Tento ambiciózny francúzsky projekt slávnej skupiny B prišiel neskoro, odišiel skoro a Citroën sa ho snažil po katastrofickom neúspechu takmer vymazať z histórie. Napriek tomu dodnes fascinuje fanúšikov svojou jedinečnou konštrukciou a neortodoxnými riešeniami.

Revolučná hydraulika v službách rally

Keď Citroën vstúpil do kráľovskej kategórie skupiny B v roku 1985, vsadil na svoju osvedčenú zbraň - hydropneumatické odpruženie. BX 4TC bolo jediné auto v skupine B, ktoré disponovalo revolučným hydraulickým systémom. Ten umožňoval meniť svetlú výšku podvozku za jazdy a prispôsobiť sa tak rôznym povrchom trate. Táto technológia, ktorá robila bežné citroëny také komfortné na ceste, mala byť ich tromfom v bahne a štrku rally špeciálov.

Citroën BX 4TC Evo Rally - Zdroj: mad4wheels.com

Neobratný kvôli motoru pred prednou osou

BX 4TC šokoval svet rally svojím nezvyčajným technickým riešením. Zatiaľ čo konkurencia vsádzala na motory umiestnené uprostred alebo vzadu, francúzski inžinieri zvolili radikálny prístup. Umiestnili 2,1-litrový prepĺňaný štvorvalec extrémne dopredu, takmer celý pred prednú nápravu. Toto kontroverzné rozhodnutie malo katastrofálny vplyv na rozloženie hmotnosti a ovládateľnosť vozidla v náročných podmienkach.

Napriek impozantnému výkonu 380 koní v pretekárskej verzii a pohonu všetkých štyroch kolies sa BX 4TC na tratiach trápil. Cestná homologačná verzia ponúkala 200 koní, čo ju radilo medzi najsilnejšie sériové citroëny svojej doby a poskytovalo aspoň náznak toho, čo dokáže pretekársky špeciál.

Citroën BX 4TC Evo Rally - Zdroj: mad4wheels.com

Prišiel neskoro, odišiel predčasne

Debut BX 4TC na Rallye Monte Carlo 1986 bol začiatkom konca. Zatiaľ čo konkurencia už svoje stroje roky vyvíjala a zdokonaľovala, Citroën prišiel do hry príliš neskoro. Po troch pretekoch s výsledkami, ktoré ani zďaleka nespĺňali očakávania, francúzska automobilka celý projekt ukončila. Ironicky, krátko nato FIA zrušila celú skupinu B po sérii tragických nehôd. Citroën tak investoval milióny do vývoja auta, ktoré sa zúčastnilo len troch podujatí a nikdy nedosiahlo lepšie umiestnenie ako 6. miesto.

Najšokujúcejší bol však krok, ktorý nasledoval.  Citroën sa pokúsil odkúpiť späť a zošrotovať väčšinu z 200 vyrobených homologačných vozidiel. Tento bezprecedentný pokus "vymazať" BX 4TC z histórie len posilnil jeho mystiku a dnes sú zachované exempláre cenným zberateľským artiklom.

Citroën BX 4TC Evo Rally - Zdroj: mad4wheels.com

Odkaz nesplneného sna

Hoci BX 4TC patrí medzi najmenej úspešné vozidlá legendárnej skupiny B, predstavuje fascinujúcu kapitolu v histórii motoršportu. Jeho neúspech paradoxne prispel k jeho exkluzivite, do dnešných dní sa zachovalo len približne 40 cestných verzií, čo z neho robí jeden z najvzácnejších a najdrahších modelov zlatej éry rally.

Citroën sa k pretekom vrátil až o mnoho rokov neskôr, už s konvenčnejšími a úspešnejšími konštrukciami. BX 4TC však zostáva pamätníkom odvážneho inžinierskeho myslenia a svedectvom, že niekedy ani revolučné nápady a nekonečná odvaha experimentovať nestačia na športový úspech. Pre skutočných znalcov však tento "nepochopený génius" predstavuje jedinečný kúsok histórie a symbol éry, keď kreativita v motoršporte nepoznala hranice.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.