Teraz nemám na mysli tie divné odvodeniny zvané Fiat 500L, Fiat 500L Trekking, či najškaredší Fiat 500L Living. Nie, tieto modely skutočne nemožno príliš chváliť za dizajn. Smiešne je, že tvorcovia týchto „hybridov“ sa nechali inšpirovať tvarmi roztomilej malej päťstovky. Ale tá je len jedna, jedinečná svojho druhu a nenapodobniteľná.
Modlil som sa, skrýval oči rukami a veľmi opatrne ich dával preč, keď som prvýkrát mal vidieť naživo inovovaný Fiat 500. Prečo tie obavy a ohrýzané nechty na rukách? Poznáte to! Trendy sú trendy a automobilky ich vo veľkej miere aplikujú pri vývoji nových generácií existujúcich modelov. Jedným z tých trendov sú rozmery. Autá medzigeneračne priberú a narastú.
Viete si predstaviť, že by ten malý krpec pribral? Ten, ktorý videl svetlo sveta po reinkarnácií v roku 2007? Veď už by nebolo roztomilé, nebolo by na zjedenie... veď sa pozrite, kam smeruje MINI. Avšak, moje modlitby boli vypočuté. Nový Fiat 500 je stále rovnaký. Prešiel iba maličkým faceliftom, ktorý mu celkom pristane.
Ono, keď sa na novú päťstovku zapozeráte zvonka, zistíte, že sa toho veľa nezmenilo. V podstate iba denné svietenie dostalo okrúhle diódy a zadné svetlá majú po novom stred vo farbe karosérie. Pôsobí to pekne. To je asi na prvý pohľad všetko. Pribudli však farebné prevedenia a dekorácie, z ktorých môžete získať napríklad nami testovanú verziu.
Fiat vraví, že na svojom najmenšom modeli urobil dovedna až 1800 zmien. Možno za zmenu rátali každý detail ako je zmena digitálnych číslic v palubnom počítači alebo polovicu z tých zmien tvorí kompletne zdigitalizovaný centrálny budík okrúhleho tvaru. Rýchlomer je v strede a otáčkomer našiel miesto v ľavej časti obrovského okrúhleho budíka. Informácie sa z neho čítajú prehľadne.
Posúvam oči do stredu palubnej dosky a škrabkám sa za hlavou. Kde sú ďalšie zmeny? Hm, možno vrch stredového panelu mali na mysli. Opäť rátam na prstoch, koľko je toho odlišného od starej päťstovky. Pod dotykovým displejom, ktorý je dostupný v štandarde od výbavy „Plus“ sú ovládače rovnaké. To sa týka tiež gombíkov medzi klímou a panelom rádia. Na druhej strane, ja nenadávam. Páči sa mi takto spracovaný interiér, nestratil svoje čaro a stále vyzerá moderne.
Kašlať na výbavu, kašlať na tie zmeny, ktoré možno bežné oko nevidí. Ide sa jazdiť. Toto síce nie je žiadny pretekár, ale jazda vo Fiate 500 nebola nikdy nudná! A my máme pod kapotou asi ten najzaujímavejší agregát z dostupnej ponuky.
Čakali ste nenormálny výkon? Omyl! Tak prečo si myslím, že motor 1.2 8v je z radu dostupných ten najzaujímavejší? Pretože má štyri valce, rád sa nechá točiť do vysokých otáčok a k tomu produkuje zdravý zvuk. Ani náhodou nemôžem rovnaké tvrdenie napísať o 0.9 Twinair alebo 1.3 Multijet. Ak náhodou nad kúpou Fiat 500 reálne uvažujete, práve základný motor je najracionálnejšou a taktiež najzábavnejšou voľbou.
Fiat 500 patrí do mesta. Autíčko na seba upozorňuje stále a nikoho nenechá chladného. Aj keď som chlap a nie žena, cítil som sa v ňom normálne, dokonca štýlovo. Štvorvalec produkuje 69 koní, čo je tak akurát na vozenie mestom i mimo neho. Na diaľnici chvíľu potrvá, než dosiahne maximálny povolený limit. Dlhé cestovanie však nie je gro tohto auta. Ako som tak celý týždeň jazdil po meste a sledoval tie pohľady okoloidúcich, napadla ma myšlienka.
Prečo si neporiadi Fiat 500 nejaká donášková služba, napríklad pizzeria? Veď stojí v základe rovnako ako Škoda Fabia, s podobným výkonom. Dokonca 1.2 8v má o valec viac ako 1.0 MPi. Pútala by viac pozornosti a tým viac ľudí by si všimlo reklamu a kontakt na konkrétnu pizzeriu. Navyše, s týmto autom zaparkujete kdekoľvek, má aj parkovacie senzory! Otočíte sa na päte a z nádrže nevypýta viac ako 7 litrov (v meste). Do kufra a aj po zložení zadných sedačiek vložíte doň dva boxy na prepravu jedál. Viac nie je treba pre donášku.
Zmenilo sa niečo zo šoférskej stránky? Mám pocit, že Taliani zapracovali hlavne na prevodovom ústrojenstve. Radiacou pákou krásne zaradíte po krátkych dráhach vždy ten správny prevod. Vzhľadom na mestské využitie, páči sa mi, že motor pekne živo reaguje aj v nižších otáčkach na plyn. Pritom som mal dočinenia s atmosférickým agregátom, nie turbom.
Priatelia, Fiat 500 je stále tým istým super mini autíčkom, ktoré svoje gény nestratilo a veľmi pevne verím, že ani nestratí. Vrelo ho odporúčam kupovať pre vašu milovanú partnerku, na donáškovú službu, druhé auto do rodiny alebo ako „zlepšovač nálady“. V malej päťstovke budete mať dôvody na úsmevy pri každom kilometri jazdy.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3) | 1242 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 51 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 102 / 3000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 160 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6.2 / 4.2 / 4.9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3546 / 1626/ 1488 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 185 / 550 |
Objem nádrže (l): | 35 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 865 / 525 |