Škoda Auto po 17 rokoch lokálnej výroby v Číne definitívne zatvára svoj výrobný závod. Spoločný podnik SAIC‑Volkswagen, ktorý od roku 2008 montoval napríklad Škodu Superb či Kamiq, už od výroby upustil a plánuje uzavretie areálu v druhej polovici roka.
Keď v roku 2007 Škoda s veľkou slávou otvorila výrobu v Nanjingu, zdalo sa, že bude v tejto krajine slniečko úspechu. V roku 2017 tam predala viac ako 334 000 vozidiel ročne – dokonca omnoho viac než v Česku. Avšak trend sa rýchlo obrátil: v roku 2024 to už bolo len 36 000 áut, čo predstavuje prepad až o 26 % oproti predchádzajúcemu roku.
Prečo hrozí koniec?
Hlavnou príčinou je dramatický presun dopytu v Číne – masový nástup domácich značiek elektromobilov (napr. BYD) pripravil Európskym značkám tvrdý „precedens“. Zatiaľ čo Škoda nepriniesla elektro pohon a časom zaváhala, konkurencia čerpala z nových trendov, inovácií a legislatívy, zatiaľ čo Škoda akoby „zaspala dobu“.
Pozícia, ktorá sa časom vytráca
Môžeme teda konštatovať, že Škoda vstúpila na čínsky trh s plánmi precíznej expanzie, ale nestíhala tempo s modernizáciou ponuky. Zhášajúci dopyt a nulová elektrifikácia ju dokonale zradili. Továreň v Nanjingu bude presťahovaná alebo rozobratá, presun výroby sa už realizuje v iných závodoch SAIC‑Volkswagen.