Tretia generácia Škody Octavia žne každoročne úspechy po celej Európe. Mladá Boleslav preto môže pokojne chrliť zo závodu rôzne deriváty tohto veľkého rodinného liftbacku, prípadne Combi. My sme mali možnosť skúšať už dávnejšie benzínovú Octaviu RS Combi aj RS liftback s naftovým TDi motorom. Tentoraz k nám do redakcie zavítal najvýkonnejší variant označený ako RS 230.

Škoda Octavia RS230

Dvojlitrový benzínový prepĺňaný štvorvalec spolupracoval so šesťstupňovým manuálom a silu 230 koní pomáhal prenášať na asfalt samosvorný elektrický diferenciál na prednej náprave. To sú asi najzákladnejšie a najväčšie zmeny oproti štandardnej Octavii RS. Teda, ešte výkon sa zvýšil o desať koní.

V každom prípade, RS 230 sa nelíši vizuálne dramaticky od klasickej Octavie RS, rozdiely poznáte až pri jazde. V bielej perleťovej farbe, s čiernymi diskami obuté v pneumatikách 225/35 R19 a červenými strmeňmi za nimi doslova provokuje k drsnej jazde. Okrem toho dostávate decentné krídlo na zadnom veku batožinového priestoru a športové nárazníky. Zozadu ide však vývod výfuku iba z jednej strany, druhá je naďalej imitácia.

Škoda Octavia RS230

Ani interiér nerozoznáte od klasickej Octavie RS. Hlavným parametrom stvárnenia palubnej dosky a sedadiel je decentné športové nasadenie. Nie však niečo extrémne. Takto sa mi to vlastne aj páči, pretože Octavia má byť stále hlavne praktický liftback, ktorý dokáže v tomto prevedení príjemne naladiť šoféra na jazdné zážitky. Posádka napriek tomu nemusí mať núdzu o priestor alebo odkladacie priestory. Zachovaná je tiež bohatá štandardná výbava.

impa_banner_1_825x350px

Dobre si ešte pamätám na test modrej Octavie RS Combi, zhruba dva roky dozadu. Bol som nadšený z neskutočného záťahu od spodných otáčok motora až po maximum. Nestrácala dych ani na štvrtom prevodovom stupni ďaleko za hranicami povolených limitov. Tento biely exemplár s desiatkou koní navyše pocitovo nejazdil na rovinkách rýchlejšie, veď samotné tabuľky technických údajov vás uvedú do obrazu. Zrýchlenie má len o dve desatiny lepšie na stovku, a maximálku posunutú z 244 km/h na 250 km/h.

Škoda Octavia RS230

Celé divadlo začína od cca 1800 ot./min., graduje na úrovni 3500 a končí niekde tesne za šestkou na otáčkomere. Posluchovo vodiča zvuková kulisa nenadchne tak dobre ako samotné zrýchlenie. Existuje tu však jedno veľmi dôležité tlačidlo PERFORMANCE MODE SELECTION. V jeho menu nastavujete charakter vozidla, okrem iného od tuhosti volantu, cez reakcie na plyn až po športový zvuk motora.

Máte teda na výber dva zvukové prejavy motora. Jeden slúži na bežnú jazdu a volá sa „reálny“ a ten druhý „športový“ robia reproduktory vnútri v aute. Keby som vám to neprezradil, určite by vaše ucho nezaregistrovalo, že ide len o imitáciu. Auto v športovom režime krásne, ale skutočne krásne reve ako osemvalcový motor. Raz to vyskúšate a nebudete chcieť vypnúť. Dievčinu, ktorú takto chvíľu povozíte bude musieť vymeniť nohavičky , tak sa jej to bude páčiť :) !

Škoda Octavia RS230

Motor a falošný zvuk z reproduktorov nespraví z Octavie RS230 športové náčinie. Všetci dobre vieme, kde je pravda. Každý chce mať praktické, rýchle, veľké, športové, pekné a neviem aké auto dokopy. Preto automobilky často krát zákazníkov cielene “klamú“ v informáciách. Máte silný motor, výborný podvozok, športový zvuk a športový diferenciál na prednej náprave. To je pravda, ale...

... vás ako šoféra alebo majiteľa nemusí trápiť, že nemáte skutočný zvuk z výfukov, alebo slabšie naladenie motora 2.0 TSI oproti Leonu Cupra, či Golfu GTI. Dokonca aj samosvor je klam v klasickej Octavii RS. V štandardných typoch a RS nie je skutočný diferenciál. Iba náhrada zaň v podobe systému XDS+, ktorý pribrzďuje koleso v zákrute. RS 230 však už má aj samosvor, čo z tohto auta robí skutočné náčinie a hrozbu pre žalúdky spolujazdcov. Dá sa s ňou veľmi dobre pobaviť na horských cestičkách.

Škoda Octavia RS230

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Pozrime sa ako to skutočne na ceste funguje. Musím potvrdiť, že veľmi presvedčivo. Octavia RS230 pekne prechádza zákrutami v rýchlom nasadení. To isté platí o dynamike motora, ktorý nestráca dych v celom rozsahu otáčok. Na brzdy treba jemnejšie, po pár dlhších spomaleniach už nemajú taký ostrý nástup, čo je pochopiteľné kvôli hmotnosti auta. Pokiaľ niekoho veziete, za 10 minút dramatickej jazdy budete nútení zastaviť a nechať ich v pokoji vyvracať sa.

Čo stojí všetka tá zábava? O 2750€ viac ako klasická Octavia RS. Osobne si však myslím, že tento vrcholný model bude skôr skutočnou raritou na cestách ako predajným lídrom. Nie len kvôli cene, ale aj faktu, že už bežná „ereska“ je dobre naladená, toto je akási čerešnička.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1968
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 169 / 4500 - 6200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 350 / 1500 - 4600
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 6,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,7 / 5,3 / 6,2
Spotreba počas testu (l/100km): 8,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4685 / 1814 / 1449
Batožinový priestor - min./max. (l): 590/1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1445 / 542

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.