Dnes sa členia karosérie áut do rozmanitejších kategórií, nie sú len „džípy“, sedany, kombi, kabriolety a vany, máme tu aj napríklad SUV, MPV, či Crossovery. A tie sa medzi sebou krížia ako pouličné mačky. Jedným z takých príkladov je nový Fiat 500L, ktorý môžete zakúpiť v troch karosárskych verziách a to krátky 500L, predĺžený 500L Living a dobrodružný 500L Trekking. My sme si vybrali na test posledný v žltej farbe.
Prečo ho nazývam zlepenec? Veď počítajte som mnou koľko modelov značky Fiat v ňom nájdem. Dizajn kopíruje prvky štýlovej päťstovky, interiér ide po stopách Pandy a podvozok používa predĺženú platformu Punta. To sú hneď tri autá v jednom, a karosársky sa 500L Trekking najviac podobá crossoveru, čiže zlučuje v sebe vlastnosti, MPV, SUV a Hatchbacku, opäť tri v jednom.
Poviem vám čistú pravdu, keď prišla 500L pred pár mesiacmi na trh, vôbec som si ju nevšímal. Na môj vkus bola nezvyčajná. Za najviac prestrelenú verziu som bral 500L Living, ktorá vyzerá zozadu, ako by tam konštruktéri nasilu pridali kufor, čím vzniklo absolútne neforemné auto. Hádam sa Fiat nepoučil pri Multiple? Takto hazardovať s emóciami zákazníkov môže automobilku priviezť ku krachu. Na druhej strane, stačilo pár mesiacov vštepovania do povedomia, či jeden živý pohľad a môj prísny názor na 500L sa zmiernil.
[adsense]
Na novom vnímaní auta sa podpísala práve dobrodružná karoséria modelu 500L Trekking v žltej farbe, výborne zladená s čiernymi prvkami exteriéru a pútavými 17 palcovými diskami kolies. Z fotografií vyzerá kompaktnejšie ako v skutočnosti je.
Na prednej maske nájdeme dvojicu svetiel na každej strane, tak ako to poznáme pri modeli 500. Okrem nich zaujme celkom mohutne koncipovaný čierny nárazník, ale je to len klam, popravde totiž nárazník spolu s krátkou kapotou je tou najmenšou časťou karosérie. Bočný profil to dokazuje na kolmejšie stavanom čelnom skle. Línia strechy si zachováva rovinu až po zadok auta, kde zakončuje profil auta strmé, malé okno a kolmé rozmerné veko batožinového priestoru s nízkou nakladacou hranou.
V podstate som doposiaľ opísal klasický model 500L, Trekking vyniká oproti nemu zvýšenou svetlou výškou zo 130 mm na 145 mm, drsnejším vzhľadom (plastové prvky) a pneumatikami so špecifikáciou M+S. Taktiež zahrňuje elektronický trakčný systém Traction+ dostupný iba v tejto verzii.
Hoci sa 500L samotným názvom má priblížiť k retro autu Fiat 500, nemôžem si odpustiť, že zadok je skôr čistá Panda. Ak som vás nepresvedčil, v interiéri nájdete už jasné argumenty. Volant aj časti palubnej dosky sa v mnohom podobajú alebo dokonca preberajú z Pandy. Nie je to na škodu, zostavenie je celkom hravé, akurát klimatizačný panel s kruhovými ovládačmi je uložený prinízko, počas jazdy sa nevyhnete očnému kontaktu s ovládačmi a čo je ešte horšie, ich digitálne displeje sú za denného svetla veľmi zle čitateľné. Inak však nemám výčitku voči spracovaniu, na talianov sa podaril urobiť štýlový interiér celkom praktický. Nájdete v ňom niekoľko odkladacích priečinkov, dvojfarebné prevedenie sedadiel so slušnými podmienkami na sedenie a rozsiahle nastavenie volantu.
Kým vpredu má vodič na výber, či chce sedieť vyššie alebo nižšie korekciou výškového nastavenia, zadní pasažieri sa môžu tešiť na výborný výhľad vďaka vyššiemu namontovaniu delenej lavice, polohovateľnej v pozdĺžnom smere. Nechýba tu ani malá lakťová opierka. Ostal tu priestor na hlavu, ramená a hlavne nohy, no tri osoby si tradične troška poobtierajú boky. Nebude ich však trápiť vysoký stredný tunel. Aleluja!
