Ten lepší pramenil z toho, že Jaguar je Jaguar, tu netreba nič dodávať ani tým motoristicky menej zdatným. Druhý, horší, vychádzal z toho, že model XF som vždy vnímal iba ako nasraté a luxusnejšie Mondeo so šelmou na kapote. Sadám na sedadlo vodiča, push the start button, vysúva sa ovládacie koliesko na prevodovku a britské Mondeo dáva do chodu 2.7 litrový dízel s 204 koňmi pod kapotou a kruťákom 435 Nm. V pohode, nie? Zvuk motora mi okamžite naznačil, že ak ešte raz pomyslím na porovnanie Mondeo - XF, kamaráti nebudeme. Čistou náhodou XF zabudne na to, ako fungujú brzdy práve vtedy, keď bude predo mnou testovať brzdový pedál kamionista na diaľnici. Jazdený Jaguar XF 2,7d (08´) A ani mi XF-ko nemuselo nič hovoriť, po zošliapnutí plynu som hneď cítil, že toto nie je len tak hocijaká prémiovka a ani z obrovskej diaľky sa nič ako “nejaké” Mondeo nekoná. Okolo 210 koní v 1,7 tonovom predátorovi, čelade mačkovitej, sa nezdá veľa, ale akcelerácia a celkový chod auta sa dá zhrnúť jedným slovom - fantázia. Menší teaster by bol, vráťme sa ale ešte do kabíny. Jaguar v čiernej koži neznie zle a zle sa v ňom ani nesedí. Vyhrievané sedačky, vyhrievaný volant a podobné haluze som v 30 stupňoch celzia určite skúšal, no v - 30 sa asi hodia aj funkcie tohto charakteru. Dojem bežného šoféra? Masívna a široká kapota, pohodlné sedadlo, plyn na podlahu a cítiš sa akoby šoféruješ nosorožca v ruji. Jazdený Jaguar XF 2,7d (08´) Väčšie rozmery tejto britskej limuzíny môžu spôsobiť problémy len s parkovaním pri paneláku, ale na druhú stranu, koľko majiteľov Jaguarov býva v paneláku? A navyše, ak ho nejaké to Tico či Matiz oškre, nabudúce stačí okolo týchto hračiek prejsť trošku rýchlejšie a XF-ko ich vtiahne do masky chladiča ako muchy. Parkovací asistent poteší, multifunkčný volant sa vyznačuje úplnou jednoduchosťou, po 5 minútach jazdy som na ňom začal písať aj tento článok (takmer). Aká je jazda? Po opustení hlavného mesta bol čas skúsiť dať plyn na podlahu. Starší pán predo mnou išiel 89km/h, s čím som sa samozrejme nemohol zmieriť a považoval som to za spomaľovanie premávky. Plyn na podlahu, takmer návšteva kufra, auto predo mnou, obiehanie, zaradenie do pruhu a na tachometri 170km/h len taký fukot (spomínal som, že sme sa medzičasom presunuli do Nemecka?). Jazdený Jaguar XF 2,7d (08´) Veľka limuzína sa na športové auto nehrá, ale pokojne by ním mohla byť! A len zľahka pripomeniem, že k testu nám AAA AUTO poskytlo najslabšiu verziu, ktorá sa v danom ročníku produkovala. Málinko bublavý zvuk motora, akcelerácia hodná športového auta, pohodlnosť hodná prémiovky. Ďalšou vecou je kredit Jaguaru, keďže ľudia sa i po 8 ročnej mačičke naozaj otáčajú. Na zástavkách na mňa zazerali, vodiči medzi mestom uhýbajú, lebo v späťákoch akosi cítia, že tu niekto hrá inú ligu. Palubovka nie je značke Jaguar nič dlžná, no osem rokov je osem rokov a v palubnom počítači je mierne starší ročník výroby cítiť. Nemá akurát najrýchlejšie reakcie, nemá akurát najlepšie snímanie dotyku a nemá akurát najšťastnejšie rozdelené menu. Pôsobí mierne chaoticky, ale keď ho človek aspoň pár minút hypnotizuje, už sa z toho nejako vysomári každý. Viac vytknúť nemôžem. Jazdený Jaguar XF 2,7d (08´) Dvojspojkový automat pracuje tak, ako bol navrhnutý a plynový pedál dostávať do horizontálnej podoby je rovnaké vzrušenie, ale dostávať do tejto polohy ženy. Teda, zatiaľ som skúsil do tej polohy dostať iba ten plynový pedál, ale lepšie prirovnanie mi práve neprišlo na um. XF s dĺžkou úctyhodných 5 metrov patrí medzi tie dlhšie autá, čo dokazuje aj miesto na zadných sedadlách. Tu naozaj nemôže mať problém nikto, pohodlné sedenie poskytne aj pre tých, čo sa podobajú na spodnú guľu zo snehuliaka alebo pouličné lampy. Jazdený Jaguar XF 2,7d (08´) Rovnaké slová chvály padnú aj na objem kufra, ktorý na prvý pohľad pôsobí skromnejšie, no po otvorení čaká človeka 500 litrové prekvapenie, ktoré v číslach možno neznie nijak monštrózne, no ono je to kufor naozaj dostačujúci! Pokým ťa teda nenapadne si na Jaguare voziť postele z “ikei”. Kufor je skôr štylizovaný na ľahké nákupy, štyri kufre na dovolenku či dve mŕtvoly. Všetko som skúsil, nič nevykazovalo žiadny problém. 19-tkové disky si zaslúžia pozornosť a aj ju pútajú. Xenónové svetlomety zase dajú každému pred tebou vedieť, ktorá bije. Dva masívne výfuky iba podčiarkujú fakt, že i relatívne ťažšia limuzína si vie diktovať tempo a to tak, že konkurent sa na ceste nenájde tak ľahko. V spojení s ucho lahodiacim zvukom pri masívnom zrýchlení Jaguar podčiarkuje to, čím stále je – Angličan stále niečím viac, ako len prémiovkou z Nemecka, ktorých sú u nás už plné ulice. Jazdený Jaguar XF 2,7d (08´) Osem rokov nie je najmenej, no v prípade voľby auta na dlhšie trasy s dobrým výkonom, pohodlnosťou a statusom, je i staršie XF výbornou voľbou! Rozmýšľam akú dynamiku musí poskytovať 4,2 litrové XF so 416 koňmi pod kapotou, keď náš skromný 2,7 litrík sa vedel odtrhnúť z reťaze ľahšie ako väzni v Leopoldove. :)

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetové / Vidlicové
Počet valcov/ventilov 4 / 24
Zdvihový objem (cm3) 2720
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 152 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 435 / 1900
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 229
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 8,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 10,4 / 5,8 / 7,5
Spotreba počas testu (l/100km): 8,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4961 / 1877 / 1460
Batožinový priestor - min./max. (l): 500 / 963
Objem nádrže (l): 69
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1696 / 614

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.