​Slovenský automobilový priemysel je silne prepojený s exportom, pričom významná časť produkcie smeruje aj do USA. Prezident Donald Trump nedávno zaviedol clá vo výške 25 % na dovoz áut a automobilových dielov, čo spôsobilo, že vývoz áut zo Slovenska do USA je výrazne drahší a menej konkurencieschopný. Toto opatrenie tvrdo zasiahlo najmä závod Volkswagen v Bratislave, ktorý vyrába prémiové modely SUV pre americký trh, a Jaguar Land Rover v Nitre, kde sa produkuje Defender, populárny aj v USA.​

Ohrozené investície a pracovné miesta

Zavedenie ciel prinútilo automobilky prehodnotiť svoje investície v Európe a namiesto vývozu do USA presunúť výrobu priamo na americký kontinent. Tento trend ohrozuje tisíce pracovných miest v slovenskom priemysle, ktorý je už teraz pod tlakom prechodu na elektromobilitu a znižovania produkčných nákladov. Dodávatelia automobilových dielov, ktorí sú na Slovensku rovnako silno zastúpení, pociťujú výrazný pokles dopytu.​

Zdroj: Pexels
Reakcia EÚ: Hrozí obchodná vojna?

Európska únia reagovala na americké clá protiopatreniami, čo vyvolalo novú obchodnú vojnu. Tento konflikt ešte viac znížil konkurencieschopnosť európskych automobiliek. Zatiaľ čo USA môžu profitovať z presunu výroby na domáci trh, európske krajiny ako Slovensko musia čeliť ekonomickým stratám a možnému odlivu investorov.​

Čo čaká slovenský automobilový priemysel?

Clá už vstúpili do platnosti a priniesli so sebou neistotu. Automobilky sa musia prispôsobiť novej situácii, čo znamená hľadanie alternatívnych trhov alebo prehodnotenie výrobných stratégií. Slovensko tak čelí jednej z najväčších výziev v histórii svojho automobilového priemyslu.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.