sedadiel. Rovnako ani polohu záberu spojkového pedálu nebolo jednoduché šikovne nájsť. Buď sa mi podarila rýchlo vytlačiť, čím auto poskočilo dopredu alebo naopak vrndžalo naprázdno, kedy sa spojka drala. Po pár hodinách jazdy som si však zvykol a potom už bolo všetko v poriadku. Týždeň so SwIftom Sport sa mi začal veľmi páčiť.

Prekypuje chuťou do otáčok, hoci pri dosiahnutí šestky na otáčkomere veľmi rýchlo zasahuje obmedzovač, aj keď máte pocit, že motor by zvládal viac. Napokon som sa naučil preraďovať pár stoviek otáčok v predstihu a vtedy sa stáva z tohto žltého žihadla riadny sršeň na cestách. Pomalšie autá sú na okresných cestách len akési pomyselné kužele, teda dočasné prekážky. Necháva ich za sebou rýchlo a bezpečne. Neúnavne sa hrabe dopredu, aj po prekročení najvyššieho povoleného limitu na našich diaľniciach. Vlastne, na dosiahnutie tohto tempa potrebuje len tri stupne a aj na štvorke pridáva akoby odpor vzduchu neexistoval.

Okrem živého motora sa môže vodič spoľahnúť aj na prenos sily na prednú nápravu. Je prepracovanejšia, ale vystačí si bez samosvorného diferenciálu. Značnú rolu tu tiež hrá nízka váha vozidla. Výjazdy zo zákrut sú kontrolovateľné, nedotáčavosť je potlačená na maximum a Swift Sport ochotne zatáča. Netreba očakávať ani poskakovanie, či prešmykovanie odľahčeného kolesa pri dávkovaní výkonu motora vo výjazdoch zo zákrut. Ak ste hľadali auto, ktoré by vás postupne učilo k rýchlejšej jazde, tak tento Japonec jednoznačne dominuje medzi konkurentmi.

Pýtate sa na negatíva? Ťažko sa dnes hľadajú v autách zlé vlastnosti, pretože sa dajú jednoducho vysvetliť a obhájiť. V prípade Swiftu Sport mi vadila jednovaječnosť. Ak by som si ho kúpil, nemôžem si vyskladať individuálny model. Sused bývajúci vedľa mňa môže mať rovnako výkonné Suzuki Swift Sport s rovnakými diskami, prevodovkou a určite si kúpi aj rovnakú farbu, aby ma nas*al. Ak sa s týmto negatívom dokážete zmieriť, potom vám pred garážou bude parkovať šikovné, vyspelé a pomerne lacné športové náradie na každý deň. Dokonca ani veľmi nepapá, na jednu nádrž sme spolu zvládli ttakmer 500 kilometrov.

Fotogaléria

Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook