Niekoľko desaťročí sa vraví o rapídnom ubúdaní fosílnych palív. Od roku 2000 neustále zdražieva ropa a čoraz častejšie jazdíme drahšie. Výrobcovia automobilov sa snažia redukovať spotrebu paliva úspornosťou motorov. Ale načo? To čo dnes ušetríme na nafte moderným úsporným agregátom, to v blízkej budúcnosti preplatíme na vyššej cene za naftu. Jediným riešením ako prestať podporovať nenásytné ropné magnáty je prejsť na alternatívne druhy pohonu. Existuje ich hneď niekoľko. Jazdí sa na zemný plyn , ktorý je však tiež fosílne palivo, avšak napríklad vodík, či elektrika nie! A my sme v redakcii vyskúšali prvý počin v elektrickej mobilite.
Odborníci nevedia odhadnúť, ktoré palivo sa po rope stane hlavným ťahúňom pre konvenčné dopravné prostriedky. Pre spotrebiteľa je to výhoda, pokiaľ bude totiž viacero alternatív, dodávateľ energie bude musieť upravovať cenu podľa konkurencie a kvality, čiže nevznikne monopol.
[adsense]
Automobilky vsádzajú dosť vysoké ambície do elektriky. Je ľahko dostupná (okrem krajín tretieho sveta hádam v každej domácnosti), je to nevyčerpateľný zdroj energie a nemá negatívny vplyv na životné prostredie. Samozrejme, treba rozčleniť ktoré elektrárne nie, a ktoré áno, ale elektromobil ako taký, nevyprodukuje do ovzdušia žiadne splodiny.
Citröen v spolupráci so značkami Peugeot a Mitsubishi vyvinul a uviedol na trh prvý kompaktný sériový elektromobil. Ide o prvé auto, ktoré nie je vôbec závisle na spaľovacom motore. Moje prvé zoznámenie nastalo približne pred rokom s Peugeotom iON v Košiciach. Teraz som mal však možnosť na celý týždeň vyskúšať trojičku Citröen C-ZERO. Po roku som zabudol na jeho ozaj útle rozmery. Toto auto rozhodne nebudí rešpekt. Štvormiestna kabína však prekvapí pomerne slušným miestom pre posádku.
Nastupuje sa cez najtenšie dvere aké som u auta z dnešnej doby videl. Nič nenasvedčuje spočiatku, že sedíte v odlišnom vozidle. C-ZERO sa štartuje, respektíve uvádza do prevádzky klasickým kľúčom, no namiesto zvyčajného zaburácania agregátu zasvieti len malá zelená ikona „READY“ v sprievode krátkeho pípnutia. Potom ostáva naďalej ticho v kabíne. Lítium-iónová batéria umiestnená v rázvore kolies pod podlahou dodáva energiu ako pre pohon, tak i pre klimatizačnú a vykurovaciu sústavu. Prvé kilometre s elektromobilom vyvolali vo mne zvláštne pocity. Som zvyknutý, keď so mnou auto „komunikuje“, C-ZERO však „neprehovorí“ na užívateľa. Pomocou akcelerátora sa dávkuje výkon, podobne ako na pedáli plynu. Ak stlačíte akcelerátor na podlahu, Citröen ťahá plynule až po rýchlosť 135km/h. Výhoda elektromotoru spočíva v krútiacom momente, ktorý je v plnom rozsahu k dispozícii v akejkoľvek polohe akcelerátora a pri akejkoľvek rýchlosti. Vďaka tomu nie je problém držať tempo s okoloidúcou premávkou, dokonca som z recesie vyskúšal porovnávací test, pričom súper pre krpca bola Toyota Corrola z roku 1994. Pevný štart je pre C-ZERO hlavnou zbraňou, Corrola doháňala elektromobil až pred rýchlosťou 100km/h. Nezvyčajný test píšem kvôli predstave svižnosti.
