Najväčšia akvizícia v histórii Toyoty

Toyota Motor Corporation, pod vedením predsedu Akia Toyodu, navrhla odkúpenie spoločnosti Toyota Industries, svojho významného dodávateľa a pôvodnej materskej firmy, za približne 6 biliónov jenov. Táto transakcia by predstavovala jednu z najväčších akvizícií v histórii japonského priemyslu. Toyota Industries, založená v roku 1926 Sakichim Toyodom, je známa výrobou textilných stavov, automobilových dielov, motorov a elektroniky. Spoločnosť vlastní 9,1 % akcií Toyota Motor a je kľúčovým hráčom v rámci skupiny Toyota. 

Akio Toyoda - Zdroj: Toyota
Financovanie a stratégia akvizície

Plánovaná akvizícia by bola financovaná kombináciou osobných investícií Akia Toyodu a úverov od hlavných japonských bánk, ako je Mitsubishi UFJ Financial Group. Toyota Industries vytvorila špeciálny výbor a najala si finančných poradcov na posúdenie ponuky. Očakáva sa, že oficiálne oznámenie o tendri by mohlo prísť už v máji alebo júni 2025. 

Dôsledky pre korporátnu štruktúru a trh

Táto akvizícia je súčasťou širšieho trendu v Japonsku, kde spoločnosti čelia tlaku na zjednodušenie komplexných vlastníckych štruktúr a zlepšenie korporátneho riadenia. Toyota vlastní približne 24 % akcií Toyota Industries, ktorá naopak drží 9,1 % akcií Toyoty. Odkúpením by Toyota eliminovala krížové vlastníctvo a získala plnú kontrolu nad kľúčovým dodávateľom. 

Investori reagovali pozitívne; akcie Toyota Industries vzrástli o 9 %, čo je najväčší nárast od apríla 2025. Akcie Toyoty tiež zaznamenali nárast o 2,4 %, čo odráža dôveru trhu v strategický význam tejto transakcie. 

Stánok Toyota Industries - Zdroj: Toyota Industries
Strategický význam a budúcnosť

Akvizícia Toyota Industries by Toyote umožnila lepšie kontrolovať dodávateľský reťazec, zefektívniť rozhodovacie procesy a posilniť svoju pozíciu v oblasti elektromobility a autonómnych vozidiel. Analytici odhadujú, že synergie z tejto transakcie by mohli priniesť ročné úspory až 1,5 miliardy eur. 

Zároveň by tento krok mohol signalizovať začiatok širších korporátnych reforiem v Japonsku, kde sa očakáva zjednodušenie vlastníckych štruktúr a zvýšenie transparentnosti v riadení spoločností.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.