[adsense]
Batožinový priestor a jeho variabilita si zaslúži pár riadkov komentáru. Podlahu je možné nastaviť do troch výškových úrovní, pričom v tej tretej a spolu so sklopenými operadlami zadnej lavice vytvára rovnú ložnú plochu, avšak v praxi si neviem celkom živo predstaviť praktické využitie. Keď na podlahu položíte niečo ťažké, hrozí prelomenie, navyše samotné vykladanie takých predmetov by mohlo byť náročné. Pokiaľ chcete previezť ozaj maximum, treba odstrániť podlahu a preklopiť celú lavicu k predným sedadlám ako sa to kedysi robilo. Hold, flexibilite Oplu Meriva, či C4 Picassa sa 500L Treking musí čo-to priučiť.
Pohon Fiatu 500L Trekking zabezpečujú dve motorizácie, a to buď preplňovaný benzínový štvorvalec 1.4 T-Jet naladený na 88 kW alebo naftový štvorvalec 1.6 MultiJet s výkonom 77 kW a 88 kW. My sme si na previerku vybrali slabší nafťák, nakoľko v tomto modeli pracuje už jeho piata generácia označená MultiJet. Okrem nižšej produkcie emisií pridáva na krútiacom momente 30 Nm, na konečných 320 Nm.
Motor sa prejavuje akusticky v absolútnej norme, počujete ho len pri štartovaní a zrýchlení, no keď sa rýchlosť ustáli, do kabíny neprichádzajú žiadne vibrácie ani hluk. Dynamické vlastnosti Trekkingu sú papierovo o poznanie horšie ako pri klasickom 500L, avšak v praxi výkon postačuje na svižnú jazdu. Najlepšie sa cíti niekde od 1700 ot./min. do 3000 ot./min., vyššie to už máte so silou márne, vtedy ozaj skôr vrndží ako zrýchľuje.
Výrobca pripúšťa taktiež o 13% vyššiu spotrebu kvôli sériovým pneumatikám a prvkom karosérie zvyšujúcim odpor vzduchu. V praxi si vypýta približne 5,5 litra na 100 km, keď sa často nebudete premávať po rýchlostných komunikáciách. Na diaľnici počítajte s ešte liter vyšším konzumom pri povolenej rýchlosti. Obtekajúci vzduch okolo karosérie dokázali dizajnéri nejakým zázrakom utlmiť, hoci veľká čelná plocha okna by mala spôsobovať opačný efekt.
Na fiate som už dlho nejazdil, no na jeho základné problémy sa nedalo zabudnúť, zaujímalo ma preto, či sa to v novšom podaní podarilo vyriešiť. V prvom rade išlo o preposilňované riadenie, ktoré malo vždy vyšší účinok akoby sa patrilo. V 500L Trekking stále nájdete tlačidlo CITY, kedy volant dokážete na mieste otočiť jedným prstom, avšak jeho deaktiváciou dostanete bežný posilňovací účinok, a tak netreba stále korigovať smer jazdy.
Prevodové ústrojenstvo prešlo razantnou revolúciou, kým v starším modeloch boli manuálne prevodovky troška nepresné a s dlhým dráhami, v 500L Trekking sa radilo ako po masle. Stupne pekne vedľa seba naskladané a dráhy o poznanie kratšie. Naozaj sa veľmi rýchlo zžijete a radíte bezproblémovo a intuitívne s minimálnou pozornosťou.
Vyzerá to tak, že zatiaľ čo dizajn a interiér nemusí byť každému po chuti, s technickými vlastnosťami by mala byť väčšina spokojná. Týka sa to dokonca aj podvozka. Pruženie volí správny kompromis medzi pohodlím a stabilitou. Prienik vibrácií do kabíny z nerovností na ceste je absolútne zanedbateľný.
Napokon ostáva spomenúť trakčný systém Traction+, ktorý spolupracuje so stabilizačným asistentom. Dostupný je iba v Trekkingu a vyznačuje sa optimalizáciou prenosu sily na predné kolesá, čím dodáva autu vždy tú správnu kontrolu, či už v smere alebo v zábere. Funguje do rýchlosti 30 km/h a je akousi náhradou za pohon 4x4. Ten zatiaľ v 500L Trekking nie je možné dokúpiť.
Fiat 500L Trekking bude dobrým sluhom tým vodičom, ktorí majú vzťah ku kontroverznému dizajnu, chcú byť in za relatívne málo peňazí. Iným typom ľudí sa dostane pod kožu až pri bližšom zoznámení.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 77 / 3700 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5.6 / 4.1 / 4.7 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4270 / 1800 / 1679 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 412 - 455 / 1480 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1440 / - |