Prevádzka novodobého automobilu sa zdá byť možno pre neznalú verejnosť zložitá. Dobíjanie autobatérie, servis, či životnosť. Test odhalil hlavne pozitívne stránky. Elektromobil je predurčený do mestskej prevádzky, keďže som však z Trnavy, moje prvé kilometre sa odohrávali za veľkomestom. Namiesto otáčkomeru tu vodič nájde tri farebne odlíšené línie. Prvá – modrá (Charge) – znamená dobíjanie akumulátora. Ručička „energomeru“ tam zavíta po každom brzdení, či vytlačení akcelerátora. Zelená (Eco) napovedá už z názvu, že ručička sa tam ocitne, pokiaľ budete dávkovať výkon rozumne. No a posledná biela (Power) lajna znamená jazda na diaľnici z Bratislavy do Trnavy. Ani nechcite vedieť koľko energie som „spálil“ pri rýchlosti 130km/h. Paličky ubúdali z displeja zostávajúcej energie ako splašené. Pritom výrobca sľubuje veľkolepý dojazd 150km. Mne sa podarilo najazdiť po poslednú blikajúcu paličku maximálne v ten deň 50km. Ja viem, som neférový. Predsa je to elektromobil do mesta. Po príjazde k domu som si uvedomil, že jedinú zástrčku, ktorú mám zvonka sa nachádza za prírodným plotom. Aha! Ako budem dobíjať? Pomocou predlžovacieho kábla? Je to jedna z možností, ale pozor! Treba si zaobstarať kábel s hrubým priemerom, pretože by mohlo nastať na striedavom prúde prepätie. Sériovo dodávaná koncovka je kompatibilná s bežnou 220-voltovou zástrčkou. Doba nabíjania z bežnej zásuvky trvá 6 hodín, existuje aj tzv. rýchlonabíjanie cez špeciálnu prípojku na jednosmerný prúd (125A), ktoré dobije batériu C-ZERO za 30 minút na 80%.
Druhý deň som vzal elektromobil do môjho rodného mesta – Trnavy. Plno vybavovačiek, z jedného konca mesta na druhý, teraz bolo C-ZERO ako ryba vo vode. V meste sa hodí pohoda v dopravnej zápche, bez preraďovania manuálnej prevodovky. Elektromobil je vybavený prevodovkou CVT, takže necítiť absolútne žiadne trhanie pri preradení, alebo podradení. Dojazd sa po nabití nedá vynulovať na palubnom počítači, avšak po pár minútach jazdy začali kilometre ekojazdou pribúdať. Chcel som si overiť, aká je pravdivosť dojazdu. Resumé po dni strávenom snáď v každej inštitúcii, nekonečného parkovania a snahy ekojazdy po poslednú blikajúcu paličku bolo 85 kilometrov. Výsledok ďaleko podkopával teoretický dojazd 150km udávaný výrobcom. Žeby sa opäť testy vykonávali v skúšobných miestnostiach bez všetkých fyzikálnych odporov ako aerodynamika, trenie? Energia je však závislá aj od využívania klimatizácie, či vykurovania. Keďže bolo ešte v testovacom týždni relatívne zima, využíval som vykurovanie.
C-ZERO prináša pre potenciálneho zákazníka absolútne nový pohľad do každodenného života. Nie je to auto pre masovú populáciu, ale nájde si miesto v rôznych verejných inštitúciách. Napríklad ja by som si vedel predstaviť C-ZERO spĺňajúcu rolu mestskej polície, ktorá často prechádza hustými obývanými oblasťami mesta a v pomalej rýchlosti. Ideálne pre elektrické vozidlo.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | elektrický / - |
Počet valcov/ventilov | - / - |
Zdvihový objem (cm3) | - |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 47 / - |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | - |
Prevodovka typ/počet stupňov: | CVT |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 130 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | - |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | - |
Spotreba počas testu (l/100km): | - |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3475 / 1792 / 1608 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 166 / - |
Objem nádrže (l): | DOJAZD - 150km |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | - / - |