Vysvetlení je viac. S pribúdajúcim vekom prevyšuje v človeku racionálne uvažovanie, k slovu sa dostávajú priority a zároveň narastajú paranoidné sklony. Kým mladší zákazník chce malé a rýchle auto, starší uprednostňuje komfort a úsporu. Samozrejme záleží tiež na rôznych iných aspektoch, ako veľmi je motoristický nadšenec, či sadá za volant denne a taktiež koľko osôb pravidelne preváža.
Rozhodnúť sa kúpiť auto nie je jednoduché, je to záväzok minimálne na pár rokov, teda za predpokladu, ak nepochádzate zo zámožnej rodiny. Toľko úvodných slov a ešte stále sa v nich nespomenulo to podstatné. To, o ktorom bude nasledovná reč, auto pre individualistu.
Nebyť názvu a fotiek, ktoré ste určite neprehliadli pri čítaní týchto riadkov, ťažko by ste verili, že narážam na domáce auto. Oprava! Nevyrába sa na Slovensku, ale Octaviu väčšina Slovákov považuje za domácu značku, hoci ju vyrábajú v Českej republike. Určite minimálne jeden známi, ak nie vy sami vlastní niektorú z generácie Octavie. Taktiež si dovolím tvrdiť, že drvivá časť aktívnych šoférov jazdila na Octavii aspoň raz alebo čítala rôzne recenzie. Toto auto tvorí v našich končinách hádam 80%-tnú pravdepodobnosť zaradenia do lístočka spísaných kandidátov pri výbere rodinného auta, tak ako môže byť pre individualistov?
Zo štatistík predaja vidno, že len slabá pätina kupcov Octavie sa priklonila k benzínovej alternatíve. V prvej a druhej generácii tvoril základ absolútne nevyhovujúci motor 1.6 MPi, neskôr pribudli prepĺňané verzie, ale aj tie sa brali s rezervou. Napríklad nami testovaný agregát 1.4 TSI s automatickou prevodovkou DSG v Octavii II. nemalo významné opodstatnenie v triede a väčší brat 1.8 TSI zasa pôsobil zbytočne pažravo. Príchod tretej generácie Octavie mení doterajšie vnímanie motorov TSI.
Na predaj sú k dispozícii až tri objemy prepĺňaných benzínov, už žiadna atmosféra. Flotily firemných Octávií zrejme budú zrejme tvoriť základné 1.2 TSI a tie podniky, ktoré služobné Octavie mienia používať na dlhé trasy nakúpia 1.6 TDi. Fyzické osoby a mnou spomínaní individualisti sa rozhodne zamyslia nad inými alternatívami. Prejdime rovno k našej testovanej verzii.
Nová Octavia III. oproti predchodkyni narástla o pár centimetrov, podrobne sme sa jej venovali v prvom teste s motorizáciou 1.6 TDi, teraz sme si podali zatiaľ najvrcholnejšiu kategóriu do príchodu športovej verzie RS. Keďže som videl novú RS-ku na fotkách, viem ju dizajnovo porovnať oproti našej testovanej. Je to totiž úplne jednoduché.
Zatiaľ čo naša Octavia s výkonom 132 kW nie je na rozpoznanie od slabšej konfigurácie, RS bude riadne dravá. Konečne sa dostávam k hlavnej myšlienke tohto testu. Vymodeloval som profil zákazníka. Takže aké by mal mať požiadavky, aby mu sadla Octavia III. 1.8 TSI?
V prvom rade nesmie šmátrať hlboko do kapsy, pretože cena začína od 20 410€ za šesťstupňový manuál, variant so 7 st. automatom DSG sa vyšplhá na 22 810€. Takže skoro o 9 tisíc euro viac od základnej Octavie 1.2 TSI. Keď si však prezerám konkurenciu s podobnými parametrami, nie je toho veľa na výber, maximálne Ford Focus 1.6 Ecoboost.
