Poznám nejeden prípad z minulosti, kedy uvádzaný model najnovšej generácie prerástol do takej veľkosti, že rozmerovo sa vyrovnal modelu prvej generácie z vyššieho segmentu. Vo väčšine prípadov sa tento trend zväčšovania postupne zastavil. Prémiové automobilky však rozširujú svoje portfólio do ďalších segmentov a aby sa tieto nové segmenty ujali, tak svoje staršie modely v novej generácii natiahnu. Podobný prípad nastal aj pri Audi Q3. Toto mestské SUV sa oproti predchodcovi výrazne zväčšilo a to aj preto, aby urobilo priestor pre novší model Q2. A tak Q3 už môže pokojne plniť rolu všestrannejšie využiteľného auta, nielen v meste.
Novinka z Ingolstadtu meria na dĺžku o 100 mm viac, k šírke si prirátala 25 mm a v priestore rázvoru náprav pribudlo 70 mm. Iba výška klesla o zanedbateľných 5 mm. Druhá generácia Q3 je taktiež dizajnovo prepracovaná na štýl aktuálnejších modelov značky. Prináša oveľa dospelejší, adrenalínovejší, či dynamickejší vzhľad. Ten sa najviac zobrazuje na prednej maske. Tá disponuje väčšou šesťuholníkovou mriežkou s veľkým fabrickým znakom uprostred. Poteší tiež správa, že Q3 má už v štandarde plne LED predné svetlomety, no v príplatkoch môžu byť adaptívne a s ozaj nezameniteľnou grafikou denného LED svietenia.
Cieľovou skupinou novej Q3 sa, z hľadiska vzhľadu a ponuky až jedenástich odtieňov farieb karosérie, stane mladá začínajúca rodina alebo mladý pár. Kým predná časť vozidla pôsobí novo a pripomína modely Q5 a Q7, zadok ostal viac-menej rovnaký, akurát tu môžu svietiť tiež LED svetlá. Na výber je množstvo veľkostí diskov od 17 palcových, až po veľké 20 palcové disky obuté do nízkoprofilový pneumatík. Na fotkách môžete vidieť ako vyzerá Q3 na 18 palcových diskoch.
V prémiových značkách platilo od nepamäti, že miera komfortu a výbavy závisela od tučného bankového konta záujemcu. Interiér tohto SUV je skutočne na vysokej úrovni spracovania a ponúka mimoriadne veľa doplnkovej výbavy, za ktorú sa Audi nehanbí pýtať nemalé peniaze. Vo výsledku však zákazník dostáva naozaj to najlepšie, čo aktuálne doba ponúka. Palubná doska dostala aj mňa za svoj exkluzívny vzhľad a ergonómiu. Už v základe disponuje Q3 virtuálnym prístrojovým panelom, ktorý zobrazuje množstvo informácií medzi rýchlomerom a otáčkomerom ako sú navigácia, palubný počítač, rádiostanice, či telefónny zoznam a množstvo ďalšieho. Všetko ovládate priamo z volantu.
Vodičovi polichotí výrazne natočený stredový panel s dotykovým multimediálnym systémom. Ten je ukážkou toho ako má vyzerať kvalita na dotyk, spätná odozva a podrobné rozlíšenie. Dostupné sú až tri veľkosti displeja. Ale všetky dostanete až za príplatok. Úplný základ tvoria pasívne 4 reproduktory bez rádia! Dobre čítate. Pod displejom sa nachádzal samostatný panel automatickej dvojzónovej klimatizácie s tradičnými ovládačmi, čo veľmi oceňujem. Trošku nelogicky je len uložený ovládač prepínania rádiových staníc a hlasitosti. Nie je úplne v pohodlnom dosahu pravej ruky vodiča, no jedným dychom dodávam, že ovládanie rádia je aj na volante. Takže, je celkom možné, že Audi uvažovalo logickejšie ako som predpokladal ja a ten druhý ovládač rádia slúži pre spolujazdca. :)
Postupne ako kilometre pribúdali, tak som objavoval čaro príjemného posedu za volantom, no našli sa aj nejaké maličké výčitky. K odkladacím priestorom a posedu nemám žiadne zásadné výhrady. Práve naopak, páčili sa mi dobre rozmiestnené držiaky na nápoje, praktické schránky a použiteľné boxy v bočných dverách. Zadní pasažieri profitujú z väčších rozmerov karosérie oproti predchodcovi, čo sa pozitívne odrazilo na mieste pre nohy a ramená. Dve dospelé osoby tu pohodlne absolvujú aj celodenné cestovanie. Na objeme nabral aj batožinový priestor, ktorý ponúkne v základe 530 až 675 litrov. Závisí to od posuvu a sklonu sedadiel zadnej lavice delenej v pomere 40:60.
