Spomínate si ešte na starú Hondu HR-V vyrábanú v rokoch 1998 až 2006? Predávala sa v trojdverovom a päťdverovom prevedení. Na danú dobu mala celkom nadčasový dizajn a vysokú svetlú výšku. Novinka HR-V má spoločné s predchodcom iba označenie. Inak sa ani rozmerovo nepodobá.
Tento model je na dnešnú dobu trošičku fádny, až nudne vyzerajúci. Konštruktéri mali však pri vývoji neľahkú úlohu a zrejme tiež nerátali, že manažment posunie Vezel (u nás HR-V) do rozmaznanej a veľmi náročnej Európy. V Japonsku je dôležité dostať z áut čo najviac miesta pre posádku v čo najkompaktnejších rozmeroch karosérie. V prípade HR-V bude zákazník maximálne spokojný.
[adsense]
Honda HR-V privíta vnútri pasažierov veľkorysým priestorom. V danej triede si to nemá šancu rozdať s HR-V v priestorových pomeroch jediný konkurent. Veď kufor spolu s dvojitým dnom ponúka v základe 470 litrov. Zadní pasažieri zasa ocenia veľmi solídne medzery medzi nohami a operadlami predných sedadiel. Tradične tu máte zadnú lavicu vyskladanú zo sedadiel zvaných Magic Seats. Viete si vyklopiť sedáky alebo zložiť operadlá do úplnej roviny.
Ako šofér som si najviac ciest užil za volantom. Sedí sa tu vyššie kvôli palivovej nádrži umiestnenej v strede. Nevadilo mi to, pretože som mal výborný výhľad z vozidla. Sedačka pekne obopína telo, ruky držia ideálne tvarovaný veniec volantu a prevodová páka manuálnej šesťstupňovej prevodovky je hádam najlepšia zo všetkých mnou odskúšaných prevodoviek po ergonomickej stránke.
Malé japonské SUV stojí na rovnakej podvozkovej modulárnej platforme ako Jazz, čo prináša spomínaný priestor. Okrem toho však poskytuje rovnaké možnosti voľby výbavy ako iné modely značky. Ku príkladu uvádzam bezpečnostný systém ADAS alebo multimediálny systém s dotykovou obrazovkou. Vadila mi dotykovo ovládaná automatická klimatizácia. Nie vždy poslúchla na prvý „ťuk“. Zasa, na druhej strane dostávate ju v štandarde, čo nebýva samozrejmosť u konkurencii.
HR-V sa dováža do Európy, aj k nám na Slovensko s dvomi motorizáciami. Základ tvorí zážihový štvorvalec 1.5 i-DTEC o výkone 96 kW. Zastúpenie má tiež nafta 1.6 i-DTEC. Obe motorizácie poháňajú len prednú nápravu. Štvorkolka sa neplánuje do Európy dovážať. My sme testovali benzín s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. V opcii je tiež bezstupňová prevodovka CVT s touto motorizáciou. Pár kilometrov som s ňou pojazdil počas slovenskej prezentácie.
Automat som nestihol podrobiť zatiaľ poriadnemu testu, no teraz po odskúšaní aj manuálu viem usúdiť, že pri oboch prevodovkách sa HR-V prejavuje výkonovo rovnako. Motor nedisponuje prepĺňaním, preto slabučký krútiaci moment 155 Nm dosahuje až pri 4600 ot./min. V meste to až tak neprekáža, avšak diaľničné stúpania spôsobujú symptóm dýchavičnosti agregátu, niekedy bolo treba zaradiť až štvrtý stupeň na udržanie rýchlosti 130 km/h.
Tento motor vlastne ani nie je vhodný na hltanie množstva kilometrov po diaľniciach. Otravuje uši hlasným hlukom, ktorý sa začína zintenzívňovať od 120 km/h. Viac sa mu páči v meste a na okreskách. V týchto oblastiach jazdíte viac menej v tichej atmosfére, pretože pri ustálenej rýchlosti dokáže motor pracovať už od 60 km/h na šiestom prevodovom stupni.
Naše cesty podvozok Hondu HR-V moc nepotrápia. Neskutočne dobre tlmí prejazdy od jám a výtlkov na cestách, podobne ako Honda CR-V. Posádka však musí rátať s miernym nadskakovaním, pretože podvozok je naladený tuhšie. Oceníte to na rovnom asfalte, kedy sa eliminujú náklony v zákrutách a HR-V tak istejšie nimi prechádza.
Riadenie spolu s radením prevodových stupňov patrí k najväčším prednostiach Hondy HR-V. Nemusíte tu mať tristo režimov charakteristiky auta, stačí ten jediný nato, aby ste si okamžite zvykli na presnú spätnú väzbu z vozovky. Hoci je motor atmosférický, rozbehy sú vďaka citlivej spojke plynulé, bez zbytočných cukancov.
[adsense]
Kameňom úrazu tohto malého SUV bude začínajúca cena. Slováci majú radi lacné autá, a to nie je práve prípad Hondy HR-V. Je síce pravda, že už v základe disponuje vyhrievanými sedačkami, automatickou klímou, tempomatom alebo elektrickými oknami na všetkých oknách. Zákazník by možno oželel tieto prvky výbavy za prijateľnejšiu cenu auta. Začína totiž na 17 400€ a za to môžem mať naftovú, výkonnejšiu Škodu Yeti.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 96 / 6600 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 155 / 4600 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 192 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,1 / 4,9 / 5,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4294/ 1772 / 1605 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 470 / 1533 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1245 / 545 |