Kórejská automobilka nerobí posledné roky prešľapy. Všetko, čo sa dostane na európsky trh, žne úspech v podobe pochvál odbornej verejnosti a rozhodne sa nemusí hanbiť ani za predajné čísla. Do dnešného dňa slovenský import ponúka až 19 modelov Hyundai vo všetkých dôležitých segmentoch. Nový Hyundai i30 Fastback si do hľadáčika berie zákazníkov hľadajúcich štýl, dynamiku a praktickosť v jednom. Tvary karosérie ho radia do segmentu liftbackov, no predpona „fast“ v názve auta zdôrazňuje jeho športové ambície. Budete prekvapení, vzhľad neklame.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT

Málokedy sa venujem dizajnu auta dlho, nakoľko to považujem vždy za subjektívnu záležitosť. Rozhodne mi však dáte za pravdu, že v tomto prípade môžem spraviť výnimku. Fastback stojí za pár slov navyše. Mnohí veľkí výrobcovia odlišujú svoje karosárske modely áut toho istého segmentu až od B-stĺpikov. Logicky, kvôli šetreniu nákladov. Avšak, v prípade i30 Fastback sa popracovalo aj na prednej časti, kde sídli jednoliaty nárazník s maskou chladiča. Svetlomety s LED technológiou majú tmavý podklad a nárazník iný tvar s malým náznakom spojleru.

Prechádzam očami na bočný profil auta, kde asi najviac vyniká silueta pripomínajúca štvordverové kupé. Disky o veľkosti 18-palcov tomuto modelu svedčia. Ani sa netopia v karosérii a ani ju neprerastajú. Zadná časť vozidla je hádam kapitola sama o sebe. Dizajnéri sa vyhrali s každou krivkou. Škoda len jednej koncovky výfuku. Mohla by byť aj na druhej strane nárazníka. Až neskôr som si uvedomil, že proporčne mi Fatback pripomína starší model Elantra. Je však ešte viac rozšírený.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT

Stvárnenie interiéru v stupni výbavy Family mi prišlo estetické, pekné a elegantné. Tmavšie plasty palubnej dosky s modrým podsvietením prístrojov možno nie je to pravé orechové pre takto dynamicky ladené auto, no prebralo všetky pozitívne stránky od hatchbacku a kombi. To znamená praktické odkladacie priestory vo dverách, medzi sedadlami, aj pred spolujazdcom. Výbava Family mi príde ako rozumná voľba. Má množstvo bezpečnostných systémov . Z nich vyberám asistenta v jazdných pruhoch, parkovaciu kameru alebo aj varovanie pred kolíziou s núdzovým automatickým brzdením.

Pochopiteľne, rýchlejšie sa zvažujúca strecha ubrala trochu miesta nad hlavou zadným pasažierom, no inak sa tu sedí veľmi dobre. Kufor poskytuje kapacitu 450 litrov, delenú podlahu a pod ňou si ešte vezie so sebou rezervu. Keď vidí niekto liftback, okamžite ho porovnáva so Škodou Octavia. Hlavne české médiá. Priatelia, Octavia je o triedu vyššie v segmente. Keby ste predsa len chceli rýpať a porovnávať so Škodovkou, lepšie poslúži Rapid. A áno, Rapid má lepšie kapacitné parametre, no neposkytne toľko prvkov výbavy ako i30 Fastback. Okrem toho, Rapid sa už Mladoboleslavská automobilka rozhodla stiahnuť z predaja.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT

 

Priznám sa, že na testovanú motorizáciu 1.4 T-GDI som sa tešil. Spriahnutá bola so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá prenášala výkon 103 kW na predné kolesá. Štvorvalcový turbomotor Fastbacku sadol veľmi dobre. Z akustického hľadiska nemožno hovoriť o prejavoch inak ako tichý, pokojný, kultivovaný. Po dynamickej stránke som sa sprvu zhrozil. Prišlo na prvú situáciu šikovného predbehnutia pomalšieho auta. Na „kickdown“ efekt prevodovka reagovala letargicky a ešte menej príjemne podradila.

Kým iné konkurenčné dvojspojky vyhodnotia takúto opisovanú akciu jednoznačne, tak vo Fastbacku automat priveľmi premýšľal a akoby nechcel púšťať motor do otáčok. Na tento neduh som si musel chvíľu zvykať. Ale bacha! Prevodovka 7DCT ponúka až tri režimy jazdy a v tom je celý háčik. Tu sa dá naozaj vravieť o tom, že módy sú od seba citeľne odlíšené. Prvý režim „Eco“ poslúži najlepšie v ustálenej rýchlosti na obchvatoch miest. Nasleduje „Normal“, ktorý je najlepšou alternatívou v 90 % jázd. A práve posledný „Sport“ zobudí prevodovku.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT

Vtedy dáva zmysel sekvenčné radenie pod volantom, čo umocňuje zážitok zo športovej jazdy. Navyše, v manuálnom režime si prevodovka nedovolí svojvoľne preradiť na vyšší stupeň, kým sa otáčkomer nedotkne obmedzovača. Pekne stuhne riadenie a zostria sa reakcie na plynový pedál. Keď som sa tieto režimy naučil rozumne používať, tak Hyundai i30 Fastback mi v danej motorizácii predviedol dve tváre.

Prvá tvár, tá menej živá, sa osvedčila pri tradičnom diaľničnom tempe jazdy a v meste. Motor držal otáčky maximálne do troch tisíc, no väčšinou radil už niekde pred 2500 ot./min. Takú istú hodnotu som odpočítal aj pri tempomatovej rýchlosti 140 km/h. A ďalších tisíc otáčok znamenalo už rýchlosť nad 180 km/h. Veru, Fastback sa veľmi rád vyberie aj do takýchto rýchlostí, pričom zachováva na palube pokojnú, komfortnú atmosféru a zapýta si do deväť litrov benzínu na sto kilometrov jazdy. Bežný režim jazdy, s dodržiavaním rýchlostných obmedzení, znamenal 7,5 litra.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT

Druhá tvár, tá športová, patrí na prázdne okresné cesty. Napriek tomu, že podvozok nedisponuje adaptívnym odpružením, tak sa môžete spoľahnúť na viacprvkovú zadnú nápravu. Fastback je o pár milimetrov nižšie položený ako hatchback a taktiež dostal tuhšie naladenie. Stačí prepnúť prevodovku do režimu „Sport“, oprieť sa do sedadiel a poriadne zovrieť volant. Fastback zrazu začína byť celkom zábavné kompaktné vozidlo. Nevyvedú ho z miery ani väčšie nerovnosti alebo vlnitý asfalt, nakoľko dorazy pruženia nedovolia karosérii veľké húpanie.

Tretia odroda z modelového radu i30 je pekne odlíšená od zvyšných dvoch karosárskych variantov. Je to ideálny kompromis, ak nechcete hatchback, ani kombi. Dizajnom, podvozkom a celkovým charakterom bude určite lákať mladších vodičov, prípadne tých viac štýlovo založených. 

Cenník Hyundai i30 Fastback

  • + 1850€ automatická prevodovka 7DCT - iba pre motor 1.4 T-GDI
Technické údaje Hyundai i30 Fastback

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.