Vyvýšené automobily sú momentálne v obľube viac, než kedykoľvek predtým. Automobilky prichádzajú na trh s naozaj rozličnými modelmi SUV a Crossover, pričom sa nezabúda ani na vyvýšené a oplastované kombi, ktorým budem venovať nasledujúce riadky.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Pri japonských autách som sa viackrát presvedčil, že trendy nie sú rozhodujúci faktor pri ich koncepcii. Výrobcovia v krajine vychádzajúceho slnka radšej pár rokov počkajú a potom úplne vyrazia dych konkurencii. V prípade Subaru a konkrétne modelu Outback, však predbehli dobu už pred dvadsiatimi rokmi. Ako už vtedy vedeli, že svetu budú vládnuť SUV modely a rôzne deriváty z nich?

[adsense]

Koľko terénnych kombi jazdilo v roku 1994? Určite nie toľko čo dnes, a už vonkoncom nie tak sofistikovaných ako práve Subaru Outback. Iste, na trhu nájdete dnes Audi A4 Allroad, Škodu Octavia Scout, či Seat Leon X-PERIENCE. Ani jeden z menovaných nemá takú bohatú minulosť ako Subaru Outback. Dá sa predpokladať, a v teste som sa o tom na vlastnej koži presvedčil, že piata generácia Subaru Outback si stále drží prvenstvo medzi týmito vyvýšenými kombi. Je to v podstate chameleón, mení sa z SUV na kombi a naopak podľa potreby.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

S predchádzajúcou generáciou si nový Outback určite nespletiete. Dizajn napreduje ďalej a osobne  sa mi páči viac. Blatníky už nie sú vypuklé, čiže kolesá nevyzerajú utopené v karosérii. Predná maska dostala nové svetlomety aj mriežku, no na kapote už nie je otvor na prívod vzduchu. Oplastovanie po celom obvode vozidla odspodu ostalo tiež zachované a zadné svetlomety majú inú − modernejšiu štruktúru. Outback pôsobí o niečo uhladenejšie, no jeho základná dizajnová charakteristika ostala rovnaká.

Outback si zachoval rázvor náprav 2745 mm, no narástol na dĺžku o 25 mm (4815 mm) a do šírky 20 mm (1840 mm). Už keď sme pri tých číslach, nesmiem zabudnúť na svetlú výšku 20 cm, ktorá zabezpečuje pohodlnú jazdu nielen mestom. Veď k tomu sa dostaneme ešte troška neskôr. Pozrime sa do interiéru.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Posadenie sa do kabíny Outbacku veľmi rýchlo oboznámi pasažierov japonskou kvalitou. Okrem nej je tu hlavným menovateľom priestor, a to obrovský. Dopredu aj dozadu si sadne vysoký dospelý človek, pričom tomu zadnému ostáva ešte pár centimetrov rezerva na nohy. V oblasti lakťov a hlavy to platí tiež.

Japonci nikdy nerobili veľmi pútavé interiéry vozidiel na oko, to platilo a z časti stále platí aj pre nový Outback. Veľký pokrok nastal na palubnej doske, teda aspoň pri našom testovanom exemplári s multimediálnym systémom Starlink s dotykovou sklenenou obrazovkou a sedempalcovým displejom. Vstupuje sem nevídaná elegancia. Plasty síce stále vládnu na palubnej doske, sú však  aspoň pekné a samozrejme kvalitné.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Vo výbave figurujú tie najrôznejšie prvky. Vytýčiť z nich musím EyeSight. Pomocou dvoch kamier pod čelným sklom poskytuje vodičovi jeden pár očí navyše. Vďaka tomuto systému Outback dokáže núdzovo zastaviť z rýchlosti 50 km/h, keď do cesty vojde neočakávane prekážka alebo pred vami začne brzdiť iné vozidlo. Outback by to mal zvládnuť bez kolízie. Okrem toho upozorní vodiča, že auto pred ním sa v kolóne pohlo. Taktiež tieto kamery využívajú radarový tempomat.

Známe ploché motory Boxer v Subaru si za posledné roky testovania v našej redakcii vyslúžili iba samú chválu. Ten v novom Outbacku je v podstate totožný z predchodcom, čiže niet najmenších pochýb o jeho kvalitách. Tou prvou je asi kultivovaný prejav. Do auta sa nedostanú žiadne vibrácie ani pri plnej záťaži motora, na druhej strane samotná pohonná jednotka je troška hlučnejšia vo vysokých otáčkach.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Hoci sa výkon 110 kW a krútiaci moment 350 Nm nezmenil, automobilka tvrdí, že je prepracovaný. Myslia tým možno opatrenia v oblasti emisií a pod. Zrýchlenie za 9,9 sekundy z nuly na sto neohromí, ale taktiež sa nedá povedať, že by Outback bol akýsi lenivec na cestách. V spolupráci s CVT prevodovkou Lineartronic, ktorá má prednastavených sedem stupňov, spotreboval v priemere 6,8 litra/100 km. Výdatnú porciu kilometrov si užilo auto hlavne na diaľniciach.

Počas fotenia sme skúšali s Outbackom aj jeho schopnosti v ľahšom teréne. Vybavený je totiž rovnakým pohonom oboch náprav ako Forester. Terénny režim X-MODE dovoľuje s týmto autom prejsť klzký prudký kopec, veľké jamy aj hlboké koľaje v blate. Naozaj sme Outback nešetrili, a tým myslíme aj disciplínu rýchlejšej jazdy po poľnej ceste.

Subaru Outback 2.0D Lineartronic

Tlmiče odvádzajú svoju prácu neuveriteľne dobre. Dovnútra neprídu ani tupé nárazy z väčších jám a na poľnej ceste sa cítite akoby ste šli po bežnej ceste. Nikomu to neodporúčam skúšať, ale z našej vlastnej skúsenosti vieme, že Outback ani po nadskočení na kopčeku, kedy boli všetky štyri kolesá vo vzduchu, nestratil po dosadnutí stabilitu a šiel želaným smerom. Spodok motora je chránený krytom. V teréne môže dôjsť k styku so zemou prostredníctvom výfuku. Inak však Outback veľmi dobre zvládol „krst ohňom“.

[adsense]

Outback nie je na Slovensku tak populárny ako napríklad Škoda Octavia Scout s podobnou začiatočnou cenovkou. Vedzte však, že kúpou tohto auta nedostanete len kvalitu v podobe spracovania, ale aj techniku a ozajstnú podporu v teréne. Ja by som volil radšej Outback.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Boxer
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 110 / 3600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 350 / 1600 - 2800
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,5 / 5,3 / 6,1
Spotreba počas testu (l/100km): 7,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4815 / 1840 / 1605
Batožinový priestor - min./max. (l): 560 / 1848
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1676 / 504

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.