Prekvapenie preto, lebo je to prvýkrát v histórii, kedy sa model Superb dočkal terénneho prevedenia Scout. Dostupný je len s najvýkonnejším dieselom alebo benzínom, a len v kombi verzii. Predaje totiž ukázali, že v Európe je každý štvrtý Superb vybavený pohonom 4x4 a väčšina z nich jazdí s karosériou kombi. Vlajková loď automobilky dostala zároveň aj facelift, ktorý sa dotkol motorovej palety, asistenčných systémov a vyretušoval sa dizajn auta. Na test som si vybral to najlepšie. Najvýkonnejšiu alternatívu. Strávili sme spolu celý týždeň na slovenských cestách.

Priznám sa, že so Superbom mám veľmi dobrý vzťah. Zažili sme spolu množstvo redakčných kilometrov v rámci cestovania po Európe. Okrem toho, nikdy ma neprekvapil v zlom slova zmysle a odkedy som sa dozvedel, že onedlho príde na svet môj potomok, tak je horúcim kandidátom do rodiny. Možno sa budem veľakrát opakovať, z minulých recenzií, možno si prečítate viac superlatívov o ňom ako o BMW, ale realita je taká, že toto auto je jednoducho dokonalé. Pre mňa určite. Verzia Scout je len taká čerešnička na torte. Tak si ju poďme spoločne vychutnať.

Vrcholná verzia Scout môže byť oddelená, od ostatných verzií Superba, farebným odtieňom Tangerine-Orange. Táto výhrada nad ostatnými variantmi stojí nemalých 1156€, čo je ozaj dosť veľká pálka. Na druhej strane, na tomto aute vyniká a ťahá pozornosť. Od klasických verzií kombi sa Scout odlišuje decentnými ochrannými plastmi na spodkoch karosérie. Nárazníky sú tiež pokryté hrubšou vrstvou plastov, no nalakované na striebornú matnú farbu, ktorá pripomína hliník. Spodok motora ako aj prevodovka a pohon sú chránené štítmi, pričom podvozok je od vozovky zdvihnutý o 15 mm. Kolesá majú základný rozmer 18 palcov, no dajú sa sem prikúpiť 19-palcové „boty“, ktoré vzhľadom na veľkosť vozidla a rázvor náprav, viac vyplnia podbehy karosérie.

Detaily variantu Scout sa premietajú aj po celom interiéri. Najvýraznejším optickým prvkom výbavy sú drevené dekory vo dverách a palubnej doske. Keď som si sem sadol prvýkrát, akoby som sa presunul v čase do prvej generácie tohto auta. Vzhľadom na terénny outfit mi tieto dekory nevadili, no osobne by som radšej videl tmavé matné plasty alebo rovnaké strieborné plasty ako tie použité na nárazníkoch. Okrem toho, nový majiteľ môže rátať aj s poťahmi alcantary s vyšívaným logom „Scout“ na operadlách predných sedadiel. Dokonca, všetky sedadlá sú v štandarde aj vyhrievané.

Škoda je na Slovensku domácou značkou a teda zrejme všetci motoristi vieme, že Superb je veľmi obrovské vozidlo z pohľadu vnútorného priestoru. Tu by sa odviezli pokojne štyria najvyšší basketbalisti na svete a ešte by ostalo miesto pre priemerne urastenú osobu na posadenie do stredu lavice a stále ostáva 660 litrov v batožinovom priestore. Sklopením operadiel zadnej lavice sa navýši objem ešte podstatne viac, no hlavne sa predĺži ložná plocha. Previezol som tu dvojmetrové dvere a presťahoval celý obsah obývačky na jeden otoč. 

Veľa zmien sa udialo tiež v samotnej výbave auta. Venovať pozornosť budem len tým, čo súvisia s jazdou, ale vedzte, že aj z komfortných prvkov si príde na svoje náročnejší klient. Pozornosť upriamujem na FullLED Matrix svetlá. Nielen, že majú neuveriteľne dobrú svietivosť do diaľky, ale svetelné lúče dokážu tlmiť svoj jas a postupne vypínať sa, aby neosvetľovali auto pred sebou. Hlavné svetlomety majú ešte jedno zvláštne svietenie, ktoré sa aktivuje len v obci do rýchlosti 50 km/h a má za úlohu osvetľovať krajnice vozovky, čo pomáha spozorovať skôr chodca.

