Multifunkčné priestorové automobily za posledných desať rokov riadne napredovali vo vývoji. Začalo to úsporou hmotnosti a zvýšením flexibility. Najprv sme jazdili v rodinných autách húpajúcich sa na cestách ako výletná loď, ich najväčšou prednosťou bola preprava rozmerného nákladu alebo viac osôb. Altea sa objavila v predaji kdesi pri revolúcii segmentu MPV.
Od uvedenia na trh sa postupne modelový rad rozrastal o ďalšie varianty a to Altea XL a Freetrack, taká terénna odnož so 4x4 pohonom a vyvýšeným podvozkom. My sme si na test zobrali Seat Altea XL so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom a motorom 1.6 TDi. Ideálne spojenie? Uvidíme!
Automobilka má dobrý dôvod držať Alteu „nažive“, hoci existujú oveľa mladší konkurenti. Vozidlo poskytuje výborný pomer cena a výkon. Vnútri nájdu miesto piati pasažieri. Vpredu sa sedí pomerne nízko, akoby v hatchbacku. Na druhom rade dokáže privítať lavica troch ľudí, avšak ten v strede bude ochudobnený o šírku operadla, aj dĺžku sedáka.
[adsense]
K prednostiam interiéru dozaista vždy patril slušný priestor pre posádku aj batožinu, vyjadrené inak, pasažieri na palube majú dostatok miesta na sedenie aj možnosti na uloženie drobností, a čo sa nezmestí do kabíny pre cestujúcich, určite pohltí batožinový priestor o objeme 532 litrov (keď sú sedadlá druhého radu maximálne posunuté dozadu, inak môže byť väčší). Na dnešné pomery by kubický tvar kufra neprešiel, sme zvyknutí na dvojité dná, sieťový program, rovnú plochu po sklopení lavice a to všetko má aj Altea XL.
Pohodlnejšie cestovanie zabezpečujú také drobnosti ako slnečné roletky na zadných bočných oknách, výklopné stolíky na oboch operadlách predných sedadiel, pod stropom sa nachádza stredový panel s troma schránkami dokonca i monitorom, a vodiča možno nadchne USB konektivita, či trojramenný volant s hrubým vencom.
Nájdu sa tu samozrejme dáke nezrovnalosti, mnohé z nich sú však ovplyvnené práve starými praktikami výroby. Nepáčila sa mi lakťová opierka vodiča, nielenže je vyrobená z veľmi tvrdého materiálu, ale bohužiaľ je tiež len fixná, nedá sa posúvať, zato skrýva dvojitý úložný priestor. Medzi ďalšie starobné riešenia patrí palubná doska poskladaná z tvrdých plastov, ale nie škaredých. Zatiaľ držala pohromade a nevŕzgala, no ktovie ako to bude po masívnej porcii kilometrov na našich cestách.
Stačilo o statických dojmoch, Altea XL nie je žiadny nováčik, z dostupných zdrojov vieme, kde sú problémy a kde prednosti, neodkladajme viac dôvod testovania tohto modelu. Zaujímala ma jediná kombinácia s automatickou prevodovkou. Ak si totiž nechcete radiť sami prevodové stupne, musíte sa uspokojiť iba s jednou dostupnou alternatívou a to naftovým agregátom 1.6 TDi 77 kW a 7-stupňovým automatom DSG s dvojspojkou. Platí, ak chcete konkrétne Alteu XL, pretože Freetrack už je v kombinácii 2.0 TDi a 6-st. DSG.
Samotný výkon napovedá komótny chod a realita to dosvedčuje mimo mesto. Na diaľnici a okresných cestách nechcite z motora 1.6 TDi pretekára, jeho maximum je položené niekde inde ako v rýchlom odpichu. V skutočnosti je predurčený na ustálené tempo, minimálne výkonnostné zaťaženie a nízku spotrebu. Pokiaľ tieto podmienky dodržíte, bude sa vám páčiť. Teraz k prevodovke.
Moderný sedemstupňový automat vie byť rýchly v preraďovaní, ale zároveň hlavne v meste veľmi hnusný k motoru. Šesť stupňov nahádže do rýchlosti 55 km/h ako nič, a nechce ich pustiť ani po jemnom pridaní plynu. Motor potom jasne dáva najavo, že sa dusí (cca 1100 ot./min.) a žiada si aspoň päťku, ktorú mu nakoniec doprajete v manuálnom režime pomocou sekvenčného radenia + / - . V iných aspektoch sa prevodovka správa pohotovo, keď zošliapnete na podlahu plyn, pokojne podradí aj o dva stupne. Hádzanie rýchlostí vykonáva perfektne bez akéhokoľvek kopnutia a to aj dolu. Akurát ten mestský cyklus je príliš nelogický.
Hoci roky sa na Altei mierne podpisujú v určitých veciach, podvozok k nim nepatrí. Výborne si poradí s nástrahami na cestách, nebojí sa ostrej jazdy a do kabíny odvádza iba tlmené nárazy od nerovností. Radil by som ho Oplu Zafira alebo Fordu C-MAX.
Do konca roka sa u nás zmení cenník a výbavy tohto úspešného modelu. Alteu dnes dostanete už v základe so stabilizačným systémom, asistentom rozjazdu do kopca a šiestimi airbagmi. Osloví nadobúdacou cenou a úžitkovou hodnotou. Svieži dizajn je stále in a takto ho ešte budeme stretávať do konca roka 2015. Nástupkyňa zatiaľ nie je potvrdená.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 77 / 4400 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 250 / 1500 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,8 / 4,4 / 4,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4469 / 1768 / 1581 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 532 / 1604 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1505 / 544 |