Odchody Siddhanta Awasthiho z projektu Cybertruck a Emmanuela Lamacchiu z vedenia Modelu Y vyvolali sériu otázok o stabilite produktového portfólia Tesly. Ani jeden z manažérov neuviedol dôvody svojho rozhodnutia, no načasovanie ich konca zapadá do turbulentného roku, počas ktorého automobilka mení štruktúru vedenia viacerých modelových radov.
Neistota v kľúčových projektoch
Awasthi patril medzi výrazné postavy vývoja Cybertrucku a dočasne dohliadal aj na Model 3. Jeho odchod prichádza v čase, keď elektrický pickup čelí sérii zvolávacích akcií, pomalému nábehu výroby a zľavám zameraným na udržanie dopytu. Cybertruck tak nesplnil očakávania technologického lídra a naďalej bojuje s kvalitatívnymi problémami.
Model Y pod rastúcim tlakom konkurencie
Lamacchiev odchod zasahuje Model Y, ktorý síce stále patrí medzi najpredávanejšie elektromobily na svete, ale jeho pozícia už nie je taká dominantná. Čínski výrobcovia znižujú cenový aj technologický náskok a Tesla musí reagovať zľavami, čo zvyšuje tlak na marže. Produktový manažér mal kľúčovú úlohu pri udržiavaní hodnoty modelu v čase rastúcej konkurencie.
Zhoršujúce sa trhové prostredie
Rekordné výsledky tretieho štvrťroka podporil najmä posledný nápor kupujúcich v USA pred vypršaním daňových úľav. Očakávané ochladenie trhu spolu s nižšími maržami robí Teslu citlivejšou na akékoľvek manažérske výkyvy.
Čo môže nasledovať
Dva rýchle odchody naznačujú napätie vo vedení a menia obraz o kontinuitnom riadení najdôležitejších modelov. Najbližšie mesiace ukážu, či ide o krátkodobý problém, alebo signál hlbšej zmeny stratégie, pri ktorej sa Tesla viac orientuje na projekty s neistou návratnosťou a menej na samotné elektromobily.
Patrik Herich

