Niekdajší model CR-X bol koncipovaný ako malý a štýlový automobil zameraný na dosahovanie nízkej spotreby. Prešli 3 dekády rokov, a Honda opäť stvorila model s podobnými charakteristikami, samozrejme schopný upútať v 21.storočí. Japoncom sa podaril postaviť magnet na pohľady. Charakteristické črty CR-X z minulého storočia sa preniesli i do CR-Z. Opäť sa jedná o dvojdverový variant pre dve osoby, i keď Honda píše, že ide o štvormiestne vozidlo. Do zadných sedadiel posadíte maximálne mierne urasteného pudla. Ďalej novinka zdieľa dizajnové prvky značky ako je delené sklo dverí batožinového priestoru. Celkový skelet karosérie jasne navodzuje dojem dynamického a sviežeho vozidla. Nevedeli sme si vynachváliť predné denné LED-diódy vložené pod svetlomety, ktoré opticky rozširujú automobil. Zadná partia kolmo zrezaná pôsobí nevšedne a navyše má svoje opodstatnenie. Vďaka zvažujúcej sa streche a potom razantnom skrojení karosérie sa dosiahla vynikajúca aerodynamika, čo ma za následok nízky odpor voči vetru a tým nízku spotrebu paliva.

Honda CR-Z 1.5 i-VTEC IMA GT Top

Za volantom sa cítite ako v kokpite lietadla. Všetko na vás svieti a tvári sa dôležito, no pritom ide len o efekt, ktorý môže byť rušivý hlavne v noci. Nám sa prístrojový panel páčil, no jeho podsvietenie, grafika a množstvo digitalizácie sprvu dosť odvádza vodiča od pozornosti. Radíme venovať pozornosť prístrojovému panelu hoci aj pol hodinu, pred prvým zvezením sa. Vynadívajte sa dosýta na 3D rýchlomer, na červeno-zeleno-modré podsvietenie otáčkomera v závislosti od zvoleného režimu jazdy, či na krásny trojramenný volant špičkovo sadnúci do rúk. Potom sa naučte auto štartovať a vypínať. Neveríte, že by vám to mohlo robiť problém pri prvom štartovaní? Verte! Nám sa to stalo, pretože štartovanie povedzme si na rovinu, v Honde urobili kompromisne. Technické oddelenie sa zrejme nevedelo zjednotiť, či sa bude CR-Z štartovať výhradne kľúčom alebo len tlačidlom START. Len tak sa mohlo objaviť v CR-Z štartovanie s tlačidlom a vypínanie kľúčom, pre nás celkom nepochopiteľný komplikovaný mechanizmus, ktorý by skôr sadol do vozidiel vyrábajúcich sa v krajine preslávenou špagetami. Až teraz je vhodné pohnúť sa s CR-Z z miesta a spoznávať ďalšie zábavné nedokonalosti, či technické dokonalosti. V prvom rade spomeňme, že to je prvý hybridný športový automobil. Pod kapotou skrýva malý elektromotor o výkone 10kW, ktorý vytvára „doping“ pre atmosférický benzínový 1,5 litrový i-VTEC motor, v podobe väčšieho krútiaceho momentu už od 1500 ot./min. To bolo možné v minulosti iba u preplňovaných motoroch. V praxi to znamená dravší pohyb vpred ako pri vybitých batériách. Paradoxne, v automobile sa nachádza toľko eko-prvkov nútiacich šoféra jazdiť ekonomicky - od indikátora radenia, zeleného eko-podsvietenia, cez automatické vypínanie motora pri každom spomalení už pod 30km/h, až po pestovanie eko-kvetiniek v palubnom počítači – že počas testu sa nám nepodarilo vybiť batérie úplne. Jednoducho, spotreba udávaná výrobcom nie je tentokrát poddimenzovaná, ale často reálna vďaka spomínaným prvkom.

Honda CR-Z 1.5 i-VTEC IMA GT Top

Hybridný systém IMA pracuje v troch režimoch ECON, NORMAL a SPORT, ktoré si volíte naľavo od volantu. Prvý je vhodný na mestské posúvanie sa v kolóne, kedy sa upraví dynamika motora na minimum, auto pôsobí ospalo. Charakteristiku mení i posilňovač riadenia a klimatizácia, na čo možno najefektívnejšiu úroveň, a na palubnom štíte vám svieti zelená kvetina ecoflower. V režime NORMAL motor reaguje naozaj úplne normálne, nie prehnane. V závislosti od stláčania plynového pedála sa mení podsvietenie zo zeleného na modré, alebo opačne. Posledný režim nadopuje motor testosterónom (IMA dodá vyšší krútiaci moment). Motor okamžite reaguje na povely plynového pedálu a podsvietenie panelu bude červené. Azda, jedine v tomto režime je možné batérie dočista vybiť. Charakteristike atmosférického motora žiaľ chýba akési nakopnutie pri vysokých otáčkach. Je to dané i menším výkonom, aký by ste očakávali. Vaše uši poteší prepracované výfukové potrubie vydávajúce krásny špecifický zvuk. Ručičku otáčkomeru je možné pustiť až takmer k číslici sedem. Sedenie v sedadlách je veľmi pohodlné a udrží vodiča i v ostrých zákrutách. Krátka prevodovka sprevádzaná pri preradení športovým „cvaknutím“ je už štandard v kdejakom športiaku. Vystihnúť treba ergonómiu ovládacích prvkov. Rádio, klimatizácia, či spomínaný panel pre režimy jazdy, sú jasne rozdelené do segmentov a nenarúšajú sa. Veľmi praktické a pohodlné riešenie. Dokonca nie je problém uložiť si drobnosti, pretože nájdete tu odkladacie priestory aj držiaky na nápoje. Balada! Poslednú etapu tohto článku zakončuje podvozok. Je vhodný ako do mesta, tak i na zákruty. Tvrdší, no nevytrasie vám kosti.

Honda CR-Z patrí medzi tie autá, ktoré budú populárne a viac predávané v budúcnosti. Skrýva v sebe nadčasovú technológiu, ktorá ponúka aj napriek výkonu, šetrné zaobchádzanie k prírode. Nie je to rýdzi športiak, no zábavu si s ňou užijete aj tak.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov zážihový + el./radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1497
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 84/6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 145/4800
Prevodovka typ/počet stupňov: M/6
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,1/4,4/5,0
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4080/1740/1395
Batožinový priestor - min./max. (l): 215/-
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1245/275

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.