Keď Volkswagen začiatkom tisícročia otvoril sklenenú fabriku v Drážďanoch, išlo o odvážny experiment. Výroba áut prebiehala priamo v meste, za presklenými stenami a s dôrazom na transparentnosť a zážitok pre verejnosť. Dnes je už jasné, že tento koncept sa v aktuálnych ekonomických podmienkach nedokázal udržať.

Historický moment pre Volkswagen
Ukončenie výroby v Drážďanoch má pre koncern symbolický význam. Ide o vôbec prvý prípad v modernej ére, keď Volkswagen zatvára výrobný závod na domácej nemeckej pôde. Hoci fabrika nikdy nepatrila medzi kľúčové piliere produkcie, jej význam pre imidž značky bol dlhé roky veľký.

Ekonomika rozhodla
Sklenená fabrika bola od začiatku navrhnutá ako nízkoobjemový závod. V posledných rokoch sa v nej montoval najmä elektromobil ID.3, no ani ten nedokázal zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť projektu. Volkswagen dnes čelí tlaku na znižovanie fixných nákladov a zefektívňovanie výroby.

Zdroj: Volkswagen

Pomalší rast európskeho trhu s elektromobilmi a silnejúca konkurencia spôsobili, že prevádzka s prevažne marketingovým významom prestala dávať ekonomický zmysel.

Čo bude nasledovať
Hoci výroba áut v Drážďanoch skončila, areál nezostane prázdny. Volkswagen plánuje jeho postupnú transformáciu na technologický a výskumný kampus. V spolupráci s Technickou univerzitou v Drážďanoch sa má zamerať na digitálne technológie, umelú inteligenciu a moderný priemyselný vývoj. Sklenená fabrika tak síce stratí svoju pôvodnú úlohu, no v budúcnosti by mala získať nový význam.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.