Veru tak, celé tri generácie musela Škoda Octavia RS čakať na pohon 4x4 v opcii. Nie je to však až tak nepochopiteľné, nakoľko kedysi RS zastávala skôr vrchol ponuky pre športovejšie založených zákazníkov, ktorí si chceli primárne auto užívať a výkon nebol nezvládnuteľný na prednej náprave. V súčasnosti automobilky čoraz častejšie vychádzajú v ústrety zákazníkom, ktorí ani tak nehľadajú apexy v zákrutách a limity auta, ale majú radi rýchlosť spolu s istotou a praktickosťou zároveň.
Tretia generácia Octavie je na trhu od roku 2012, a model RS prišiel o rok na to. My sme si vtedy vyskúšali motoricky jedinú dostupnú voľbu s benzínovým motorom 2.0 TSI v karosárskom prevedení Combi. Výborný trhač asfaltu zanechal pozitívne dojmy vo mne, hoci som už vtedy pociťoval, že predok nestačí zvládať pri zrýchľovaní všetku silu, čo sa prejavovalo krútením volantu do strán.
O niečo neskôr sa ponuka rozšírila o naftový ekvivalent 2.0 TDi, ktorý zastával rolu športového rodinného auta s nízkou spotrebou. V podstate išlo len o športový bodykit, decentné úpravy podvozka a dodali sa reproduktory s funkciou imitujúcich športový zvuk motora. Z auta som nebol úplne paf, ale rozumel som, že si nájde veľa zákazníkov.
Posledné stretnutie som zažil zhruba pred rokom a pol s najvýkonnejšou Octaviou RS všetkých čias. Motor 2.0 TSI dostal o 30 koní viac. Octavia RS tak prvýkrát vedela dosiahnuť rýchlosť 250 km/h a zrýchliť na stovku za 6,7 sekundy. Samosvorný diferenciál na prednej náprave veľmi pomohol riadeniu a pocitom za volantom.
Vzhľadom na ovládateľnosť, riadenie a športový pôžitok jazdy som očakával, že pohon 4x4 dostane hlavne benzínový prepĺňaný motor. Škoda sa postavila na realistickú stranu a dodáva ho iba pre naftový variant. Dôvodov je hneď niekoľko, pričom najdôležitejší súvisí s dopytom. A práve naftové RS so 4x4 bude dobre predávané, pretože poskytne športové jazdné vlastnosti pri zachovaní nízkej spotreby a priaznivej ceny. Motor 2.0 TSI so 4x4 by bol nielenže pažravý, ale aj drahý.
Štvrté zoznámenie s Octaviou RS v tretej generácii prebehlo pred pár týždňami. Na test sa mi ušiel variant liftback s automatickou prevodovkou DSG. Model RS s oboma hnanými nápravami opticky nijako nezaostáva. Taktiež má športové nárazníky vpredu a vzadu, čierne disky z ľahkých zliatin, prítlačné krídlo, či načerveno lakované strmene bŕzd. Karoséria v červenej farbe tomuto modelu neskutočne svedčí a je viac viditeľná na cestách ako tradičné strieborné, biele alebo čierne Octavie.
Interiér netreba tiež obzvlášť predstavovať, je rovnako dobre spracovaný ako ostatné testované športové verzie Octavie RS. Pochvaľoval som si hlavne výbornú pozíciu za športovým volantom a v sedadle s integrovanou hlavovou opierkou. Spolucestujúci majú priestoru na rozdávanie, o kufri ani nehovoriac. Skrátka tradičná Octavia RS.
Motor 2.0 TDi nedostal nejaké navýšenie výkonu, takže aj v prípade štvorkolky sa tu bavíme o 135 kW a 380 Nm prenášaných cez šesťstupňový automat DSG. Maximálna rýchlosť klesla oproti predokolke o 2 km/h na 228, no zrýchlenie na stovku je lepšie o tri desatiny, teda 7,6 sekundy.
Za normálnych podmienok je prevažná časť výkonu motora primárne posielaná na predné kolesá, zadok sa len pripája. To šetrí spotrebu paliva. Prudké rozjazdy sú naozaj slušné a efektné, potom je tu však druhá stránka mince. Vo vyšších rýchlostiach začínam opäť nadobúdať pocit klasického naftového liftbacku. Dalo sa to čakať, inak by som sa cítil v benzínovom prevedení.
Podstatné zmeny nastávajú až počas jazdy na šmykľavom povrchu, kedy si pomoc zadnej nápravy uvedomujem. Skúšal som niekoľkokrát cielene zadok odtrhnúť a čuduj sa svetu, ono to išlo celkom ľahko. Auto sa veľmi rýchlo opäť zrovnalo aj v prípade čiastočnej deaktivácie bezpečnostných elektronických systémov. V zákrutách Octavia RS 4x4 zvláda o čosi viac ako predokolka, no nie je to veľa.
Myslím si, že kombináciu RS, nafta, 4x4 a DSG v cenníku Octavie zvolia primárne zákazníci, ktorí potrebujú všestranné rodinné vozidlo, s ktorým sa často budú pohybovať v snežných podmienkach. Inak je to zbytočný dvojtisícový príplatok do športovo ladeného vozidla a radšej by som si zvolil Scouta alebo klasický liftback so 4x4 bez štítku „RS“. Obe možnosti sú totiž lacnejšie!