Citroën C1 by množstvo chlapov odsúdilo už len kvôli jeho rozmerom, vzhľadu a v testovanom prípade aj výraznej červenej farbe. V mojom remesle sa však na auto pozerám očami iných a tak teraz viacej náklonnosti k tejto recenzii zaujmú ženy. Avšak, aj vy muži by ste mali ostať naladení. Hlavne tí, ktorí hľadajú dostupné auto pre manželku do mesta alebo pre dcéru, začínajúcu vodičku. Malý Francúz má totiž v talóne hneď niekoľko dobrých argumentov na kúpu. Poďme si ich vymenovať.
Začínam pekne s dizajnom. Citroën sa neštíti experimentovať a zároveň hazardovať s tvarmi karosérie svojich modelov v značke. Ku príkladu slúži Cactus, C3 alebo aj MPV C4 Picasso pôsobilo sprvu ako jeden veľký hazard. Najmenší model, z ponuky, sa výrazom prednej masky podpisuje pod príbuzenstvo väčších modelov značky. Vďaka nápadným a neopozeraným tvarom vyniká spomedzi ostatných mestských áut a tak starne pomalšie. Po Fiate 500 je to druhé mestské auto, ktoré si získalo moju priazeň. Prvý tromf bol odhalený.
V meste chcete vyniknúť. Aspoň väčšina z nás si dá záležať, čo si oblečie alebo aký parfum zvolí. V prípade auta tomu, okrem dizajnu, dopomáha miera individualizácie. Výrazná červená farba a strieborné puklice testovaného Citroënu C1 síce nevzbudzovali pohľady okoloidúcich. Možno som akurát tak bil do očí agresívnym vodičom na diaľnici, keď som sa opovážil zaradiť do ľavého pruhu pred ich "nos" honosnej, drahej limuzíny. Vedzte však, že si viete zvoliť spomedzi 32 farieb, pričom nechýba dvojfarebná kombinácia a k tomu až 15-palcové disky z ľahkých zliatin. Vyberať teda je z čoho. Za praktický prvok považujem päťdverovú karosériu! Aj keď ide o malé mestské auto, neraz zveziete so sebou viacej osôb a tie ocenia pohodlnejší nástup do auta.
S mojou skromnou výškou 176 cm nadobúdam v autách dojem robustnosti. Malý Francúz mi pridal na egu jeho minimalistickým spracovaním palubnej dosky. Napriek tomu, interiér nie je stiesnený. Vďaka vyššej stavbe karosérie sa sem zmestí aj dlhonohá blondína v štekloch. Individuálne môže vyzerať aj farebné prevedenie interiéru. Opäť podotýkam, že to, čo vidíte na fotkách je skromný základ inak rozsiahlej ponuky výbavy. Testovaný exemplár mal manuálnu klimatizáciu, elektrické okná a diaľkové ovládanie. Ale môžete tu mať navigáciu, automatickú klímu, sledovanie v jazdných pruhoch, bezkľúčové štartovanie, otvárateľnú strechu a plno iných prvkov výbavy z vyšších modelových radov.
Z užívateľského hľadiska mi nič zásadné, počas jazdy, neprekážalo. Iba trošku som sa zvykol pousmiať nad zvukom zapnutia klimatizácie. Autu akoby napli poistky. Rádio hralo, stierače stierali a palubný počítač ukazoval údaje. A teraz vážne! Vadili mi len plytké odkladacie priestory na odloženie osobných vecí. Taký mobil nájde miesto jedine pred radiacou pákou manuálnej prevodovky. Je dosť od ruky. S PET fľašou alebo plastovým pohárom sem nenastupujte. Ostanú vám v ruke, pretože aj keď Citroën C1 disponuje držiakmi na nápoje, akosi sú užšie ako väčšina fliaš a pohárov.
Ešte sa vrátim späť k tomu priestoru. Za volantom si viete nastaviť výšku, sklon a dĺžku sedenia. Volant sa nastavuje iba výškovo. Ja som nemal značný problém nájsť ideálnu polohu na šoférovanie. Sedadlo je síce kratšie, no na bežné presuny mestom stačí. Navyše ma príjemne mäkký sedák. To sa nedá tvrdiť o zadnej lavici. Tá je dosť kolmá na sedenie a sedacia časť nepoddajná, teda tvrdá. Do kufra som len nazrel. Bicykel v ňom nepreveziete, ani koleso z neho, ale na rýchly nákup v potravinách stačí.
A ideme k motoru. Ženy strácajú záujem a muži spozornejú. Z ponuky motorov máte na výber jeden. Litrový trojvalec prebratý z Toyoty. Kombinuje sa s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo robotizovaným automatom s rovnakým počtom prevodov. Výkon 55 KW prenášaný na predné kolesá absolútne postačuje vzhľadom na ľahkú karosériu auta. Správa sa presne tak ako by ste očakávali na malé mestské auto za rozumnú cenu. Takže nenadchne, ani neurazí. Je to taký solídny stred medzi kultivovanosťou, hlučnosťou a dynamikou.
Osobne som si pochvaľoval plynulé rozbehy a preraďovanie. Spojka je krásne citlivá a netreba sa veľmi sústreďovať na rýchly, plynulý rozbeh z križovatky. Ak budete jazdiť prevažne v meste a jeho blízkom okolí, tak sa palubný počítač zastaví na hodnote 5,1 litra benzínu na 100 km. Zhruba liter a pol navyše si požiada, ak ho preženiete diaľnicou predpísanou rýchlosťou. Pozor! C1-tka sa naozaj rada rozgúľa na 130 km/h, ale čo je podstatnejšie, ani v tejto rýchlosti nemáte spoza volantu pocit, že sa zahrávate s vlastným životom. Pravda, treba o pár decibelov zvýšiť hlas pri komunikácii, ale v rámci triedy je hladina hluku v kabíne absolútne v norme a príliš nevyrušuje.
Všetkým nám je jasné, že Citroën C1 nemá ambíciu pokoriť rekord na závodnom okruhu. Napriek tomu musím uznať, že konštruktéri vštepili vozidlu príkladnú obratnosť a stabilitu, ktorú potrebuje zvládať v džungli mesta. Zžijete sa s ním do minútky a hravo zvládnete všetky nástrahy mesta. Ani cena nie je zlá. Stojí za zváženie!