Rok 2023 bol pre automobilový svet prelomový, a to najmä pre jeden SUV a crossoverov. Ak ste milovníkom týchto mohutných vozidiel, máte dôvod oslavovať. Ak ste ich odporcom, možno bude tento článok pre vás trošku trpký. Ale čo už, niekedy nám život neprináša len sladké momenty. 
 
Za minulý rok sa predalo takmer 37 miliónov crossoverov a SUV, čo je viac áut než sa predávalo v Číne a Severnej Amerike dokopy. Ak sa vám to zdá zvláštne, nie ste sami. Ale nie je to len tak, že by si ľudia zrazu povedali, že SUV-čka sú to pravé orechové. Za týmto úspechom stojí množstvo faktorov a áno, aj marketing. 
 
 SUV-čka lámu rekordy 
 
SUV-čka a crossovery dosiahli nový rekord – predalo sa ich 36,72 lásky, čo je 47 % zo všetkých 78,32 miliónov nových áut. To je pre tieto vozidlá rekordný trhový podiel, a tradičné hatchbacky, kombi a sedany môžu len smutne postávať v garáži, kým ich majitelia obdivujú svoje nové SUV-čko. O štatistikách sa nadšene rozplývajú britský web Autocar. 
 
Za veľkú časť tohto úspechu môžeme poďakovať Tesle Model Y, ktorá sa predala v počte 1,22 miliónov kusov – to je o 64 % viac než rok predtým. Je to globálne najpredávanejšie auto naprieč pohonmi i kategóriami, takže toyoty RAV4 a Corolla môžu len závidieť a snívať o lepších časoch. 

 Keď sa pozrieme na značky, Hyundai Motor Group vedie s podielom 56 % predaných crossoverov a SUV. Nasleduje koncern Ford s 49 % a Volkswagen s 48 %. Nie, aspoň je niekto spokojný. Teraz bomba! Prvýkrát sa globálne predalo viac čínskych áut než amerických. Čínske predaje rástli o 23 % na 13,43 miliónov, zatiaľ čo americké autá len o 9 % na 11,93 miliónov.  
 
Európa (vrátane Veľkej Británie) sa podieľa na raste predaja čínskych áut, kde sa darilo modelom MG 4 a BYD Atto 3. Nižšie ceny týchto áut sú vďaka tomu, že čínska vláda dotuje výrobné náklady. Nie je to krásne? Na jednej strane máme lacné autá, na druhej strane sa môžeme pýtať, čo všetko je za týmto úspechom.


„Domáci trh spomaľuje, takže čínski výrobcovia hľadajú príležitosť na rast v zahraničí,“ hovorí Felipe Munoz, senior analytik spoločnosti Jato. „Čínske značky už zaznamenali úspechy v rozvíjajúcich sa ekonomikách vďaka ľahšiemu prístupu na trhy, nižším obchodným bariéram a vyššej citlivosti na cenu u zákazníkov. EÚ uvaliť clá na importované elektromobily im len pridáva odvahu.“ 
 
Najrýchlejšie rastúcim trhom bol minulý rok Európa – predaj áut tu vzrástol o 16 % na celkovo 16,07 miliónov. Turecko a podpora elektromobilov v niektorých štátoch pohnali tieto čísla. Globálne sa predalo o 10 % áut viac, teda o zhruba 7 miliónov. SUV-čka nahradili mnohé autá MPV. Zostávajú už len skalní hejteri SUV na sociálnych sieťach, ale aj tí sú už stále tichší. Gréta z tohto trendu tiež nebude veľmi nadšená. 
 
SUV-čka a crossovery: Prečo sú také populárne? 
 
 Ak sa zamyslíme nad tým, prečo sú SUV-čka a crossovery tak populárne, odpoveď nie je úplne jednoznačná. Existuje množstvo faktorov, ktoré prispievajú k ich popularite: 
 
 1. Pocit bezpečnosti: Ľudia sa v SUV-čkach cítia bezpečne. Vyšší posed a robustná konštrukcia vozidla poskytujúca lepší prehľad o dianí na ceste. 
 
 2. Priestrannosť: SUV-čka ponúkajú viac miest pre pasažierov aj batožinu, čo je často vhodné pre rodiny či ľudí, ktorí cestujú. 
 
 3. Všestrannosť: SUV-čka sú vhodné na rôzne typy ciest – od mestských ulíc po horskom chodníku. 
 
 4. Imidž: Pre mnohých ľudí je SUV-čko symbolom statusu a úspechu. 
 
Hejteri a SUV-čka 
 
Samozrejme, SUV-čka majú aj svojich odporcov. Tí, tvrdia, že tieto vozidlá sú zbytočne veľké, neekologické a neekonomické. Na sociálnych sieťach sa často objavujú komentáre, ktoré kritizujú majiteľov SUV-čok za ich najviac. Ale zdá sa, že títo hejteri sú stále tichší. Možno je to tým, že SUV-čka sa stáva novým štandardom a ich popularita neustále rastie. 
 
A čo vy? Ste fanúšikom SUV-čok, alebo patríte medzi tých hejterov, ktorí by radšej videli návrat tradičných hatchbackov a sedanov? 

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.