Ďalšie požiadavky sú už v prospech modelu. Keby ste mali voľných 20 litrov a túžili po rýchlom, nenápadnom a praktickom aute, nie je lepšieho výberu. Jediný náznak o aký typ ide sa ukrýva v dvoch červených písmenkách TSI na zadnom veku batožinového priestoru. Disky, či farbu si môžete objednať aj v iných lacnejších modeloch. Hodí sa však pod kapotu civilnej Octavie s bežnými tlmičmi tak výkonný motor? Bude to zvládať podvozok? A čo prevodovka DSG, má športové ambície?
Našťastie sa tu bavíme o nemeckej technike, podvozok stojí na platforme Golfa, motor pochádza z produkcie VW Group a zadná náprava nie je jednoduchá ako v ostatných oktáviách so slabšími motorizáciami, ale montuje sa sem zložitejší a ťažší multilink. Do techniky moc vŕtať nechcem, expert nie som na slovo vzatý, a bežný motorista v skutočnosti rozdiely nespozná, pokiaľ poriadne nešliapne autu na plyn. Zadná náprava má byť stabilnejšia ako tie v ostatných variáciách, ale veľký pokrok tu nebadať. Či som sa oprel do zákruty silno s 1.6 TDi a torznou tuhou zadnou nápravou, alebo s 1.8 TSI a multilinkom, teda viacprvkovým zavesením, poznatky sú rovnako pozitívne.
O pár týždňov dorazí na trh Octavia RS, zatiaľ však pod kapotou bije najsilnejšie srdce viackrát spomenuté v tomto článku. Vyznačuje sa kultivovaným chodom, v spodných otáčkach tlmene duniaci a vo vysokých rýdzo čistý, typický pre štvorvalec. Sedemstupňový automat DSG reaguje pohotovo, prevodovka sa pasuje s krútiacim momentom iba 250 Nm, zato však dostupným v širokom otáčkovom pásme od 1250 do 5000.
Na danom modeli som najazdil približne 1200 km, z čoho značná časť testu prebiehala v rýchlom tempe, kedy otáčky v automatickom režime prevodovka púšťala do 5500. Dlhá trasa v takomto štýle znamená odber len 6,7 litra na 100 km. Krátke a totálne silné šantenie vie vydolovať z nádrže až 12 litrov naturalu, ale to vám dlho nevydrží. Nezabúdajte, že tu hovorím o rodinnom prepravníkovi, nie športovom náradí na víkendové preteky do vrchu.
Prečítali ste si test, a stále neviete, či sa prikloniť k nafte alebo benzínu? Podľa môjho názoru je to vec priorít. Stačí si naškriabať koľko ročne kilometrov najazdíte, ako dlho plánujete vlastniť Octaviu III. a rozhodnutie bude celkom jednoduché. Čím ďalej častejšie sa hovorí o autách ako o spotrebnom tovare. Čo to znamená? Poznáte to. Kúpite chladničku so zárukou dva roky, pokazí sa vám deň po záruke.
Automobilky nasledujú rovnakú filozofiu výroby i keď na dlhšie obdobie, preto píšem o kilometroch. Hoci je TSI moderný agregát, vyžiada si určitú starostlivosť a poslúži dobre majiteľovi, ktorý nebude na motor hľadieť ako na dlhodobého pracanta, čo zvládne 500 tisíc kilometrov. Tu panuje stále nafta.
Presne opačne to platí pri benzínovom 1.8 TSI agregáte. Bola by hlúposť pri tejto spotrebe a výkone kúpiť 2.0 TDi, keď ročne nabeháte 20 tisíc a menej kilometrov. Dokonca hrá v prospech 1.8 TSI nadobúdacia cena o 700€ nižšia než o 30 koní slabší (najvýkonnejší) diesel.
pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda
Za porovnateľnú cenu dostávate do rúk kvalitné, priestranné a plnohodnotné auto s dlhoročnou pozitívnou históriou. Ja byť individualista, Octaviu 1.8 TSI si kúpim.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 132 / 5100 - 6200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 250 / 1250 - 5000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 231 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 7,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,1 / 4,8 / 5,7 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4659 / 1814 / 1461 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 568 / 1558 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1260 / 585 |