Hyundai zatiaľ nemá v ponuke hybrid alebo niečo k nemu podobné, avšak kráča so súčasnosťou, kde momentálne po benzíne a nafte najviac dominuje ropný plyn. Vďaka hojnému počtu čerpacích staníc po celom svete je LPG zatiaľ jediným pravým konkurentom zvyšných fosílnych palív.

Kórejská automobilka montuje nádrže LPG od výroby do modelov Hyundai i10, i30, i30 SW a ix20. My sme si vyskúšali prednedávnom Hyundai ix20 1.6 MPi LPG, kde sme sa presvedčili, že svoje opodstatnenie tu LPG má. Ako ďalšie prišlo na rad skúšanie mestského vozidielka Hyundai i10 1.0 MPi.

Hyundai i10 1.0 MPi LPG

Toto malé auto v našej redakcii prešlo rozsiahlym testom, keď sa predstavilo minulý rok na trhu v aktuálnej generácii. Vtedy nám do rúk padol silnejší štvorvalcový motor 1.2 MPi. Celkom dopodrobna sme si rozpísali jeho dizajn, interiér aj úžitkové vlastnosti. Vo verzii 1.0 MPi LPG sa pozrieme iba na rozdiely vo výkone, spotrebe a nákladoch na údržbu.

IMPA DK_Hyundai_1

V prípade malého Hyundaiu i10 je továrenská prestavba LPG možná za príplatok 1000€ do všetkých troch úrovní výbav, ale len v nami testovanej motorizácii. Sprvu navonok i10 LPG nerozoznáte od motorizácie s iba konvenčným palivom, no nakoľko sme mali lacnejšiu výbavu z nárazníka zmizli LED diódy denného svietenia. Prvý náznak, že sa jedná o LPG zistíte až pri pohľade na zadné okno, kde je nálepka a potom otvorené veko palivovej nádrže odhaľuje ďalšie „hrdlo“ pre prívod plynu.

Hyundai i10 1.0 MPi LPG

V interiéri si môžete sami voliť, či chcete jazdiť na plyn alebo benzín. Jednotlivé režimy sa prepínajú príslušným tlačidlom „LPG“ umiestneným vľavo pod volantom na prístrojovej doske. Z hľadiska úžitkovej hodnoty utrpel iba batožinový priestor, a to nie zmenšeným základným objemom, ale vyňatím dojazdovej rezervy. Tam sa nachádza nádrž LPG s objemom približne 27 litrov. Pokiaľ dostanete defekt, opravíte ho iba v určitom štádiu poškodenia lepiacou sadou, inak majte uložené číslo na odťahovú službu.

Trojvalec 1.0 MPi pod kapotou modelu i10 sa počas svojej práce príliš hlasno neprejavuje. Samozrejme, hladina hluku stúpa s rýchlosťou, na diaľnici už točí cez 4000 ot./min.  Rozhodne tu je však lepšie zvládnutý voľnobeh ako v Renault Twingo 0.9 SCe, teda žiadne vibrácie. Rozbeh na spojke patrí medzi tie citlivejšie prípady a hluk motora začína obťažovať až na úrovni 3000 otáčok za minútu. Stupňovanie sily agregátu zabezpečuje päťstupňová manuálna prevodovka a ťah sa prenáša na prednú nápravu. Páči sa mi, že v opcii nechýba ani voľba automatickej prevodovky, hoci len štvorstupňovej, ale keďže charakter auta jasne predurčuje do mesta, určite padne vhod pre lenivejšie povahy. Doplatok činí 1000€ (nie je možné kombinovať s LPG).

Hyundai i10 1.0 MPi LPG

Ekonomicky stavaní zákazníci môžu v prípade Hyundai i10 spokojne tlieskať, nakoľko spotreba LPG, či benzínu je ozaj perfektná. Pokiaľ si budete jazdiť „lážo-plážo“ na jednu nádrž LPG prejdete skoro 300 km, pričom v benzínovej nádrži stále ostáva 40 litrov, ktoré auto spáli v kombinovanom cykle až po 700 kilometroch. Spotreba počas testu vychádzala na 5,6 l/100 km. O stave paliva v jednotlivých nádržiach informujú dva samostatné analógové ukazovatele pri tachometri. Počas testovania som si všimol, že auto v podstate za každých podmienok štartovalo na benzín a skoro vždy som musel prepnúť manuálne na LPG, takže ak sa nezbadáte, zbytočne budete míňať drahší benzín.

Pretekári ciest, testovanej motorizácii sa vyhnite oblúkom, pretože trojvalec nemá ambície zdolávať závodné okruhy. Tento agregát je maratónec, zvláda dlhé cesty v svojom tempe, keď je potrebné zavrčí si do 6000 ot./min., no isto nepriklincuje pri zrýchlení do sedadiel. Treba byť obozretnejší a trpezlivejší počas predbiehania. Bude sa stávať často, že skôr vás autá obehnú spolu s kamiónom pred vami a až potom sa dostanete na rad.

Hyundai i10 1.0 MPi LPG

Malý Kórejčan zapôsobil v oblasti stability a komforte pruženia. Hoci sa už asi opakujem z predchádzajúceho testu i10, no nemôžem zabudnúť pripomenúť, že jeho podvozok je naozaj ukážkový. Nástrahy na cestách odfiltruje veľmi poctivo, bez zbytočných pazvukov a napriek kratšiemu rázvoru náprav ani posádka v aute príliš nenadskakuje. Jazdné vlastnosti sú tiež jednoducho neutrálne. Nedotáčavosť sa dostavuje v takých situáciách, kde bežný vodič so zdravým pudom sebazáchovy nezájde.

Určite sa tu kladie otázka, či sa oplatí do malého mestského vozidla investovať 1000€ navyše kvôli LPG. Nedá sa odpovedať jednoznačne, pretože ani malé autá si dnes nekupujú ľudia pre ich obmedzenú praktickosť, avšak Hyundai i10 LPG je iný. Nezaprie mestské gény, ale taktiež je praktické s dostatkom miesta pre štyri osoby, ktoré si majú kam odložiť drobnosti, či poháre. Má slušný podvozok a úsporný motor.

Hyundai i10 1.0 MPi LPG

Investícia LPG sa vráti v priemere podľa počtu najazdených kilometrov od dvoch do päť rokov. Hyundai i10 LPG bude ideálne spĺňať služby rozbiehajúcim sa reštauračným firmám, ktoré riešia rozvoz jedál, kde množstvo najazdených kilometrov a nízke náklady na prevádzku predstavujú vyšší zisk. Taktiež, Hyundai i10 LPG nájde dobré uplatnenie v sociálne slabšej rodine. Okrem nízkych prevádzkových nákladov ponúka bohatú výbavu a pätoro dverí.

Na záver si vravím, toto autíčko si nájde početnú skupinu potenciálnych zákazníkov, k jeho malinkej nevýhode hrá fakt, že vo verzii s LPG je možné kúpiť iba motor 1.0 MPi. Inak je však dokonalý hráč.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 3 / 12
Zdvihový objem (cm3) 999
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 49,3 / 6200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 90,2 / 3500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 153
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 15,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,5 / 4,2 / 5,1 (LPG - 8,3 / 5,4 / 6,5)
Spotreba počas testu (l/100km): 5,6 (LPG - 9,0)
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3665 / 1660 / 1500
Batožinový priestor - min./max. (l): 252 / 1046
Objem nádrže (l): 40 / (LPG - 27,2)
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 989 / 481

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.