Keď pred 66 rokmi inžinier Nils Bohlin vynašiel trojbodový bezpečnostný pás, Volvo sa rozhodlo nevyužiť patent komerčne a sprístupnilo ho zadarmo všetkým automobilkám. Tento krok zachránil podľa odhadov viac ako milión životov. Teraz Švédi prichádzajú s revolučným vylepšením svojho najslávnejšieho vynálezu.
Pás, ktorý pozná svojho majiteľa
Nový systém pracuje s celou sieťou senzorov umiestnených vo vozidle aj mimo neho. Dokáže presne zmerať výšku, váhu, postavu a spôsob sedenia každého pasažiera. Na základe týchto údajov potom v reálnom čase nastavuje optimálnu silu pôsobenia pásu.
Zatiaľ čo dnešné pásy Volvo ponúkajú tri rôzne režimy ochrany, nová generácia ich má až jedenásť. Vyšší a silnejší pasažier tak dostane väčšiu silu pôsobenia pásu, drobnejší človek naopak jemnejšie nastavenie. Celý systém zohľadňuje aj vonkajšie podmienky jazdy.
Aktualizácie ako v smartfóne
Zaujímavou novinkou je možnosť aktualizácie pásu cez internet. Podobne ako pri mobilných telefónoch môže Volvo vzdialene vylepšovať bezpečnostné algoritmy a pridávať nové funkcie bez návštevy servisu.
Tentokrát si patent nechajú
Na rozdiel od minulosti Volvo tentokrát neplánuje patent bezplatne zdieľať. Technológiu vyvíjalo spolu s nemeckou firmou ZF Lifetec a vlastníctvo si delia. Automobilka však sľubuje, že bude naďalej zdieľať svoje výskumné poznatky s ostatnými výrobcami.
Inteligentný bezpečnostný pás uvidíme na novom elektrickom crossoveri EX60, ktorý príde na trh v roku 2026.