My sme si mali možnosť nový model nakrátko obzrieť a vyskúšať pri slovenskej premiére. Vtedy nás slovenský import informoval, mimo iného, že nový sedan je mimoriadne tichší ako predchodca a že dizajn je len evolúcia. To, a veľa iného sme si v praxi vyskúšali na slovenských cestách počas celého týždňa. Na test do redakcie dorazila najvýkonnejšia naftová verzia Audi A4 3.0 TDi. Teda, šesťvalec, ktorý je spriahnutý výhradne s automatickou prevodovkou. Jeho sila 200 kW a 600 Nm sa prenáša na obe nápravy cez Quattro.
Deviate pokračovanie úspešného sedanu A4 sa nesie v znamení športovej dynamiky, podľa mňa aspoň v športovom pakete sa stráca elegancia vozu. To nie je výčitka, práve naopak. Audi A4 v nami testovanej konfigurácii „strašil“ okolie sebavedomým postojom. Zásadne mu k tomu pomohli výdatne prepracované línie karosérie. Sedan oproti predchodcovi narástol o pár zanedbateľných milimetrov.
Predné príplatkové LED svetlomety Matrix si vysluhujú na diaľniciach rešpekt iných vozidiel. Ich grafika pôsobí v dennom režime agresívne, dravo. Autá mi často uhýbali z ľavého pruhu v predstihu. Okrem toho, perfektne svietia v noci. Stačí ich prepnúť na automatický režim a vždy budete mať zaručené najlepšie svetelné podmienky. Sú tiež ohľaduplné oproti idúcim vozidlám.
Je možno pravda, že od predchodcu sa exteriér prevratne nezmenil, ale v tejto triede vozidiel je to bežná vec. Nedá sa však povedať, že by ste si ho pomýlili. Podľa mňa, A4 je teraz opticky dospelejšie a dosť sa podobá na väčšie sedany Audi. Inak, ani tie devätnásťpalcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami by som na vašom mieste nevynechal v príplatkovom cenníku. Tomuto sedanu, podvozku aj motoru sadnú veľmi dobre. Vystihujú jeho poslanie. Ale o tom neskôr, až si prejdeme celý interiér.
Nemám slov. Interiér rozhodne pokročil k lepšiemu. Sedel som síce v modeli, ktorého cena sa vyšplhala na 82 tisíc euro, napriek tomu som si istý, že ani lacnejší formát si to bude vedieť rozdať s konkurenciou dôstojne. Výrobca sa pri stvárnení interiéru určite inšpiroval modelom Q7, no A4 je v mnohých ohľadoch iná. Samozrejme stiesnenejšia a viac orientovaná na vodiča.
Palubná doska je vyskladaná z dvoch displejov. Ten prvý pred vodičom, kde sú rýchlomer a otáčkomer, sa dá prispôsobiť na niekoľko zobrazení. Presne ako v Q7, aj tu si viete zmenšiť analógové budíky a uprednostniť zobrazenie navigácie, alebo naopak, zväčšiť budíky a nastaviť základné údaje palubného počítača.
Stredová konzola palubnej dosky pozostáva z fixne umiestneného LCD displeja, výduchov klímy, samostatného panelu klimatizácie a redukovaného počtu tlačidiel pod ňou. Z celistvého pohľadu je pekná a vodič nemá problém v jej ovládaní. Dbalo sa na intuitívnosť. Vzhľadom na fakt, že A4 disponuje množstvom nastavení komfortu, bezpečnostných systémov, či jazdných režimov, budete potrebovať malé zaškolenie, aby ste vedeli, čo všetko toto auto dokáže ponúknuť.
O výbave sa nerád nerozpisujem, v Audi A4 spravím však malinkú výnimku, pretože príplatkové prvky stoja za trošku pozornosti. Vedzte, že sem viete navoliť hádam všetko, čo do modelu Q7. Novinkou je HeadUp displej, ktorý doteraz nebol v starších generáciách dostupný. Za zmienku stojí výborná audiosústava Bang & Olufsen s 19-timi reproduktormi. Hrajú čisto aj v zosilnenej hlasitosti. Adaptívny tempomat, trojzónová klíma, multimediálny systém MMI alebo bezpečnostní asistenti sú v tomto aute samozrejmosťou.
V prémiovej triede nemeckých automobilov sa nesúťaží väčšinou v priestorovom smere. Ani Audi A4 sa oproti trojkovému BMW alebo céčkovému Mercedesu moc neodlišuje. Poskytne normálne, nie prehnané, miesto pre štyroch cestujúcich. Vpredu je to samozrejme najlepšie, a vzadu dve vyššie osoby na lavici usedia pohodlne aj dlhé trasy. Do trojky to neskúšajte vzadu. Kufor o objeme 480 l tiež nemá ambíciu rozdávať si to s konkurenciou. Na bežné zbalenie kufrov ale úplne stačí. Veď, čo iné by ste bežne do A4 aj balili, nie?
