Štvrté pokračovanie označenia Toledo sa vracia do tradície prvých dvoch generácií. Zatiaľ čo tretia generácia si nezískala skalopevnú priazeň, prvé dve boli veľmi vydarené. Automobilku stálo veľa námahy, aby sa z jedného nezdareného pokusu dostala z problémov, ktoré nastali práve po predstavení „multikarosárského“ hybridu, akým bolo Toledo III. Veď sa musela spoliehať na pomoc koncernu VW, ktorý zachránil čiastočne situáciu prepožičaním karosérie starej Audi A4 pre model Exeo a neskôr dvojičkou Seat Alhambra, pre Nemcov známy ako VW Sharan (samozrejme, v krajinách Európy sa predávajú oba modely, rozdiely v technike však nehľadajte).

Nastal čas na reinkarnáciu automobilky pod dohľadom VW. Seat dostal troška priestoru vytvoriť si vlastný model, i keď pravda, línia karosérie ostáva rovnaká ako u Škody Rapid, akurát dizajnéri mohli vydlabať typicky temperamentný vzhľad hodný španielskej automobilky. Nové Toledo je oproti Rapidu dozaista dynamickejšie, jeho línie podčiarkujú dravý vzhľad v predných i zadných svetlometoch, a zároveň je to asi najväčší odskok medzi dvojičkami. Vnútri už badať rozdiely len nepatrne.

Seat Toledo 1.2 TSI 77kW

Nebyť skúsenosti s Rapidom, určite by mi ušiel chýbajúci odkladací priestor pod sedadlom vodiča ideálny pre reflexnú vestu. V čelnom skle absentuje držiak na doklady a vo veku palivovej nádrže nenájdete zastrčenú škrabku na ľad. Poslednou nezrovnalosťou, ktorou nedisponuje príplatková výbava Toleda je obojstranné dno batožinového priestoru. Teda v skratke, Toledo síce prišlo na trh s uvádzacím cenovým zvýhodnením, ale takisto to má čo súvisieť s horšou možnosťou individualizácie vo výbave.

Ostatné parametre sa nezmenili. Rovnaký strih karosérie zabezpečuje totožný priestor pre posádku a lá Rapid. Palubná doska nehýri nápadmi, ešte jeden detail je odlišný od Rapida a to radiaca páka, ktorá  má užšiu hlavicu, typickú pre Seaty. Rozčuľovali ma držiaky na nápoje. Hoci som ich napočítal v stredovom tuneli štyri, iba dva z nich sú koncipované udržať poháre z fast foodov alebo šálku. Pollitrovú fľašku do nich nevtesnáte, nato slúžia výrezy vo dverách, kam naopak do tých predných vložíte bez problémov 1,5l PET fľašu.

Seat Toledo 1.2 TSI 77kW

Ja sa rozhodovať medzi Rapidom a Toledom, sústredil by som sa na cenu vybranej motorizácie, pričom malé plus získava u mňa Toledo za dizajn a malé mínus za spomenuté chýbajúce praktické maličkosti. Pozriem sa na cenník troška podrobnejšie, keďže u áut niet čo opisovať z hľadiska jazdných vlastností, teda Toledo má voliteľné v niektorých výbavách pruženie, avšak pochybujem, že rozdiel bude dramatický.

[adsense]

Za najvhodnejšiu voľbu pod kapotu považujem nami testovaný motor 1.2 TSI s vyšším výkonom, aký sme testovali v Rapide a so šesťstupňovým manuálom. Takže ako to je? Staviam k sebe dva cenníky a porovnávam.

Rodinný liftback musí obsahovať v základe minimálne klimatizáciu, autorádio najlepšie s USB konektivitou, celou abecedou bezpečnostných prvkov a miernou dávkou komfortu ako sú lakťové opierky, parkovacie senzory, či tempomat. Asi takéto očakávania by mal mať model tohto segmentu, aby dobre spĺňal úlohu rodinného automobilu.

Seat Toledo 1.2 TSI 77kW

Škoda Rapid je v každom stupni výbavy i po cenovom zvýhodnení o pár stoviek drahšia ako Seat Toledo, konkrétne pri motorizácii 1.2 TSI 77kW to činí 640€ v prospech Španiela, pričom základná výbava sa stotožňuje na pár ozaj nepodstatných detailov. Keďže v Tolede možno kombinovať vybranú motorizáciu od úrovne Reference, klimatizácia je už v štandarde, ale autorádio disponuje len Aux-in vstupom. O lakťových opierkách, či tempomate môžete v oboch porovnaniach len snívať.

Rad je na príplatkoch. Samostatná klíma sa vo výbave Active u Škody Rapid neoplatí kúpiť, existuje tu výhodný balíček Active Plus, ktorý okrem nej ponúka v cene 499€ diaľkové ovládanie a tretiu hlavovú opierku na strednom sedadle. Samotná klíma by vyšla na 1290€. Tempomat sa nedá prikúpiť, až v druhom stupni je ho dostanete, parkovačky sú za 376€, a za výstup USB si priplatíte 143€. Suma sumárum Škoda Rapid Active vyjde na konečných 14 248€ (bez tempomatu).

Toledo s výhodnými paketmi Dizajn (16" zliatinové disky, pneumatiky 215/45, predné svetlá do hmly s prisvetlovaním zákrut, tempomat, dojazdové 15" rezervné koleso – 492€) a Komfort (SEAT Sound s CD a MP3, rozhranie Aux-IN a USB, 6x reproduktor, Bluetooth hands-free, multifunkčný displej s palubným počítačom Plus, parkovacie senzory vzadu, asistent rozjazdu do kopca a kontrola zmeny tlaku v pneumatikách – 624€) dostanete za 13 706€, pričom vo výbave máte zahrnuté nadštandardné prvky z mojich vybraných.

Seat Toledo 1.2 TSI 77kW

Na koniec sa sluší objasniť tvrdenie, prečo je motor 1.2 TSI 77kW najvhodnejšou alternatívou pod kapotu motora. Samotná nadobúdacia cena nie je veľmi prestrelená, avšak ešte viac poteší dostatočná dynamika. Motor má dobrý krútiaci moment využiteľný v širokom pásme otáčok, čo má okrem iného aj kladný vplyv na spotrebu, keďže netreba často preraďovať jednotlivé stupne. Šesťstupňový manuál zabezpečuje motoru výbornú agilitu a na diaľniciach je dokonca úspornejší ako testovaná motorizácia v Škode Rapid 1.2 TSI 63kW. Celkový príemer sa ustálil na 5,7 litra/100 km s výdatnou porciou kilometrov po diaľniciach.

Seat Toledo sa vyplatí cenovo viac ako Škoda Rapid, v neprospech auta nehrá nič podstatné oproti Rapidu. Možno len servis je výhodnejší v Škode. Je na zákazníkovi, či chce jazdiť v lacnejšom dynamicky pôsobiacom aute, alebo dá radšej prednosť drahšiemu skoro domácemu produktu.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1197
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 77 / 5000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 175 / 1550 - 4100
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,9 / 4,6 / 5,4
Spotreba počas testu (l/100km): 5,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4482 / 1706 / 1461
Batožinový priestor - min./max. (l): 550 / -
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1110 / 525

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.