Vysvetlím ako zrejme vzniklo nami testované BMW 1Coupé. Pred vyše tromi rokmi prišiel na trh modelový hráč s označením jeden. Najmenšie BMW všetkých čias. Prvý hatchback medzi BMW-čkami. Vyrába sa v troj a päťdverovom prevedení. Dielenskí majstri hrali na citové nôty ženám, pre ktoré v tej dobe nebol žiadny model šitý na mieru. Iba klasické sedany, praktické kombi alebo luxusné limuzíny. Potom sa ešte vyrábajú brutálne rýchle špeciály pod označením „M“. Jednotka však oslovila ženy.

Veľkostne a dizajnom vzbudzovala dynamický šarm. Podvozkovo a motoricky nestratilo športový duch značky. O rok a pol neskôr sa rozhodlo BMW rozšíriť úspešný rad o coupé verziu. Skvelý krok, takéto niečo chýbalo značke s modro-bielou vrtuľou. Okamžite si získal priazeň verejnosti. Toto pohľadné kupé má brilantne odlišný zadok od ostatných bratov. Nedotknutý dizajnovou globalizáciou. Existuje dokonca i verzia s otvorenou strechou. V M-packetovej úprave sa prikláňa skôr mužskému pokoleniu, zato biela farba vábi nežné polovičky. Oproti nedávno testovanému kabrioletu 330d, má 123d vyrovnanejšie proporcie karosérie. Dominuje dlhá predná kapota a nízke posadenie k vozovke zvádza k rýchlej jazde. A to, že to táto malá jednotka dokáže sa presvedčíte v následujúcich riadloch.

BMW 123d Coupé

Nepoznám rýdzejšie športovú značku, ktorá by lepšie vyrábala vozidlá s dôrazom na pôžitok z jazdy. Každý model je situovaný na vodiča. Zachováva sa stredová konzola mierne naklonená k vodičovi, čo mu dodáva väčší pocit dominancie. Volantu sa raz chytíte a nechcete ho pustiť, tak presne zodpovedá požiadavkám. Sedadlá? Pohodlné, s výbornou bočnou oporou, nastaviteľným sedákom na stehenné svalstvo. Obopnú vás ako v pretekárskom špeciáli.

BMW 1Coupé nehýri nápadmi kam schováte mobily, peňaženku, alebo nejaké zmluvné papiere. Dá vám na výber. Buď si zredukujete počet drobností tak, aby si našli miesto vo výklopnej lakťovej opierke, alebo bude všetko ukryté v schránke pred spolujazdcom. Nechýbajú držiaky na nápoje, ktoré však často nevyužijete pre strach, že sa prepadne pohár z pod nich pri rýchlej jazde. Jednotkové kupé nie je na trhu žiadny nováčik, takže skôr kopíruje doplnkovú výbavu všetkých väčších modelov.

Máte k dispozícii multimediálny systém i-Drive najnovšej generácie s pripojením na internet. Jeho obsluha je pomerne jednoduchá, vyžaduje však dobrú znalosť anglického alebo iného dostupného svetového jazyka. Niekedy ani to nepomáha. Kým som našiel v Menu prepojenie medzi USB vstupom, na tvári sa mi vytvorili kropaje potu. A ešte dávame do povedomia nešťastné umiestnenie slotu USB. Nachádza sa v priehradke pred spolujazdcom a jeho napojenie zaberie dávku šikovnosti v prstoch. Inak sa ovládače autorádia, klimatizácie, či tlačidiel na volante ovládajú intuitívne. Luxusným prvkom výbavy môže byť nočné podsvietenie prahov dverí vychádzajúce zospodu vonkajších spätných zrkadiel.

BMW 123d Coupé

Najväčšou zábavou a pôžitkom je jednoduchosť jazdy. Má malé muchy, no inak patrí medzi špičku všetkých automobiliek. Poďme najprv na muchy. Zásadnou je nadopovaný dvojlitrový vznetový štvorvalec. Nech ma neukameňujú inžinieri z BMW, ide len o subjektívnu muchu. Ja osobne by som si do tohto typu len ťažko vedel predstaviť naftový motor.

Som konzervatívny zástanca benzínových vozidiel pokiaľ ide o športové auto. A Coupé 1 je športiak, no budiš testujem naftovú verziu. Ide vlastne o najvýkonnejší dvojlitrový diesel v BMW, ak nie aj v celkovom automobilovom priemysle. Výkon ohromných 150kW sa prenáša typicky na zadnú nápravu, v spojení enormných 400Nm majú čo robiť pneumatiky o rozmeroch 205/50 R17, aby nestratili dokonalý záber už na suchom asfalte.

Na mokrom podklade stabilizačný systém DSC poctivo krotí výkon. Pamätám si, ako som v minulosti jazdil na slabšej verzii hatchbacku a prekvapili ma vibrácie spojky, či prevodovky. BMW 123d Coupé tento handicap nemá ani pri štartovaní, ani pri voľnobehu, zato hrubý záťah ostal nezmenený. I keď nie som zástanca dieslu v tomto modeli, pravdou však ostáva, že uspokojí nejedného majiteľa skvelým záťahom od ktorýchkoľvek otáčok a derie sa až do 5500ot./min.

Mne osobne chýba sýta charakteristika zvukového prejavu benzínových agregátov. Neskutočne to ruší pôžitok z jazdy. Ešteže sa dokáže odplatiť ozaj nízkou spotrebou paliva. Dynamický štýl berie z nádrže 8 litrov, priemer sa mi však ustálil len na 6,7 l/100km. Ďaleko od papierových údajov, no nevyužíval som systém Start-Stop šetriaci palivo pri každom zastavení na križovatke. A tiež som vynechal profil ekologického jazdca. BMW vyzýva k športovej jazde. Uspôsobený je k tomu i podvozok, tvrdý a predsa tlmí nerovnosti! Riadenie je perfektne strmé a nie preposilňované.

Jednotkový kupé variant dokáže uspokojiť akúkoľvek skupinu zákazníkov. Musia ich spájať len dve veci. Dostatočne bohatý kapitál a sklony k športovej jazde. Malé vonkajšie tvary nevzbudzujú rešpekt väčších modelov, avšak „looserom“ sa cítiť nebudete skrz dynamický športový dizajn.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1995
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 150 / 4400
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 400 / 2000 - 2250
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 238
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 7,1
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6.7 / 4.3 / 5.1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4380 / 1803 / 1420
Batožinový priestor - min./max. (l): 370 / -
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1420 / 440

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.