Keďže A4 je pre automobilku jeden z kľúčových modelov, obdarila ho hojnou paletou motorov a kombinácií. Všetky sú to minimálne štvorvalce a výkon začína od 110 kW v benzínovom prepĺňanom prevedení o objeme 1.4 litra. My sme skúsili model z opačného konca ponuky, a to naftový trojliter TDi naladený na rovných 200 kW. Vážení, toto bude jazda!
Hra šiestich valcov vo vidlicovom usporiadaní má po naštartovaní svoj špecifický zvuk, ktorý ani za studena nelezie na nervy. Rozbehy sú čisté skrz výbornú osemstupňovú automatickú prevodovku, ale treba si zvyknúť na obrovský krútiaci moment a citlivý plynový pedál. Spočiatku sa mi stávalo, že som stlačil plyn viac než bolo treba a A4 vystrelilo ako raketa. Neskôr, keď sa mi to zapáčilo, som z križovatiek vystrelil hádam vždy tak, z čoho nemali radosť spolucestujúci.
Hmotnosť necelých 1,7 tony, 600 Nm, podpora Quattro a 200 kW. Čo myslíte, je táto Audi A4 brzdou v premávke? Na stovku to zvláda za 5,3 sekundy, ale ani do dvojnásobnej rýchlosti nemá problém dostať sa diabolsky rýchlo. Je to taká štvordverová lokomotíva na cestách. Šesťvalec krásne pradie, v športovom režime aj pekne v poslednej tisícke otáčok „reve“. Má to len jeden háčik, pokuty budete dostávať dennodenne. Možno aj vaša chrbtica z toho priklincovania do operadla sedadla utrpí ujmu, takže majte radšej ortopéda na rýchlej voľbe v telefóne.
Papierové údaje o spotrebe nafty po prvom prečítaní s úsmevom zahadzujem do koša. Realita bude celkom iná, ale o koľko? Zdá sa vám moc, keď trojliter s daným výkonom v bežnom prevádzkovom režime zhltne na každých sto kilometrov jazdy 7,6 litra nafty v priemere? Určite nie! V tom je už zarátaná diaľničná rýchlosť do Tatier po D1, dynamické jazdy po kľukatých okreskách a .... pokuta. A4 s týmto motorom vám bude robiť iba úsmev na tvári a to vo všetkých disciplínach.
Rovnako dobre som ostal spokojný s riadením a podvozkom. Do nízkoprofilových pneumatík pokojne choďte, pokiaľ si priplatíte za adaptívne pruženie. Táto malá limuzína dokáže byť pekne plavná na cestách, ale aj pekne tvrdá v športovom prevedení. Máme tu ešte nudnejší mód na každý deň alebo aj ekonomický. Ja som sa sústredil hlavne na komfortný a športový.
Ten komfortný je naozaj perfektný a ťažko sa mi hľadajú slová pre kritiku. Povedať, že podvozok BMW radu tri je tvrdší alebo Mercedesu triedy C mäkší , a že Audi A4 je niekde medzi, to je hlúposť. V dnešnej dobe, kedy máte práve nastaviteľnú charakteristiku tlmenia, sú rozdiely nerozpoznateľné. A tak sa púšťam do hodnotenia športového naladenia.
Varujem neskúsených šoférov alebo tých s prehnaným egom. Audi A4 s daným šesťvalcom nie je pre tieto osoby vhodným kandidátom do rúk. Maskuje rýchlosť v interiéri, pretože je výborne odhlučnená aj prepracovaná v aerodynamike. Myslíte si, že idete napríklad 100 km/h, no v skutočnosti je to o dobrých 50 km/h navyše. Potom príde na náhlu zmenu smeru jazdy, či brzdenie a ste ako sa povie ľudovo v riti. Naozaj treba predvídať a zdravo uvažovať, čo je rozumné a čo si nechať na večerný závodný duel na hernej konzole s kamarátom.
Naopak, skúsený šofér alebo taký, ktorý vie odhadnúť svoje zručnosti, čiže ja :), sa vie s týmto sedanom veľmi pekne zžiť na cestách. V športovom režime je A4 krásne čitateľná, ostro reaguje na všetky povely plynu, brzdy, či nakrútenia volantom. Musíte to veľmi silno prehnať v nájazde do zákruty, aby ste vyvolali nedotáčavý šmyk. Na snehu pohon Quattro spolu s mamutím krútiacim momentom posiela zadok do boku už pri jemnejšom pridaní plynu. Ja to auto žeriem!
Nová Audi A4 nemá chyby. Nemala ich podľa mňa ani predchádzajúca generácia. Evolúciu však nikto nezastaví a som rád, že keď prišlo na stvorenie ďalšej generácie A4, tak len v tom dobrom slova zmysle. Je krajšia, vyspelejšia, komfortnejšia a aj rýchlejšia. S testovaným motorom aj nebezpečná v zlých rukách.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Vidlicové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 200 / 3250 - 4250 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 600 / 1500 - 3000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A /8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 5,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,6 / 4,9 / 5,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,6 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4726 / 1842 / 1427 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 480 / - |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1660 / 570 |