Od civilu ku konceptu – crossover rastie
Škoda Motorsport predstavila nový koncept Enyaq RS Race, založený na faceliftovom modeli Enyaq Coupé RS. Koncept je posadený o 70 mm nižšie, je širší o 72 mm vpredu a o 116 mm vzadu a vďaka rozsiahlym úpravám váži o 316 kg menej než sériová verzia.
Od ľanu až po brzdové strmene – trvalo ľahká váha
Namiesto tradičných karbónových dielov sa štúdia opiera o biokompozity z ľanu – tieto materiály nielenže vážia menej, ale zároveň znižujú životný dopad na životné prostredie až o 85 % v porovnaní s karbónom . Tepelné panely, blatníky, stierače aj interiérové obklady sú teraz ekologickejšie a pritom stále pevné.
Koncept dostal výrazné aerodynamické prvky – zadné krídlo, diffuser, rozšírený podvozok, čierny lesklý predok tech‑Deck a štruktúrované zadné svetlá. Kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami a aktívnym podvozkom dopĺňa hydraulická ručná brzda aj samosvorné diferenciály pre športový charakter v šmyku aj výjazdoch.
Interiér prezentuje pretekársku kabínu – striekané sedadlá s 6-polohovým pásom, bezpečnostný rám z vysokopevnej ocele, drevo-metalické pedálové usporiadanie a štrukturálne odľahčený kokpit. Volant, ručná brzda a rozloženie pripomínajú legendárnu Škodu Fabia RS Rally2, to všetko technicky podčiarkuje športovosť konceptu.
Powertrain štúdie zahŕňa známy elektrický pohon s výkonom 250 kW (335 k) a zrýchlením 0–100 km/h za 4,6 sekundy, čím sa drží podprahovo pod hranicou päť sekúnd, aj napriek prekvapivo nízkej hmotnosti. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 180 km/h.
Škoda Motorsport prezentuje koncept ako experimentálnu platformu, ktorá skúma využitie biokompozitov, rally podvozkov, športového interiéru a aerodynamických riešení pre budúce EV. Je to pilotná prehliadka technológií, ktoré by mohli preniknúť do sériových modelov – všetko v koncepte, ktorý je rovnako zábavný, ako aj udržateľný.
Enyaq RS Race je dôkazom, že elektrická budúcnosť a pretekárska vášeň sa môžu spojiť. Škoda ukazuje, že aj v menších modeloch – nielen v silnejších RS verziách – možno využiť rally know-how a moderné materiály bez kompromisov. Či už ide o mladých nadšencov, ktorí sledujú preteky, alebo o technických fanúšikov – tento koncept zaujme obe skupiny.