Malý trojvalec sa dodáva do viacerých modelov značky, pričom to pri predstavení nemal jednoduché. Spomeňme si, akí sme boli kedysi všetci skeptickí, keď sa začali hromadne montovať nízkoobjemové agregáty. Vznikol pre to výraz downsizing.

Nízky objem však nestačí na dodržiavanie nových prísnych emisných opatrení EÚ a tak sa začali odstraňovať aj valce. Nejako podobne postihol osud štvorvalca 1.2 TSI, ktorý, mimochodom, vychádzal z 1.4 TSI. Priznám sa, aj ja som bol veľmi zvedavý, či to VW troška neprehral. Na rozdiel od ostatných, veril som, že motor bude minimálne tak dobrý ako ostatné agregáty z rodiny TSI.

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI

Máličko vás ponapínam, pretože kým sa dostanem k jazde, pár slov venujem dizajnu a výbave tohto testovaného kúska. Nenápadný facelift sa dotkol predných svetlometov, kam sa implementovali LED diódy,  no sú len pre denné svietenie. Za príplatok, alebo aktuálne vo výhodnom balíku SKY Line, môžete získať bi-xenóny. Svoju úlohu po zotmení zastávajú veľmi dobre. Navyše, balík obsahuje za cenu 1699€ aj panoramatickú strechu, Wifi-Spot, prisvecovanie hmloviek do zákrut, navigačný systém, či senzory pre dážď a automatické zapínanie svetiel.

Drobnou úpravou tvarov prešli nárazníky. Spaceback má vzadu klasické svetlá, ale liftback dostal aj LED-ky. Tomu moc nerozumiem, ale nevadí. Spaceback je aj bez nich o dosť štýlovejšie ladený ako konzervatívny liftback.

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI

Vnútrajšok ostal nezmenený, až na drobnú úpravu grafiky budíkov prístrojového panelu. Päť rokov výroby zapríčinilo mierne zostarnutie. Hlavná je však kvalita spracovania, ktorá je na vyššej úrovni ako sa očakáva v tomto segmente. Pripomenul som si tiež výborné sedenie za volantom, kde nemám čo vytknúť. Posádka na zadných sedadlách usedí vo dvojici pokojne celodennú cestu za oddychom, napríklad k moru. Trojici chýba pár centimetrov na viac k dobru v šírke. No a kufor, tak ten nie je so svojím objemom 415 litrov nič dlžný tradičným hodnotám Škody. Prejdime k jazde.

Trojvalcový turbomotor 1.0 TSI pod prednou kapotou Škody Rapid Spaceback disponuje výkonom 81 kW pri 5500 ot./min. a cez šesťstupňovú manuálnu prevodovkou prenáša svoju silu na prednú nápravu. Zároveň je len druhou alternatívou na výber, prvá je tiež ten istý motor so slabším výkonom 70 kW. Žiadny diesel, ani žiadny veľkoobjemový motor k dispozícii nie sú dostupné na Slovensku. Dôvodom budú zrejme slabé predaje modelu, ktorý nesplnil svoje očakávania počas uvedenia na trh.

Škoda Rapid Cenník

Od prvého spustenia motora do práce som pochopil na akej vysokej úrovni je. Nedajú sa tu napadnúť zlé vyjadrenia o silných vibráciách, hlučnosti alebo nepravidelnom chode, pretože nič z toho nie je pravda. Bez okolkov tvrdím, že patrí medzi elitu konkurenčných agregátov. Ohromilo ma ako kultivovane pracuje za každých podmienok jazdy. Dobre si rozumie s manuálnou prevodovkou. Od plynulých rozbehov, až po rýchle a presné radenie.

Mnou otestovanú spotrebu paliva 5,1 litra na 100 kilometrov dosiahnete na ceste z Bratislavy do Košíc, ak sa s Rapidom nevyberiete vyššie ako 120 km/h a budete striktne dodržiavať rýchlostné limity. Cestou späť som už šiel podľa vlastných preferencií, rozumej nik predo mnou, vtedy apetít stúpol na 5,8 litra na 100 kilometrov. Kratšie vyjadrené, Spaceback s daným agregátom dokáže skutočne jazdiť ekonomicky a dokonca hospodárnejšie oproti pôvodnému štvorvalcu 1.2 TSI.

Škoda Rapid Spaceback Technické údaje

Čo sa dynamiky týka, tak tento skromný trojvalček dopovaný turbom vie akcelerovať z miesta bez reptania a za sprievodu tlmeného hluku. Ťah sa vytráca po prekročení 5500 ot./min., pričom na prvé tri prevodové stupne zvládne dosahovať maximum otáčok razantne, zvyšné tri sú dlhšie na vyváženú jazdu okresnými cestami a diaľnicami. Rozhodne som nemal pocit, že by svižná jazda unavovala motor, alebo dokonca mu nejako zásadne škodila. Pokojne dokáže zastať rolu na občasné dlhé cesty za oddychom.

Rapidu sa síce nepodarilo plniť predajné plány Škody, napriek tomu je to vydarený kúsok z Mladej Boleslavy s výbornými jazdnými vlastnosťami. Možno nie je úspešný, ale rozhodne nie zatratený.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.