Pamätáte si ako som v predchádzajúcich recenziách písal, že mám jasno kam radiť Jeep Renagade a Fiat 500X? Tak, kvôli vzhľadu tejto testovanej verzie Fiat 500X neviem vysloviť jednoznačný verdikt. V minulosti som totiž písal, že kým s Jeepom si zájdete rovno do terénu, tak s Fiatom budete obchádzať aj mláky. Pritom sú to technicky dvojčatá, akurát im výrobcovia vštepili vlastné DNA. Lenže Fiat vliezol do kapusty Jeepu, veď sa na neho pozrite! Vojak v gumených bagančiach.
Veru, keď som uvidel svoje ďalšie auto na týždňový test prvýkrát, hneď ma napadlo blato, prach, špina, štrk... Fiat 500X vo vojenskej matnej zelenej, interne označovanej „Alpi“, si to skutočne pýtal. Za tie tri roky nebol potrebný žiadny facelift, pretože Talian vyzerá sviežo a moderne rovnako ako keď prišiel na trh. Matnú, zelenú farbu dopĺňali čierne plasty po spodkoch karosérie a trekingová obuv s medeným stredom „500“ dokonalo sadla tomuto kompaktnému crossoveru.
V interiéri uberám zo svojho prvotného nadšenia. Tu vidno viac vek vozidla. Nejde ani tak o celkové stvárnenie robustnej palubnej dosky, ale zobrazovanie údajov z displejov. Grafika by si zaslúžila modernejší vzhľad a to isté platí aj na odozvu a načítanie máp navigácie. Na druhej strane, som rád za veľké tlačidlá ovládania klimatizácie a volič automatickej prevodovky. Sú po ruke, veľké a logicky usporiadané.
Pred očami vodiča sa nachádza prístrojový panel s troma okrúhlymi tubami, pričom stredný je najväčší. Nemám voči stvárneniu žiadne výhrady, pretože palubný počítač osadený v stredovom tubuse ukazuje množstvo detailných údajov o vozidle a sú dobre čitateľné. Rýchlomer v ľavej časti je síce menší, no stále dobre čitateľný. Posed za volantom hodnotím na priemernú úroveň, kvôli kratším sedákom. Vzadu je to už podpriemerné sedenie skrz stiesnenejšiemu priestoru v oblasti nôh a hlavy, no a batožinový priestor, s objemom 350 litrov v základe, patrí dnes už len k priemernej hodnote. Fiat 500X však nemá ambíciu voziť celú rodinu, ale uspokojí mladý alebo postarší pár pri cestovaní za radovánkami.
Vo výbave vozidla som našiel, okrem iného, xenónové svetlomety, dvojzónovú klimatizáciu alebo aj radarový tempomat. Páči sa mi, že tento tempomat je možné používať aj klasickým spôsobom, kedy nedobrzďuje v premávke pomalšie autá. Niekedy je to výhodnejšie. Ďalej, Taliani sú asi jediný národ, ktorý v automobiloch montuje Start-Stop systém iba pre dosiahnutie lepších bodových hodnotení emisií. Keď si raz deaktivujete funkciu vypínania motora v premávke po zastavení, tak pri opätovnom naštartovaní ostane deaktivácia stále aktívna! Šikovné!
Zatiaľ, čo iné automobilky ponúkajú do obdobne veľkých crossoverov iba benzínové motory a možno nejaký jeden exkluzívny diesel, tak Fiat 500X ide presne proti prúdu ostatných. V jeho ponuke nájdete rovno tri naftové agregáty. Ja som mal, tentokrát, štvorvalec o objeme 1.6 litra s výkonom 88 kW. V ponuke je ešte 1.3 MultiJet (70 kW) alebo 2.0 Multijet (103 kW). Spoločnosť mu robila šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka s obchodným názvom DDCT. Táto kombinácia sa dodáva výlučne iba s pohonom prednej nápravy, čiže blato, štrk, špina sa nekonali.
Štvorvalec 1.6 MultiJet z dielní fiatu dôverne poznám, preto som si vedel predstaviť jeho približné chovanie. Začína hrubším nástupom chodu motora po studenom štartovaní, potom sa výraznejšie odhluční a svoju prácu si odvádza príkladne. Tých 88 kW úplne postačuje na dennodenné jazdy mestom, aj na občasné zálety diaľnicami. Automatická prevodovka so šiestimi stupňami narába rozumne a motor tak nebýva príliš hluchý alebo naopak citlivý. Občas som len pocítil kostrbaté rozjazdy, kedy dvojspojka trošku zaváhala. Konzumné nároky dokážete bežne držať pod hranicou siedmich litrov, ale ide to aj za menej, aj za viac.
Napriek prednému náhonu a zameraniu vozidla som si nevedel odpustiť dva rozličné štýly jazdy. Používal som k tomu len otočný ovládač na zmenu módov jazdy, ktorý upravuje citlivosť elektroniky, protipreklzového asistenta a tuhosť riadenia. Športový mód si raz za čas radi užijete, pretože aj keď sa to nezdá, Fiat 500X je, vo svojej podstate, chovaním porovnateľný s hatchbackom. Potláča nedotáčavosť a v zákrutách sa rád prehupne z jednej strany do druhej, bez výraznejších náklonov.
Druhý štýl jazdy som si odskúšal na blatovej poľnej ceste. K tomu ma donútil vzhľad vozidla, ale aspoň som si mohol v praxi vyskúšať ako reaguje elektronika na pretáčavosť kolies v „terénnom“ režime. Spolupráca s plynom a prerozdelením krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá prednej nápravy dovolila autu zdolať istejšie vrstvu blatových koľají poľnej cesty. No veľa spravili tiež zimné pneumatiky.
Fiat 500X nepatrí, vo všeobecnosti, medzi najpredávanejšie crossovery. Napriek tomu, nemôžem povedať, že by to bolo zle navrhnuté auto. Kto chce mať trošku výnimočné, extravagantné alebo elegantné (záleží na voľbe farby) auto s dobrou výbavou a kvalitným spracovaním, mal by nad týmto Talianom pouvažovať. Cenovo je tiež dostupnejší oproti Jeepu Renegade.