Ak sa vám nevie vybaviť v mysli okamžite model Leon, stačí si zaspomínať, či ste ho niekedy nezahliadli v spätnom zrkadle s blikajúcimi majákmi. Používa ho totiž polícia Slovenskej republiky. Naši pomocníci a ochrancovia zákona však zatiaľ jazdia na druhej faceliftovanej generácii. Tretia je o kus novšia.

Španielska automobilka dlhodobo patrí pod koncern VW, no to sa nijako neodzrkadľuje na konzervatívnom dizajne. Je to vlastne jediná značka, ktorá v sebe spája viac temperamentu, než praktickosti, i keď Leon je dokonca praktický kompakt.

Po vzoru aktuálnej módy odeli hatchback do kabáta s ostrými hranami. Silueta modelu ostala totožná s druhou generáciou, dizajnéri svoje perá zamerali na detaily. Výsledkom sa stáva športovo ladené praktické päťdverové vozidlo, ktoré nenechá len tak na pokoji oči. Maximálne sa treba pohrať s výberom odtieňu farby. Osobne si myslím, že v bielej nevynikne, teda aspoň od výroby. Väčšia kombinácia s čiernymi doplnkami zatraktívni auto.

Seat Leon

Leon prichádza s množstvom inovatívnych prvkov v oblasti bezpečnosti a multimédií. Ako prvý v segmente dodáva predné plne LED-iódové rekleftory. Oproti staršej generácii schudol o 90kg, v základnej verzii pohotovostná hmotnosť činí 1113kg. Bude sa vám páčiť paleta ponúkaných motorov.

Agregáty sú iba preplňované, žiadny atmosférický trojvalec MPi. V benzínovej sfére to znamená 1.2 TSI v dvoch výkonových verziách 63 a 77kW, 1.4 TSI tiež v dvoch vyhotoveniach(90 resp. 103kW) a vrchol tvorí 1.8 TSI so 132kW. Paleta naftových motorov zahŕňa obľúbené objemy 1.6 TDi (66kW a 77kW) a 2.0 TDi (110kW a 135kW). Leon sa mi tak zapáčil, že som si vzal na test rovno verziu s motorom 1.6 TDi, takže sledujte rubriku testy, tam sa dozviete domnienky z jazdenia a spotreby. Na opis sú dôležitejšie prvky bezpečnosti.

[adsense]

 Poznáme dva druhy bezpečnosti v automobilovom slovníku, aktívne a pasívne. Tie aktívne pomáhajú zabrániť kolízii (asistenčné systémy), pasívne zmierňujú následky nehody (airbagy). Leon bude v každej verzii obsahovať 7 airbagov, vrátane kolenného pre vodiča. Z aktívnych má v základe ABS, stabilizačný systém a protipreklzový systém. Za príplatok sa dá prikúpiť aktívny asistent zachovania jazdného pruhu, ktorý číta pruhové čiary a ak zistí odchýlku smeru jazdy v pruhu, okamžite jemne vyrovnáva smer.

Seat Leon

Zaujímavý prvok výbavy môže byť systém rozpoznania únavy vodiča. Ten „sleduje“ pohyby volantu. V prípade zistenia, že vodič vykazuje únavu, odporučí mu akustickým a vizuálnym signálom odstaviť auto a odpočinúť si. Asistent diaľkových svetiel vraví sám za seba, ide o automatické prepínanie svetiel, keď inštalovaná kamera v čelnom skle indikuje protiidúce vozidlo, stlmí diaľkové svetlá na stretávacie.

Na svoje si prídu fajnšmekri multimédií. Od výbavy Style má Leon sériovo dotykový Media system s 5-palcovým dotykovým displejom. Samozrejmosťou je USB a Aux-IN rozhranie, či podpora SD kariet. Ďalej sa nezabúda ani na audioaparatúru s deviatimi reproduktormi, vrátane Subwoofera v kufri, mimochodom o 30 litrov väčším objemom, než predchodca, teda 380l.

Základná cena Leonu začína na cifre 11 990€ za 1.2 TSI 63kW a výbavu Entry. Viac bude asi zaujímať zákazníka druhý stupeň Reference, tam rovnaká motorizácia začína od 13 290€. Viac informácií o aute sa dozviete z redakčného testu budúci týždeň

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.