Spaľovací motor ako pomocník

Na rozdiel od bežných plug-in hybridov tu spaľovací motor nepoháňa kolesá, ale funguje ako vysokoefektívny generátor. Elektrická energia, ktorú vyrába, je buď priamo použitá na pohon elektromotora, alebo dočasne uložená do batérie. Verzia eRE+ navyše umožňuje aj mechanické pripojenie k pohonu kolies, čím zvyšuje účinnosť v špecifických jazdných režimoch.

Schéma fungovania systému - Zdroj: ZF
Modulárna platforma pre rôzne vozidlá

ZF navrhlo riešenie ako modulárny systém, ktorý možno jednoducho integrovať do rôznych elektrických platforiem – bez veľkých úprav. K dispozícii bude pre 400V aj 800V architektúry, čo umožní nasadenie v mestských vozidlách, SUV, dodávkach aj ľahkých úžitkových autách.

Výkonnostný rozsah systémov eRE a eRE+ sa pohybuje od 93 do 201 koní, podľa potreby automobiliek, ktoré ich budú používať.

Technológia, ktorú už niekto skúšal – ale ZF ide ďalej

Podobné riešenia sme už videli – napríklad spomínané BMW i3 REx, ktoré používalo malý motocyklový motor ako generátor, alebo Chevrolet Volt (v EU predávaný ako Opel Ampera), kde spaľovací motor slúžil predovšetkým ako podpora pre dlhšie trasy. Tieto modely ale nedosiahli masové rozšírenie – často pre ich obmedzený dojazd, zložitosť alebo regulačné nejasnosti.

Opel Ampera (2011) - Zdroj: Stellantis
ZF však ponúka túto technológiu ako otvorenú platformu pre výrobcov, čím umožňuje jej efektívnejšiu a lacnejšiu implementáciu vo väčšom meradle. Navyše vývoj prichádza v čase, keď sa viaceré krajiny začínajú stretávať s preťažovanou infraštruktúrou alebo pomalým tempom rozširovania nabíjacích sietí.
Predĺžovač dojazdu eRE+ - Zdroj: ZF
Sériová výroba sa blíži

ZF plánuje začať sériovú výrobu v roku 2026, pričom niektoré automobilky už majú v pokročilom štádiu integrácie tohto systému do svojich modelov. Hoci konkrétne značky zatiaľ nie sú oficiálne potvrdené, očakáva sa najmä nasadenie v komerčnom segmente – ako dodávky alebo vozidlá pre záchranné zložky.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.