Slovenských vodičov čakajú v najbližších mesiacoch zásadné zmeny v oblasti cestnej premávky. Ministerstvo vnútra pripravilo rozsiahlu novelu zákona o cestnej premávke, ktorá má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách a lepšie chrániť najzraniteľnejších účastníkov premávky. Kľúčové zmeny sa dotknú prakticky každého, kto sa pohybuje po slovenských cestách.

Chodci získajú silnejšiu pozíciu

Najvýraznejšou zmenou bude zavedenie takzvaného českého modelu ochrany chodcov. Na rozdiel od súčasného stavu budú mať chodci prednosť na priechode už v momente, keď sa zjavne chystajú naň vstúpiť. Vodiči tak budú musieť byť oveľa pozornejší a prispôsobiť rýchlosť pred priechodmi tak, aby dokázali v prípade potreby bezpečne zastaviť. Chodci však aj naďalej nebudú môcť vstupovať na priechod náhle a nepredvídateľne.

Zdroj: pixabay.com

Prísnejšie postihy za prekračovanie rýchlosti

Značné sprísenie čaká vodičov pri porušovaní rýchlostných limitov. Hranica pre závažné prekročenie rýchlosti sa znižuje z 50 km/h na 30 km/h v obci a z 60 km/h na 40 km/h mimo obce. V praxi to znamená, že kto doteraz jazdil v obci 70 km/h a dostal pokutu do 50 eur, po novom môže za jazdu 66 km/h zaplatiť až 400 eur. Výška pokút sa síce nemení, ale menia sa pásma, v ktorých sa udeľujú.

Zdroj: pixabay.com

Tvrdší postup proti recidivistom

Opakovane porušujúcich pravidlá čaká výrazne prísnejší režim. Sledovacia lehota pre závažné priestupky sa predlžuje z 12 na 24 mesiacov a už štvrtý priestupok znamená odobratie vodičského preukazu. Návrat za volant bude podmienený absolvovaním rehabilitačného programu, doškoľovania a psychotestov.

Nové pravidlá pre elektrické kolobežky

Elektrické kolobežky a podobné zariadenia dostanú vlastnú kategóriu "malé elektrické vozidlá". Musia mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a ich maximálna rýchlosť nesmie presiahnuť 25 km/h. Ruší sa vekové obmedzenie 15 rokov a kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníkoch, výnimkou budú len deti do 10 rokov so sprievodom.

Kontroverzná objektívna zodpovednosť

Najdiskutovanejšou časťou novely je rozšírenie objektívnej zodpovednosti. Držitelia vozidiel budú zodpovední za priestupky ako jazda v protismere, používanie telefónu, či nezapnutý bezpečnostný pás, aj keď za volantom nesedeli oni. Polícia tak chce eliminovať situácie, keď sa držitelia vozidiel vyvíňajú z pokút tým, že neoznámia skutočného vodiča.

Zdroj: pixabay.com

Komplikovanejší vodičský preukaz

Získanie vodičského preukazu bude náročnejšie. Kandidáti budú musieť najprv absolvovať teóriu a teoretickú skúšku, až potom môžu pokračovať praktickou časťou. Testy budú elektronické a prísnejšie.

Väčšina zmien by mala začať platiť od 1. decembra 2025, zmeny týkajúce sa chodcov a recidivistov od apríla 2026 a nové pravidlá pre vodičské skúšky od októbra 2026. Novela však ešte musí prejsť schvaľovacím procesom vo vláde a parlamente.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.