Zaujal ma tiež adaptívny tempomat, ktorý už nebrzdí tak agresívne pred pomalším autom. S aktívnym adaptívnym tempomatom dokáže Superb núdzovo úplne zastaviť s výstražnými svetlami, ak sa vodič nedrží volantu a nereaguje na akustické vyzvanie. Asistent udržiavania v jazdnom už „neodráža“ auto od jednej vodiacej čiary po druhú ako pingpongovú loptičku. Vie sa držať v ľavej strane jazdného pruhu, v strede a aj v prevej strane toho istého jazdného pruhu. No a potom je tu ešte Keyless systém, teda bezkľúčové nastupovanie do auta a štartovanie. Zamykať/odomykať ho dokážete aj cez zadný pár bočných dverí.

Najvýkonnejším motorom pod kapotou Superba je benzínový štvorvalec 2.0 TSI naladený na rovných 200 kW. Aby spĺňal najprísnejšie emisné normy, tak dostal filter pevných častíc. Nebojte sa! Nie je to žiadny lenivec. Vďaka pohonu všetkých štyroch kolies, dvojspojkovej sedemstupňovej prevodovky DSG a krútiacemu momentu 350 Nm dostupného už od 2000 ot./min. vystrelí z nuly na sto kilometrov iba za 5,7 sekundy. Ako sa však na takúto limuzínu patrí, agregát je príjemne utlmený a ani vo vyšších otáčkach neobťažuje nadmernými decibelmi. Vzhľadom na dostatok výkonu nebudete nikdy brzdou premávky a predbiehanie sa stane zábavou.

Veľa ľudí sa ma pýtalo, či toto auto moc nepapá benzínu. Ešte pred testovaním som si pozrel niekoľko recenzií niektorých redakcií, ktoré poukazovali, že pod desať litrov je s týmto motorom a autom nemožné jazdiť. Neverte tomu! Veľmi podstatné na spotrebe je to ako rýchlo jazdíte. Ono, totiž, 90 km/h sa na okresnej ceste zdá, v tomto aute, akoby ste cúvali. Čiže podvedome Superbu „kúrite“ pod kotlom viac ako dovoľujú pravidlá cestnej premávky, pretože to zvláda bez zapierania až do doby, kým dôjde benzín alebo vás zastaví dopravná polícia. Pri takýchto výletoch je skutočne spotreba cez desať litrov.

Ja som s daným exemplárom absolvoval pokojnú jazdu od Trnavy do Senice, odtiaľ do Kútov a odtiaľ diaľničnou rýchlosťou do Bratislavy, cez obchvat a opäť po diaľnici do Trnavy. V každom úseku som nuloval priemernú spotrebu. Po Kúty spotreba klesla z počiatočných 8,5 litra (Biela hora) na 7,5 litra benzínu. Na diaľnici z Kútov do Bratislavy mi vykázalo auto pri tempomatových 140 km/h 9,5 litra a na obchvate smiešnych 5,5 litra pri rýchlosti 90 km/h. Celkový priemer sa tak ustálil na 7,8 litra. Jediné, čo som musel preto spraviť bolo, splynúť s premávkou a nebyť výrazne rýchlejší od ostatných. Dalo mi to však veľa sebazapretia, pretože potenciál motora skrátka vyzýva k rýchlej jazde.

Nedá mi tiež pochváliť jazdné vlastnosti. Toto auto môže disponovať adaptívnymi tlmičmi, ktoré daný exemplár nemal. Napriek tomu som si užíval každý kilometer jazdy na kvalitnom asfalte, aj hrboľatej ceste. Tlmiče filtrovali nerovnosti veľmi dobre. Určite vás však zaujíma ako je na tom Superb Scout s terénnymi vlohami. No, pravda je taká, že z fyzikálneho hľadiska nemôže konkurovať SUV vozidlám, hoci je o 15 mm vyššie nad vozovkou. Na zdolávanie poľných ciest stačí, ale nejaké zásadné prejazdy cez kopce a výmole nemôžete od tohto auta čakať. Limituje ho dlhý rázvor náprav a dlhé previsy. Keď však príde na šmykľavé cesty, blato alebo sneh, tak pohon 4x4 a zdvihnutý podvozok svoju rolu oproti civilnému Superbu zohrajú.

Záver? Super Scout si určite nájde množstvo zákazníkov. Vie im ponúknuť ešte viac ako bežné Superby. Je jedno pre aký variant sa rozhodnete, vždy splní očakávania.

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.