Škoda 110 R nebola len automobil. Bola symbolom túžby po štýle, výkonom aj slobode v ére obmedzení. Odvážne kupé z Mladej Boleslavi si získalo srdcia motoristov nielen doma, ale aj za hranicami železnej opony. Jej príbeh je doteraz jedným z najkultovejších v histórii značky.
Zrodená z nutnosti, navrhnutá s vášňou
Keď sa v roku 1970 objavila Škoda 110 R na scéne, socialistický automobilový priemysel zažíval zvláštnu dobu – výroba bola plánovaná, rozpočet orezaný a konkurencia západných značiek drvivá. Napriek tomu sa mladoboleslavským konštruktérom podarilo vytvoriť kupé, ktoré vyčnievalo. Z technického hľadiska išlo o derivát modelu 100/110, ale dizajn karosérie bol odlišný: elegantný fastback, bez stredového stĺpika, s dvoma dverami a športovým výrazom.
Motor vzadu, výkon vpred
Pod kapotou (respektíve v zadnej časti auta) sa nachádzal štvorvalcový motor s objemom 1 107 cm³ a výkonom 52 koní. Hoci sa to dnes nezdá veľa, v dobe svojho vzniku bola 110 R jedným z najrýchlejších vozidiel vyrábaných vo východnom bloku – dosahovala rýchlosť okolo 145 km/h. Vďaka zadnému náhonu a ľahkej konštrukcii bola aj celkom zábavná na jazdu.
Rallye legenda: Základy pre Škodu 130 RS
Škoda 110 R bola predobrazom pre neskoršiu športovú ikonu – model 130 RS. Táto „Porsche východu“, ako sa jej často hovorí, zožala úspechy v pretekoch rallye a na okruhoch po celej Európe. Bez 110 R by však nikdy nevznikla – práve jej karoséria a koncepcia sa stali základom pre tento legendárny špeciál.
Exportný hit a zberateľský skvost
Na rozdiel od mnohých iných socialistických áut sa 110 R tešila aj značnému exportnému úspechu. Boli vyvážané do západného Nemecka, Veľkej Británie, Dánska a dokonca aj do Austrálie. Dnes sa tieto modely stávajú čoraz vzácnejšími – ich ceny rastú a zberatelia po celom svete si ich cenia nielen pre vzhľad, ale aj historickú hodnotu.
V Mladej Boleslavi vyrobili do roku 1980 vyše 56 000 kusov tohto kupé. Aj keď sa to môže zdať málo, vzhľadom na náročné podmienky v rámci plánovaného hospodárstva išlo o pozoruhodný úspech.
Škoda 110 R je dôkazom, že aj za železnou oponou mohol vzniknúť dizajnový klenot
110 R nebola len výplodom socializmu, ale aj víťazstvom vášne konštruktérov nad systémom. Jej príbeh nám pripomína, že štýl, šarm a jazdná radosť nie sú výsadou Západu. A že aj v obmedzeniach môže vzniknúť niečo mimoriadne.