Krajina, kde sa asfalt mení na štrk, kde sa hory zdvíhajú bez varovania, kde voda strieka zo zeme a vietor mení smer každých desať minút. Počas šiestich dní sme autom prešli veľkú časť ostrova – od gejzírov cez vnútrozemie až po pobrežie. Nie ako turisti, ktorí si odškrtávajú pamiatky, ale ako ľudia, ktorí sa nechali viesť cestou, krajinou a okamihmi. 

Dacia Duster 4x4 prvej generácie s naftovým motorom sa stala naším verným spoločníkom – jednoduchým, spoľahlivým, pripraveným zvládnuť aj nespevnené cesty a hlavne oprávneným na vstup do vnútrozemia, keďže nie všetky autá môžu legálne ísť na špecifické druhy ciest. 

Island - Foto: Jerguš Horský
Deň 1: Pristátie na inej planéte

Keflavík. Vzduch po vystúpení z lietadla má osobitý nádych – chlad, soľ, síra. Už v tej chvíli bolo jasné, že Island nebude ako iné krajiny. Po prevzatí auta sme sa presunuli do Reykjavíku, no tam sme sa dlho nezdržali – mesto sme si nechali na záver. Prvým cieľom bol Strokkur Geyser, jeden z mála gejzírov, ktorý pravidelne a spoľahlivo vybuchuje pred očami. Prvé minúty pri ňom boli silné – divokosť prírody kontrastovala s pokojom okolitej krajiny.

Island - Foto: Jerguš Horský
Deň 2: F35 – cesta bez istôt, zato s výhľadmi

Na druhý deň sme zamierili cez islandské vnútrozemie – po legendárnej F35, štrkovej trase, ktorá spája sever s juhom. Cesta bola rozbitá, miestami blatistá, sem-tam preťatá vodou – a zároveň nádherná. V týchto odľahlých oblastiach končí signál aj civilizácia, ostáva len surová, nepretváraná krajina. Bola to skúška pre vodiča aj pre auto. Duster si však poradil – a práve v takýchto podmienkach ukázal svoju hodnotu. Podvečer sme dorazili do Siglufjorduru, tichého mestečka medzi fjordmi, kde sa čas akoby spomalil.

Island - Foto: Jerguš Horský
Deň 3: Od fjordov k severskej mystike

Zo Siglufjorduru sme pokračovali do Akureyri, kde už bolo cítiť mestský rytmus. Následne sme sa vydali smerom do Húsavíku, mesta známeho pozorovaním veľrýb. Tentoraz sme sa však nezdržali – čakalo nás miesto, ktoré sa zapísalo do pamäte najviac. Raufarhöfn a Arctic Henge. Moderný monument pripomínajúci Stonehenge, vystavaný na úplnom severe ostrova. Kamene vyčnievajúce k oblohe, ticho, vietor a podvečerné svetlo – kombinácia, ktorá vytvára pocit, že človek stojí na hranici medzi svetmi.

Island - Foto: Jerguš Horský
Deň 4: Hory, ticho a kvapka vikingskej nostalgie

Na štvrtý deň sme zvolili trasu cez Útsýnisstaður – menej známu, zato vizuálne silnú horskú cestu. Každý zákrut odkrýval novú scenériu, s výhľadmi, ktoré z fotografií pôsobia ako fantasy krajina – a predsa sú skutočné. Popoludní sme dorazili do Víkingaþorpið – rekonštrukcie vikingskej osady. Miesto s osobitou atmosférou, kde sa človek na chvíľu prenesie do iného času. Po dni na cestách padol oddych na drevenej lavici pri ohni vhod.

Island - Foto: Jerguš Horský
Deň 5: Čierne pláže a biely vietor

Piaty deň sme strávili na juhu – ikonická trasa nás viedla cez Reynisfjara, čiernu pláž s dramatickými bazaltovými útesmi. Vzduch bol slaný a vietor silný, no scenéria stála za to. Zastávky boli časté – vodopády, výhľady, zmeny počasia. Island ukazoval svoje tváre jednu za druhou. Večer sme dorazili do Víku, kde sa stretáva drsná príroda s pokojom malého mestečka. Posledná noc mimo civilizácie bola tichá, hlboká a trochu sentimentálna.

Island - Foto: Jerguš Horský
Deň 6: Návrat do Reykjavíku

Posledný deň sme sa vracali do Reykjavíku. Po toľkých dňoch v prírode pôsobilo mesto takmer cudzorodo, no zároveň príjemne známo. Auto sme odovzdali so zvláštnym pocitom – už to nebolo len požičané auto. Bol to náš parťák, ktorý nás odviezol cez rieky, hory, vietor aj ticho.

Island - Foto: Jerguš Horský
Island nie je len krajina. Je to zážitok, ktorý zostáva.

Po šiestich dňoch na cestách nezostalo všetko presne pomenované, ale všetko zostalo zapamätané. Island nie je o konkrétnych miestach, ale o tom, ako sa tam človek cíti. O vetre v ušiach, pohľade do nekonečna a pocite, že aj keď ste na okraji sveta, ste presne tam, kde máte byť.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.