Švédska automobilka prekvitá, odkedy je dotovaná od Číňanov. Takto pred rokom sme sa tešili z príchodu modelu XC90, ktorý za tých dvanásť rokov existencie potreboval nový kabát aj technológie. Vyzeral staršie ako Sher. To isté platilo aj pre modely S80 a V80. Ajhľa! Im tiež odzvonilo do dôstojného dôchodku. Určite to budú vyhľadávané kúsky medzi jazdenými autami.
Generační nástupcovia dostali písmeno s číslicami o desať viac! Nové modely S90 a V90 sa tak diametrálne odlišujú od S80 a V80, že si tú desiatku navyše určite zaslúžia. Len hádam, nebudú na trhu rovnako dlho.
Odhalenie modelov robili dve krásne opálené hostesky v priestoroch hotelu Albrecht. Na fotkách ich nevidíte, pretože hrozí, že by ste si rovnako pekné severské autá ani nevšimli. V skutočnosti sú však mimoriadne pekné, hoci subjektívne hodnotím zadné partie sedanu za trošku atypické až menej pekné. V90 bolo však vyhlásené za najkrajšie kombi a ja súhlasím, že medzi novinkami daného segmentu krajšie kombi nejazdí.
Interiér preberá množstvo prvkov po modeli XC90, počnúc samotnou výbavou a končiac tabletovým dotykovým displejom. Okrem tých bežných asistenčných systémov dokáže Volvo ponúknuť zákazníkovi aj takú pikošku ako systém, ktorý zabráni v rýchlostiach od 65 do 140 km/h zísť z cesty. Alebo za spomenutie stojí „radar“ snímajúci vysokú lesnú zver na ceste. Je stavaný na losy a soby, čiže s nejakého toho stokilového nízkeho diviačika asi zrámujete. V každom prípade, Volvo sa opäť predviedlo v oblasti bezpečnosti.
Kde to nevyhráva na plnej čiare, sú motory. Hoci, zástupcovia importu vravia, že štvorvalcové motory dokážu nahradiť šesťvalce, v prémiovom segmente to neobstojí. Ani z argumentov ako lepšie jazdné vlastnosti vďaka uloženiu motora a viac priestoru pre bezpečnostné systémy ako aj deformačné zóny. Veď toto auto má konkurovať Nemcom! Inými slovami, Volvo útočí na konkurenciu prefíkane. Keď už nemá v ponuke väčšie motory, obhajuje to vlastne tým, že ich nepotrebuje.
Ktoréže sú to tie štvorvalce? Všetky majú zhodný objem dva litre a pochádzajú z novej modulárnej rady Drive-E. Tie výkonnejšie benzínové majú dvojité prepĺňanie, pomocou kompresora aj turba. Turbo pracuje od stredných otáčok samostatne. Naftové motory dostali označenie D4 a D5. Označenie neznamená počet valcov.
Výkonová paleta začína motorom D4 so silou 140 kW, prenášanú na predné kolesá. Najsilnejším agregátom je zatiaľ motor T6 AWD (236 kW), ktorý je hnaný na obe nápravy. Príde aj plug-in hybrid T8, ktorého výkon má spolu s elektromotormi dosahovať až 300 kW. Dočkať sa máme údajne aj verzie S90 Polestar.
Nové Volvo S90 a V90 sa dajú už objednávať. Základ tvorí D4 so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a predným pohonom. Začína na sume 48 300€. Na redakčný test si budete musieť ešte nejaké tie dva mesiace počkať.