Vypočula pripomienky a odobrala z motora jeden valec. Výsledkom bol úsporný trojvalcový 1.4 TDi motor so stále hrubým chodom, ale aspoň ľahší. Prečo začínam tak trocha nostalgicky? Do redakcie sa nám totiž dostala nová Fabia Combi tretej generácie a pod kapotou mala inovovaný a ekologicky upravený motor 1.4 TDi s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho predispozícia je jasná! Diaľnica, nič a nič iné ako diaľnica!

Z pohľadu dizajnu sa Fabia Combi od hatchbacku moc nelíši, samozrejme keď nerátame natiahnutú zadnú časť. Auto pôsobí v striebornej metalíze presne tak ako som očakával, nenápadne a troška nudne. Nakonfigurovať si viete podstatne atraktívnejší zovňajšok a potom aj z kombi razom je pekný fešák.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDi

 Šedá myška v interiéri predstavuje druhý stupeň výbavy Ambition. V štandarde disponuje imitovanou hliníkovou lištou na palubnej doske a dotykovým displejom rádia SWING so štyrmi reproduktormi vpredu. Komfortnú atmosféru na palube zabezpečuje manuálna klimatizácia. Vďaka klasickým sedačkám miesto príplatkových športových, ktoré sme mali v predchádzajúcom teste usudzujem, že absolútne postačujú na dlhú jazdu bez známky diskomfortného sedenia.

V oblasti priestoru pre posádku sa menia hlavne výškové pomery pre pasažierov sediacich vzadu a batožinu s väčším kufrom. Na dĺžku a šírku nebadám rapídne zlepšenie, čo je trošku škoda, pretože na kolená vzadu by sa nejaké dva-tri centimetre na viac zišli.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDi

Vo všeobecnosti platí, že naftové motory sú koncipované na dlhé trate a vývojári motora 1.4 TDi spolu s kamarátmi z „prevodovkárne“ si zobrali toto pravidlo až príliš k srdcu. Tak veľmi chcú poslať Fabiu Combi na dlhé trate, až pozabudli, že najprv je potrebné vyteperiť sa s ňou z mesta. Kým na diaľnici v podstate neregistrujem zásadné nedostatky auta, tak v meste aj na cestách druhej triedy cerím zuby od nervov.

impa_banner_1_825x350px

Predstavte si nasledovný scenár. Príjemné slnečné ráno s miernym chladným vánkom. Teplota je niekde tesne pod desať stupňov nad nulou. Vonku ešte nič nepočuť, maximálne čvirikanie vrabcov a niekde na konci ulice smetiari nakladajú odpad. Suseda z paneláku na balkóne na vás pozerá so záujmom. Následne naštartujete 1.4 TDi. Vrabci vyletia ako splašení z pod stromu, smetiarov už nepočuť a suseda zaviera balkónové dvere, zrejme ju niečo vyrušilo, „ra-ta-ta-ta-ta“, 1.4 TDi pracuje na voľnobehu. Hneď mi bolo jasné, že kultúra chodu tohto motora nebude hlavná devíza trojvalca.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDi

Postupným rýchlym zahrievaním sa úroveň hluku agregátu znižuje, no vibrácie a drsnejší chod ostáva. Žeby VW Group prešiel opäť na vstrekovanie čerpadlo-dýza? V každom prípade, Fabia Combi 1.4 TDi stále nezavrhujem, nejde o auto, ktorého cenovka rúbe tak vysoko, aby sa dbalo na kultivovanosť. Horšie to je so sprevodovaním.

Päť stupňov je naskladaných tak, že majú iba jednu úlohu – držať spotrebu motora na najnižších cifrách, takže sú dlhé. V meste vás to troška vyvedie z mieri, nakoľko pri 50 km/h na trojke točí cca 1800 ot./min. a akusticky si pýta vyšší stupeň, no na štvorke klesnú otáčky na 1300, kedy sa ozýva brutálne nepríjemné dunenie. To isté platí pri rýchlosti 90 km/h so štvrtým resp. piatym stupňom. V dopravných zápchach to na dvojke neskúšajte, riskujete, že motor zdochne z dusenia alebo budete drať spojku.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDi

Konečne dobrá správa, vychádzam na diaľnicu! Tu sa Fabia Combi spolu s daným motorom o výkone 66 kW správa asi najrozumnejšie. Pri konštantnej rýchlosti 130 km/h točí 2300 ot./min. a spotreba nepresiahne viac ako šesť litrov nafty, hoci i v zaťaženom stave a pravidelnom stúpaní. Dynamika úplne postačuje a do výkonnejšieho pracanta (77 kW) netreba investovať peniaze. Riadenie a stabilita v Combi ostáva veľmi podobná hatchbacku, treba dávať pozor v dynamickejších jazdách v nezaťaženom stave na ľahší zadok auta.

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Možno sa vám posledné riadky zdali dosť zdrvujúce, avšak majte na zreteli, že pokiaľ naozaj túžite vybrať do Fabie Combi naftový motor, nie je to zlá voľba. Akurát sa diametrálne odlišuje od perfektného štvorvalca 1.2 TSI v kultúre chodu. Na druhej strane, naftiak je po dynamickej a prevádzkovej časti dobrý, nepáči sa mu iba v meste.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 3 / 12
Zdvihový objem (cm3) 1422
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 66 / 3000 - 3250
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 230 / 1750 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 184
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,2 / 3,4 / 3,6
Spotreba počas testu (l/100km): 5,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4257 / 1732 / 1488
Batožinový priestor - min./max. (l): 530 / 1395
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1105 / 530

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.