BMW X5, toto auto zmenilo drasticky koláč predajnosti samotných modelov značky. Miesto SUV segmentu si ho BMW pomenovalo po svojom ako SAV, čiže Sport Activity Vehicle a tak „akože“ vytvorilo dnes už veľmi populárny segment vysokých áut. Pred necelým rokom uzrela svetlo sveta tretia generácia BMW X5.
Od tej predošlej X5-ky sa po dizajnovej stránke jedná skôr o evolúciu, no to bol aj zámer samotných inžinierov z Mníchova. Nové BMW X5 dostalo za úlohu aplikovať na sebe možnosti nových technológií a výbavy. Zákazník si vie do tohto typu vozidla dokúpiť skutočne všetko, čo dnešná doba ponúka v oblasti luxusu, prestíže, či samozrejme bezpečnosti. BMW X5 nie je ľahostajné ani ekológii, takže po prvýkrát v histórii značky je dostupné s naftovým štvorvalcom a pohonom len zadnej nápravy. Tento základ označuje automobilka ako X5 sDrive25d, spotrebu udáva neuveriteľných 5,6 litra/100 km.
Na opačnej strane sDrive25d stojí naše poháňadlo M50d, teda najvýkonnejší diesel s troma turbodúchadlami. Zvláštne, že napriek nenormálne veľkému výkonu (280 kW) sa opticky v bielej perleťovej farbe moc silno nepresadzuje. Tretia generácia narástla do dĺžky zanedbateľných 29 mm. Napriek tomu sa zdá, že riadne zmohutnela, málinko sa zmeny veľkosti dotkli aj batožinového priestoru, kde vzrástol objem o 30 litrov na konečných 565.
Každý model automobilky môže byť individuálny, takže interiér našej X5-ky berte ako jeden z mnohých, ktoré sa dajú implementovať do modelu. Ten náš sa niesol ozaj v športovo-elegantnom štýle. Dominovali tu hlavne čierne plasty, koža a hliníkové obklady. Športovú atmosféru zvýrazňoval M-kový trojramenný volant. Do rúk sadne neskutočne dobre a narábanie s ním je radosť. Nad hlavou som mal otvárateľné panoramatické strešné okno, hold je za príplatok, no oplatí sa investovať, krásne rozsvetlí a prevzdušní veľký priestor BMW X5.
Na sedadle vodiča si len ťažko nastavíte športové sedenie (k zemi), aj v tej najnižšej polohe nezaprie X5, že je to v prvom rade SAV. Aspoň získavate výborný výhľad z vozidla smerom von a to aj do bokov, pretože bočné A-stĺpiky nie sú príliš hrubé. Výhľad vzad nepatrí medzi najhoršie hodnotenia, avšak príplatková parkovacia kamera sa určite osvedčí ako dobrá investícia.
Priatelia, horné riadky boli doslova omáčka oproti tomu, čo bude práve nasledovať. Kedysi pred necelými dvoma rokmi som sa zviezol s modelom X6 M, teda s najvýkonnejším benzínovým motorom. Mal osem valcov a dve turbá. Vtedy som pochopil, že aj s veľkým a ťažkým autom môže byť zábava, preto som sa oprávnene tešil na ďalší podobný zážitok, tentokrát s naftou.
Hoci X5 M50d má „len“ 380 koní pod kapotou a šesť valcov, tak naproti tomu vysoký krútiaci moment 740 Nm a hlavne tri turbá ťahajú 2,3 tony masy kovu dopredu ako lokomotíva. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 s. Samozrejme, oveľa zaujímavejšie výsledky vychádzajú z reálneho zrýchlenia v ktorejkoľvek rýchlosti. Do dvestovky cítite riadne tlačenie chrbtice do operadiel sedadiel. Ani v takýchto rýchlostiach sa X5 nespráva vôbec zle. X5 síce moc nemusí ostré zákruty (je ťažká), ale ak je na nich vrstva snehu spolu so sofistikovaným systémom xDrive a v móde Sport+ viete prejsť celú zákrutu kontrolovaným šmykom.
Opomenúť nemôžem výborné spracovanie zvukového prejavu radového šesťvalca. Akusticky by ste ozaj len ťažko rozpoznávali, že ide o šesť v rade naskladaných valcov a spaľovanie nafty. Automobil od dva a pol tisícok otáčok krásne bubnuje pri radení na vyššie stupne, pričom v tých maximálnych otáčkach (cez 5 tisíc) motor reve naozaj presvedčivo. Celé to znie krásne a prirodzene, iné auto s podobnou zvukovou kulisou v naftovom prevedení nepoznám. Zamilujete si to pri každom výjazde na diaľnicu.
Prepracované boli tiež linky na karosérii pre optimálne obtekanie vzduchu okolo karosérie, tým sa docielila hodnota koeficientu odporu len Cd 0,31. Usmerňovanie vzduchu ide napríklad sofistikovanými riešeniami ako napríklad cez otvory pred a za kolesami. K týmto prvkom patria aj „air blades“ po stranách zadného okna. Týmito a ďalšími riešeniami sa zredukovala miera turbulencií, čo prinieslo osoh nielen optimálnej pohode v kabíne počas cestovania, ale aj nižšiu spotrebu paliva. Náš agregát spolu s dynamickými meraniami a po odjazdení vyše 700 km konzumoval 10,9 litra nafty. Na váhu a výkon motora je to dobrá hodnota.
Určite je na mieste rozmýšľať pre koho je konkrétny typ. S cenovkou začínajúcou cez 86 tisíc euro za základnú výbavu M50d si myslím, že jednoznačne je určená pre človeka, ktorý je dávno za vodou a potrebuje veľké auto. Nie preto, aby si dokazoval svoj imidž, ale preto, že ocení jeho úžitkovú hodnotu, výborné jazdné vlastnosti aj na snehu, neskutočný výkon a brutálne návykový zvuk šesťvalca.
S týmto auto nemusíte machrovať, vie jazdiť pokojným tempom na úrovni 1500 ot./min., čím neotravuje ani uši a posádke dožičí nevídaný komfort na palube. Keď si to bude chcieť s vami „rozdať“ nejaký mladík na križovatke, pokojne ho nechajte, nech si ide! Vy viete, čo máte pod kapotou a viete, že by ste ho s prehľadom predbehli. Ale načo? To nie je zábava, ozajstný pôžitok z auta sa skrýva z pomalého plachtenia po okreskách alebo rýchlych jázd po diaľnici za akéhokoľvek počasia.
BMW X5 M50d poskytne majiteľovi v podstate všetko v jednom balení. Prestíž, výkon, určitú úsporu pohonný látok (najnižšiu spotrebu som dosiahol 7,9 litra/100 km) a komfort takmer na úrovni BMW radu 7. S týmto typom budete ma(X)imálne spokojný!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 280 / 4000 - 4400 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 740 / 2000 - 3000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 5,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,6 / 6,2 / 6,7 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 10,9 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4886 / 1938 / 1762 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 565 / 1670 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2265 / 710 |