Veru tak, reč je o starom dobrom Citroëne Berlingo. Prečo starom? Jeho druhá generácia jazdí po svete od roku 2008 v takmer nezmenenom stave. Výraznejší facelift prišiel v roku 2012, ale jeho tvary, našťastie, ostali zachované. Neviem si predstaviť ideálnejšie auto, ktoré by malo plniť rolu podnikateľského vozidla pre začínajúceho živnostníka. Ten si vie vybrať, či chce mať dvojsedadlový úžitkový automobil s ložnou plochou, alebo malé MPV so siedmimi sedadlami. Po ich demontáži sa opäť dá hovoriť o dodávke.
Pozrel som sa na zúbok dvom odlišným motorizáciam. Naftový variant BlueHDi 100 tvorí strednú výkonovú ponuku vznetového štvorvalca o objeme 1,6 litra. Berlingo VTi 120 je zasa najvýkonnejšia benzínová voľba s rovnakým objemom. Mňa zaujímalo, či aj dnes vie toto praktické auto poctivo zastávať svoju rolu, napriek vyššiemu veku. Trh je stále viac rozmanitejší a nie vždy sa vypláca zaostávať za konkurenciou.
Než sa pustím do pocitov z jazdy na jednotlivých motorizáciach, odpoviem na otázku vyššie. Škatuľová stavba karosérie prináša ohromné množstvo priestoru pre posádku a ich batožinu. Berlingo tak súperí iba s niekoľkými hráčmi na trhu a väčšina z nich nie je oveľa mladšia. Navrch má však z hľadiska individuálneho prispôsobenia.
Tak napríklad, náhon. Máte hneď tri možnosti na výber. Prvá možnosť je ponechanie základného náhonu na prednú nápravu. V druhej možnosti si ho môžete obohatiť o Grip Control za 350€. To je adaptívny protipreklzový systém nastaviteľný až na 5 módov. Prerozdeľuje hnaciu silu na koleso s lepšou adhéziou. Rovnaký systém sa rozšíril aj do crossoverov, pretože by mal nahrádzať 4x4 v ľahšom teréne. Poslednou možnosťou ostáva dokúpenie náhonu na všetky štyri kolesá, avšak to znamená investíciu až 8 900€. Táto alternatíva je možná iba s kombináciou motora BlueHDi 100.
Pred konkurenciou sa taktiež nestratí vo vybavení. Štandard disponuje základnými bezpečnostnými a asistenčnými systémami. Doplnková výbava obsahuje navigačný systém, vyhrievané sedačky alebo automatickú klimatizáciu. Problémom je však fakt, že množstvo prvkov z tejto skupiny výbavy sa dokupuje aj v treťom stupni XTR, čím vzrastá konečná cena. Na palubnej doske poznať vek samotného auta. Napriek rôznym odkladacím priestorom mi chýbala nejaká lepšia štrbina, kam by som mohol pohodlne uložiť väčší smartphone. Pod rádio sa nezmestil.
Diesel pod kapotou je fajn
Prvý mi prešiel cez ruky naftový agregát. Motor 1.6 BlueHDi zastáva rolu najobľúbenejšieho diesela v rámci koncernu PSA. Montuje sa od tých najmenších modelov až do dodávok. V Berlingu ho viete dostať v troch úrovniach výkonu. Základom je 75 koní, nami testovaný mal 100 koni a vrchol tvorí 120 koní. Práve stredná voľba mi prišla ako ideálna, dodáva sa s päťstupňovým manuálom alebo šesťstupňovým robotom. Určite by som ostal pri manuálnej prevodovke.
Sto koníkov sa chová pokojne a neprináleží im štatút divoké. Berlingo však ani nemá ambíciu pretekať sa po cestách, preto mi ležérne reakcie na pridanie plynu nevadili. Predbiehanie pomalších áut netreba plánovať príliš dopredu, ale rozhodne treba byť obozretnejší za rýchlosťou 100 km/h, kedy Berlingu dochádza chuť tlačiť sa dynamickejšie vpred. V závislosti na štýlu jazdy a kombinácii diaľnice s mestom, sa mi podarila dosiahnuť slušná spotreba 6,7 litra na 100 km/h. Ak niekto čakal menší apetít, treba brať na zreteľ, že Berlingo má vysokú a hranatú stavbu karosérie. To sa odráža na vyššom odpore vzduchu, čo logicky zvyšuje spotrebu. Okrem toho, diaľničné tempo nie je pohodlné ani z pohľadu akustiky. Motor už dosť hučí a apetít neklesne pod sedem litrov paliva.
Z celkového pohľadu mi príde daný štvorvalec asi najrozumnejšou voľbou pre podnikateľov, ktorí najazdia veľa kilometrov a aj rodiny cestujúce pravidelne na dovolenky alebo chaty. Je čas pozrieť sa na benzínovú alternatívu.
Benzín neodporúčam
Nebudem to zbytočne dlho naťahovať. Zážihový agregát ma absolútne neoslovil. Hoci disponoval dvadsiatimi koňmi navyše oproti testovanej nafte, aj tak som mal pocit, že sa s váhou Berlinga trápi. Nevyhral to ani so spotrebou alebo akustickým prejavom. Benzínový agregát by potreboval ešte viac koní alebo turbo. Kombinovaný cyklus spotreby paliva sa ustálil na hodnote 8,2 litra s využívaním diaľnic. Stojí len o 1700€ menej ako testovaný diesel v rovnakom stupni výbavy, alebo o 1000€ menej, ak sa uskromníte so stredným stupňom výbavy.
V podvozku som nezaznamenal žiadne výrazné rozdiely. Páčilo sa mi, že XTR poskytuje vyššiu svetlú výšku a kryt motora. Takto sa viete s Berligom pohodlnejšie dostať k horskej chatke po rozbitej ceste. Čo sa týka samotného komfortu na ceste, netreba sa báť extrémneho nakláňania. Vo svojej podstate má byť Berlingo pohodlné auto, takže každý pokus o rýchlejší prejazd zákrutou zbrzdia dva faktory. Váš pud sebazáchovy a včasné zareagovanie stabilizácie.
Keby som potreboval mať doma 3 v 1, tak Berlingo by bolo v popredných úvahách pri rozhodovaní. Veľký problém vo veku auta nevidím, ale prospelo by rozšíriť motorovú ponuku o silnejšie agregáty a zbaviť sa tých slabučkých základných.