Nový interval STK: raz za štyri roky

Od júla 2025 platí zásadná zmena – technické kontroly (STK) pre kategórie vozidiel L3e až L7e (motocykle, trojkolky, štvorkolky) je možné absolvovať až raz za štyri roky po absolvovaní prvej kontroly. Doteraz bola povinnosť absolvovať STK každé dva roky. Ide o opatrenie, ktoré sa priamo dotýka takmer 160 000 motoristov po celom Slovensku.

Prečo a koho sa to týka

Úmyslom zákonodarcov je znížiť administratívnu a finančnú záťaž majiteľov týchto kategórií vozidiel. Štát vychádza z údajov o nízkej miere závažných technických porúch u týchto typov vozidiel. Zjednodušením sa tak ušetria desiatky eur na každej kontrolnej cyklickej návšteve a hodiny čakania na STK staniciach.

Stredisko Dekra - Zdroj: Calle Eklund
Kto ostáva pri starom režime?

Táto zmena neplatí pre osobné automobily. Tam zostávajú zachované intervaly: prvá STK po štyroch rokoch od evidencie, následne každé dva roky. Nedodržanie termínu môže znamenať pokutu do 165 €, za chýbajúcu emisnú kontrolu až do 330 €.

Riziká pri predĺžených intervaloch

Odborníci upozorňujú, že hoci legislatívne zmeny neprinášajú zvýšené riziko, motoristi by sa nemali spoliehať len na štátne kontroly. Pravidelná údržba a preventívna kontrola technického stavu vozidla zostávajú kľúčové. Po takomto predĺženom čase sa totiž môže technická závada odhaliť neskôr, čo môže znamenať vyššie náklady a riziko nehody.

Kontrola Motorky - Zdroj: 15thand5th
Zhrnutie pre vodičov

Pre majiteľov kategórií L3e–L7e ide o výraznú úsporu času a financií, zároveň však platí „zodpovedný vodič“. Preventívne kontroly sú stále dôležité, aj keď legislatíva hovorí inak.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.