Slovenský automobilový priemysel je silne prepojený s exportom, pričom významná časť produkcie smeruje aj do USA. Prezident Donald Trump nedávno zaviedol clá vo výške 25 % na dovoz áut a automobilových dielov, čo spôsobilo, že vývoz áut zo Slovenska do USA je výrazne drahší a menej konkurencieschopný. Toto opatrenie tvrdo zasiahlo najmä závod Volkswagen v Bratislave, ktorý vyrába prémiové modely SUV pre americký trh, a Jaguar Land Rover v Nitre, kde sa produkuje Defender, populárny aj v USA.
Ohrozené investície a pracovné miesta
Zavedenie ciel prinútilo automobilky prehodnotiť svoje investície v Európe a namiesto vývozu do USA presunúť výrobu priamo na americký kontinent. Tento trend ohrozuje tisíce pracovných miest v slovenskom priemysle, ktorý je už teraz pod tlakom prechodu na elektromobilitu a znižovania produkčných nákladov. Dodávatelia automobilových dielov, ktorí sú na Slovensku rovnako silno zastúpení, pociťujú výrazný pokles dopytu.
Európska únia reagovala na americké clá protiopatreniami, čo vyvolalo novú obchodnú vojnu. Tento konflikt ešte viac znížil konkurencieschopnosť európskych automobiliek. Zatiaľ čo USA môžu profitovať z presunu výroby na domáci trh, európske krajiny ako Slovensko musia čeliť ekonomickým stratám a možnému odlivu investorov.
Čo čaká slovenský automobilový priemysel?
Clá už vstúpili do platnosti a priniesli so sebou neistotu. Automobilky sa musia prispôsobiť novej situácii, čo znamená hľadanie alternatívnych trhov alebo prehodnotenie výrobných stratégií. Slovensko tak čelí jednej z najväčších výziev v histórii svojho automobilového priemyslu.