Škoda Auto po 17 rokoch lokálnej výroby v Číne definitívne zatvára svoj výrobný závod. Spoločný podnik SAIC‑Volkswagen, ktorý od roku 2008 montoval napríklad Škodu Superb či Kamiq, už od výroby upustil a plánuje uzavretie areálu v druhej polovici roka.

Škoda Kamiq na čínskom trhu – Zdroj: Škoda Auto
Ambiciózny štart, rýchly pád

Keď v roku 2007 Škoda s veľkou slávou otvorila výrobu v Nanjingu, zdalo sa, že bude v tejto krajine slniečko úspechu. V roku 2017 tam predala viac ako 334 000 vozidiel ročne – dokonca omnoho viac než v Česku. Avšak trend sa rýchlo obrátil: v roku 2024 to už bolo len 36 000 áut, čo predstavuje prepad až o 26 % oproti predchádzajúcemu roku.

Škoda Kamiq na čínskom trhu – Zdroj: Škoda Auto
Za prvých šesť mesiacov 2025 sa predalo len 7 297 kusov, čo znamená radikálny prepad na 74. miesto v miestnych štatistikách.

Prečo hrozí koniec?

Hlavnou príčinou je dramatický presun dopytu v Číne – masový nástup domácich značiek elektromobilov (napr. BYD) pripravil Európskym značkám tvrdý „precedens“. Zatiaľ čo Škoda nepriniesla elektro pohon a časom zaváhala, konkurencia čerpala z nových trendov, inovácií a legislatívy, zatiaľ čo Škoda akoby „zaspala dobu“.

Škoda Kamiq na čínskom trhu – Zdroj: Škoda Auto
Prakticky ju Číňania využili – prevzali know‑how, technológiu a výrobné postupy, a keď bolo hotovo, továreň zdvorilo „vykostili“.

Pozícia, ktorá sa časom vytráca

Môžeme teda konštatovať, že Škoda vstúpila na čínsky trh s plánmi precíznej expanzie, ale nestíhala tempo s modernizáciou ponuky. Zhášajúci dopyt a nulová elektrifikácia ju dokonale zradili. Továreň v Nanjingu bude presťahovaná alebo rozobratá, presun výroby sa už realizuje v iných závodoch SAIC‑Volkswagen.

Logo značky Jetta - Zdroj: Volkswagen
Škoda sa týmto rozhodnutím vyskytla v regióne prakticky bez produkcie – jej miesto zaujala silná lokálna konkurencia aj dcérska značka Jetta, ktorej modely sú v Číne predávané lacnejšie a vo výraznejších sériách.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.