Na začiatku bolo rally... a túžba nebyť nudný

GR Yaris vznikol ako výnimka, ktorá sa stala legendou. Homologizačný špeciál pre WRC, ktorý nemusel nikoho presviedčať, stačilo si sadnúť za volant a pochopiť.
 No v Toyote pochopili aj druhú vec: že existujú zákazníci, ktorým 261 koní, 4x4 systém GR-Four a kompaktné rozmery nestačia. Nie preto, že by boli pomalí, ale preto, že chcú niečo viac... fyzické. Aerodynamické. Nepraktické.

A tak vznikla verzia Aero Performance.  Auto pre tých, čo si pozerajú onboardy z rally Monte Carlo aj pri obede.

Toyota GR Yaris Aero Performance – Zdroj: Toyota
Čo všetko dostanete, keď si kúpite hothatch s príponou „Aero“

V prvom rade, dostanete funkčný aerodynamický balík, ktorý nevyzerá ako tuning zo 7. triedy, ale ako výsledok konzultácie s veterným tunelom. Obsahuje masívny zadný karbónový spojler, ktorý nemá byť len dekoráciou, rozšírené prahy a splitter, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu okolo auta, decentné úpravy difúzora a tvarovania nárazníkov.

Toyota GR Yaris Aero Performance – Zdroj: Toyota
Výsledok? Viac prítlaku, stabilnejšia jazda vo vysokých rýchlostiach a hlavne... ešte brutálnejší vizuál.
Toyota GR Yaris Aero Performance – Zdroj: Toyota
Pod kapotou nič nové. A to je dobre

Motor zostáva rovnaký: 1.6-litrový trojvalec s turbom a výkonom 261 koní (pri 6500 ot./min) a 360 Nm. To, že má len tri valce, nie je slabina, ale charakterová črta.
 Štvorvalce sú pre manažérov. Trojvalec v GR Yarise je pre psychopatov. Prevodovka? Stále manuál. Pohon? Stále 4x4 s možnosťou rozdelenia krútiaceho momentu v módoch Normal, Sport a Track. Nič z toho nepotrebovalo zmenu – pretože už to bolo postavené správne.

Toyota GR Yaris Aero Performance – Zdroj: Toyota
Jazdné vlastnosti? Ostré ako katana

GR Yaris nikdy nebol o komforte. Bol o pocite. O priamej väzbe medzi vašou nohou, kolesami a tým, čo robí karoséria. Verzia Aero Performance s ešte nižšou svetlou výškou a športovejším naladením podvozku robí jazdu ešte viac... digitálne presnú.
 Kombinácia ľahkosti, prítlaku a 4x4 systému vytvára dojem, že auto neprekonáva zákruty, ono si ich vychutnáva. A ak vy v tej chvíli nestíhate, problém nie je v aute.

Toyota GR Yaris Aero Performance – Zdroj: Toyota
Dostupnosť, cena, a pre koho to celé vlastne je

Táto verzia je určená pre tých, čo už vedia, čo chcú. A neboja sa, že im o mesiac niekto vypne dotácie. Cenu vo väčšine európskych krajín posúva nad 50 000 €, v závislosti od špecifikácie. Nejde o masový model. Aero Performance nie je o predajných číslach, ale o postoji. A Toyota, zdá sa, vie veľmi dobre, že postoj predáva lepšie ako marketing.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.