Naopak, troška som bol sklamaný z krásnej oranžovo sfarbenej alcantary na palubnej doske a vo výplniach dverí. Podrobnejší pohľad odhalil, že je veľmi rýchlo poddajná na špinu a odretie. Nočné ambientne podsvietenie tiež dodá riadny luxus, no treba veľmi pozorne prezerať v cenníkoch, čo všetko treba doplatiť zato, aby bolo z Q3 praktické auto. Budúceho majiteľa by mohlo totiž nahnevať, že toto testované auto s cenovkou približujúcou sa k 50 000€ nedisponuje ani len zadnou parkovacou kamerou, či bezkľúčovým štartovaním. To akosi nejde veľmi do hlavy. Sú to pritom prvky, na ktoré sme si zvykli, že sú v štandarde aj v oveľa lacnejších autách.
Pre zarytých odporcov trojvalcových motorov mám dobrú správu, pretože do Audi Q3 sa takýto typ motora nedodáva pod kapotu. Zatiaľ! Najzákladnejší agregát v ponuke by ste len ťažko rozlúštili z názvu 35 TFSI. Žiaľ, nie je to tri a pollitrový V6 motor, ale štvorvalcový turbomotor o objeme 1,5 litra. Konštruktéri ho naladili na výkon 110 kW a dodáva sa buď so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovým automatom DSG, v Audi označovaný ako S-Tronic. Pri oboch kombináciách sú poháňané iba predné kolesá. Mnou testovaný exemplár bol vybavený práve základným benzínovým motorom a automatickou dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic.
Súhra pohonu s prevodovkou je v konečnom dôsledku veľmi príjemná, ale prejdime si všetko. Agregát zaujme tichým prejavom, kultivovaným chodom a prevodovka ho veľmi rada drží v nízkych otáčkach, čo ma blahodárny vplyv na nízky odber paliva z nádrže. Naproti tomu, spomínaný výkon 110 kW prenášaný na predné kolesá napovedá, že z tohto SUV by nemal byť lenivec na cestách. Avšak, nie je tomu úplne pravda. V prvom rade si treba uvedomiť hmotnosť vozidla presahujúcu vyše 1,6 tony. Auto ťahá vpred lineárne, ale nejaké závratné tlačenie do operadiel netreba čakať. To by nevadilo, pretože, komu by bolo málo, tak Audi vie ponúknuť aj výkonnejšie motorizácie.
Väčším problém vidím v súhre motora a prevodovky. Ja tieto automaty vždy veľmi chválim za ich neprekonateľný hladký spôsob radenia. Aj reakcie zvykli byť rýchle. Prvýkrát som sa však stretol, kedy prevodovka S-Tronic trápila moje nervy. Kedykoľvek som sa snažil šikovne zaradiť z vedľajšej cesty na hlavnú, tak to bol boj. Stlačenie plynového pedálu na podlahu, keď auto stojí neznamená okamžitý záber. Pol sekundy stojí na mieste, potom sa zobudí a prvých tisíc otáčok neochotne nabieha rýchlosť, až potom začne SUV príkladne zrýchľovať. Dialo sa to aj pri predbiehaní. Prevodovka rozmýšľala, ktorý prevodový stupeň má zaradiť.
Ešte raz zdôrazňujem, že mi nevadila absencia katapultného efektu zrýchlenia, keďže motor skôr lineárne naberal silu. Skôr tie oneskorené reakcie a lenivé rozjazdy boli hrozbou v hektickej premávke. Preto možno odporúčam voliť manuálnu prevodovku alebo výkonnejší agregát. Teraz sa pozrime na spotrebu. Apetít si auto v celku stráži. Nad osem litrov zavíta až pri dynamickejších presunoch diaľnicami v plnom zaťažení. Zvyčajne sa ukazovala hodnota 7,4 litra na 100 kilometrov.
To, v čom však Audi Q3 exceluje, aj medzi priamou konkurenciou, je celkové odhlučnenie interiéru od aerodynamického odporu vzduchu. Dlho som nezažil takú parádnu tichú atmosféru pri diaľničnom tempe. Dobre ma bolo počuť aj pri rozhovore so vzadu sediacimi pasažiermi. Ďalej prekvapí podvozok a riadenie. Pruženie filtruje nerovnosti na daných pneumatikách poctivo bez závažných dunení alebo pretrasov. A riadenie je pekne strmé, ostré a čitateľné.
Veľakrát čítam názor ľudí, že za nové a plne vybavené vozidlo neprémiovej značky by určite volili nejakého Nemca v základe. Ja som si otestoval Audi Q3 so základným motorom, ktorý vôbec nebol zlý, avšak troška mi vadila prevodovka S-Tronic. Pokojne by som si Q3 zvolil s týmto motor, ale určite nie v základnej výbave. Premiant sa stane premiantom až, keď máte peniaze na príplatky a vtedy sa jeho cena diametrálne líši od ceny plne vybaveného neprémiového vozidla. Audi Q3 je skvelé SUV, no stále platí a bude platiť, že nové je určené len pre vyvolených.