Označenie DS sa neobjavuje v Citröene po prvý raz. V roku 1955 automobilka ohúrila verejnosť nadčasovým reprezentatívnym vozidlom. Určite vám je známy model DS z kultových komédií Louisa deFiné, v ktorom stvárnila limuzína spoločníka pre Fantomasa. Auto sa na tú dobu vyznačovalo neobvyklou a modernou technikou. Najviac známym technickým prvkom bolo hydraulické pruženie. Počas celých dvadsať rokov výroby sa predalo  viac ako 1,5 milióna vozidiel. Toľko z histórie.

Súčasný model DS s číselným označením 4 priniesol do segmentu dávku nevídaného šarmu. Po úspechu prvej DS3-ke, ktorá sa vyrába v trojdverovej verzii, smeruje DS4 do kompaktnej triedy, teda medzi hatchbacky. Tam má už zázemie vybudovaný model C4, no DS4 má uspokojiť hlavne náročnejšiu klientelu, ktorá chce väčšmi vyniknúť.  DS4-ka určite má predispozície upútať okolie. Stačí bližšie stretnutie s karosériou, ktorá odhalí skutočnú veľkosť automobilu a jeho jedinečnosť. Novinku značne zvýrazňujú dizajnové prvky rozosiate po celom vozidle.

Predná časť sa nesie v znamení dynamického štýlu, momentálne typického pre všetky modely značky. Bočná silueta na prvý pohľad pripomína trojdverový hatchback, pozornejšiemu oku však neunikne plastová kľučka umiestnená v C-stĺpiku. Zadným bočným dverám udeľujem jednotku za nápadité zvýraznenie počas otvárania, pretože si všimnete ich výrez a veľkosť. Ale nie všetko čo je pekné, je i praktické. Pasažierov treba vždy upozorniť, aby si neublížili ostrou hranou dverí alebo nezavadili ňou do prekážky.

Výhrady mám k nasadaniu cez vzniknutý úzky vstupný otvor. Nasadajúci musí prekonávať obrí lem podbehu zadného kolesa, pričom sa často oň zašpiní. Štvordverové „kupé“ napokon prekvapí fixne zakomponovaným bočným oknom bez možnosti otvorenia. Jednoducho tu nie je ani kľučka, ani tlačidlo. Riešenie sa hodí pri prevoze malých detí, ktoré zvyknú v interiéri siahať na všetko, kam im prsty dočiahnu. Neželané otvorenie bočného okna sa však dalo vyriešiť elektronickou poistkou, ktorá je štandardná u všetkých vozidlách s elektrickým ovládaním okien, teda neviem, čo chcel Citröen docieliť absenciou elektrických zadných okien. Možno sa znižujú tým výrobné náklady, prípadne vám napovedá i touto (ne)dokonalosťou individualitu.

Citröen DS4 1.6 HDi

Odomknutie sprevádza bzukot sklopených zrkadiel. Ak DS4 vo veľkosti exteriéru vyniká oproti C4, vnútri je o poznanie skrojené vo viacerých miestach. Najmarkantnejšie rozdiely pocítia pasažieri na zadných sedadlách, ak ich výška presahuje 180cm, budú sa musieť v sede prikrčiť a modliť sa, aby spolujazdec vpredu posunul sedadlo bližšie k palubnej doske. Čo sa týka výhľadu z vozidla, tu DS4 prebrala po C3 skúsenosti s čelným sklom Zenith. Výhoda spočíva hlavne na križovatke, kedy sa nemusí vďaka väčšej presklenej časti nakláňať na semafory.

[adsense]

Pokiaľ ide o imidž, pozitívne naladený som ostal i po nasadnutí do interiéru. Tu si môže zákazník vyberať z bohatej výbavy. Interiér v našom testovacom exemplári bol vybavený kombináciou hnedej a čiernej kože, ozaj luxusne pôsobiace. Nemáte hlboko do kapsy? Palubnú dosku taktiež možno obšiť kožou. Trend, vybaviť vozidlo elektronickými pomocníkmi stále rastie, preto DS4 ponúka napríklad monitorovanie slepého uhla v spätnom zrkadle. Zobrazuje sa vizuálnym oranžovým až červeným piktogramom na krajoch oboch spätných zrkadiel. Farbami hýria i kruhové digitálne budíky. Podľa nálady alebo vkusu si vodič môže nastaviť od bledomodrej farby až po sýtočervenú. Predné sedadlá si zaslúžia uznanie. Sú pohodlné, usadí sa do nich postava rôzneho vzrastu. Aby toho nebolo málo, majú okrem vyhrievania aj masážnu funkciu.

V dnešnom rozmanitom automobilovom trhu sa dá vybrať auto na mieru pre každú osobu. Môžete mať čisto rýdzo športový automobil bez komfortných prvkov, alebo naopak aj s dávkou rozličnej výbavy. Niektoré značky sa orientujú viac na komfort ako na jazdné vlastnosti, niektoré z tých prémiovejších spájajú všetko do jedného auta. Citröen s modelom DS4 zvolil cestu komfortu pred športovými jazdnými vlastnosťami. Dokonca v spojení s naftovou motorizáciou 1,6 HDi sa javí ako ideálny spoločník na pasívnu jazdu.

Trošku to spresním, keďže výrobca dodáva tento model so zaujímavým preplňovaným motorom 1,6 THP z produkcie BMW, takže DS4-ka by mala mať športového ducha v sebe. Ale! Pri pokuse o rýchlu jazdu po kľukatých cestách sa podvozok nervózne natriasa na každej väčšej priečnej nerovnosti, neraz som mal pocit, akoby stratila zadná náprava kontakt s vozovkou. Podvozok je až príliš pritvrdený, ťažisko má vyššie a riadenie úplne nepredvídateľné. Skrátka, v každej zákrute som bol v neistote, väčšmi, ak som natrafil na štrkom posypanú cestu zo zimnej údržby. Výkon využije vodič skôr na diaľniciach.

Citröen DS4 1.6 HDi

Známu motorovú jednotku netreba bližšie predstavovať. Štvorvalec HDi patrí medzi najobľúbenejšie varianty. Montuje sa skoro do každého modelu a jeho najväčšou prednosťou samozrejme ostáva nízka spotreba paliva. V DS4 som celý týždeň jazdil, až na pár dynamických meraní, v komótnom režime, čo predstavovalo priemer len 5,4 l/100km. Pod päť litrov sa dostanete iba pri ustálenej rýchlosti 100km/h, prípadne ak bude motor lepšie zabehnutý (náš mal nabehaných len niečo cez 8000 km). Sila úplne postačuje na rýchlu jazdu, limitovaná bude skôr spomínaným odpružením. Akustika je výborná, nie je počuť ani motor, ani obtekajúci vzduch okolo karosérie. Možno len zimné pneumatiky mohli byť tichšie.

Citröen DS4 upúta nejedného zákazníka. Skutočne pôsobí na človeka príťažlivo, má bohatú výbavu a adekvátnu bezpečnosť. Na niekoľko chýb spomenutých v teste nie je dôvod nekúpiť toto vozidlo. Len sa s ním nepúšťajte do rýchlej jazdy.  Mohlo by nastať sklamanie.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov vznetový / radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1560
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 82 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 270 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 12,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,8 / 4,0 / 4,7
Spotreba počas testu (l/100km): 5,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4275 / 1810 / 1523
Batožinový priestor - min./max. (l): 385 / 1021
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1290 / 515

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.