Ako sme poznali kedysi Renault Twingo? Prvá aj druhá generácia bola len v trojdverovom prevedení, motor sídlil vpredu a pohon prechádzal na prednú nápravu. V druhej generácii sme si nemohli vynachváliť posuvné zadné sedačky, ktoré umožňovali dopriať pohodlie prerasteným osobám. Dizajnová koncepcia prvých dvoch generácií len evolučne dospievala ako napríklad VW Polo. No prišla druhá polovica roku 2014 a Zem sa zatriasla!
Renault avizoval dávnejšie, pred uvedením tretej generácie, že spolupracuje na vývoji nového modelu s Mercedes-Benz. Až čas však ukázal ako zásadne to ovplyvní výsledný produkt. Z jednej výrobnej linky schádzajú dve autá nesúce dva odlišné znaky. Jeden je z produkcie Smart (Nemec) a nami testovaný model v žltej farbe nosí na kapote piku (Francúz). Twingo nie je už také ako ho poznáme.
Pozrime sa naň z diaľky. Žltý krpec dostal zaoblenú karosériu, ktorá sa najviac odlišuje od predchodcu s pomalším zakončením zadku. Pribudli dvoje dvere a kolesá sa posunuli úplne na rohy, toto auto snáď nemá žiadne previsy. Predná kapota samozrejme reprezentuje automobilku s typickými črtami, teda veľký znak v strede masky a špecifické svetlomety.
V bočnom profile Twinga najviac udrú do očí pomerne malé kolesá a zadné bočné dvere s kľučkou schovanou v C-stĺpiku. Auto tak pôsobí sprvu ako trojdverové vajco, no a výška tomu dopomáha. Napokon prechádzam pohľadom k zadku Twinga. Ten sa mi osobne asi najviac páči, charakterizuje ho čierne presklené veko batožinového priestoru a polmesiačikové svetlomety.
Malé autá sú dnes v prvom rade o prestíži a imidži. Niet sa čo čudovať, že interiér Twinga je vyrobený presne na toto zameranie. Absolútne zotrel trojičky z koncernu VW. To, že Renault má partnera pri výrobe Twinga imidžovú značku Smart, sa preukázateľne kladne podpisuje na jednotlivých detailoch v celej kabíne.
Zákazník má na výber niekoľko farebných kombinácií určitých častí interiéru. Naše Twingo kombinovalo bielo-čierne stvárnenie palubnej dosky s lesklými plastmi v tmavej klavírnej farbe. Výplne dverí a čalúnenie sedadiel výsledný luxusný efekt dopĺňali.
Pred vodičom sídli centrálny panel s polkruhovým štítom, v ktorom JE nesúmerne ciachovaný analógový tachometer. V ňom ďalej nájdete celkom veľký digitálny palubný počítač ukazujúci mimo iné aj informácie tempomatu a obmedzovaču rýchlosti. Čitateľnosť tohto displeja je za každých svetelných podmienok výborná, večer sa dá nastaviť slabšia intenzita podsvietenia.
O niečo jednoduchšie pôsobí na prvý dojem stredový panel, ale v žiadnom prípade nie škaredo. Tu sa sústreďujú tradičné ovládače klimatizácie a autorádio. V ovládaní a intuitivite nie je v zásade žiadna prekážka. Pod týmito ovládačmi môžete mať podľa výbavy krytú alebo nekrytú schránku s odkladacím miestom na drobnosti. Nápoje viete doložiť do bočných dverí. Pred spolujazdcom sa nachádza miesto klasickej otváracej schránky prenosná brašna. Z pohľadu komfortu mi tu najviac chýbala lakťová opierka, aspoň pre vodiča mohla byť.
Twingo vyniká tiež v multimediálnom rozhraní. Viete si tu podobne ako aj v Renaulte Master prepojiť cez bluetooth váš smartfón s rádiom a pomocou bezplatnej aplikácie R&GO mobil prenáša aktuálne informácie z jazdy prípadne navigáciu. Podľa niektorých kolegov, nie všetky typy mobilov s podporovanými operačnými systémami reagovali dobre.
Vzhľadom na zmenenú koncepciu karosérie som bol zvedavý ako sa odrazil komfort sedenia na prvom a druhom rade sedadiel. Prední pasažieri sa opierajú chrbticou o operadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Keďže som štíhlej postavy, nemal som pocit stiesnenosti, avšak v týchto typoch áut najviac na komforte sedenia strácajú stehná. Sedáky sú príliš krátke.
Na zadnú lavicu sa po novom nastupuje cez bočné dvere, tie majú dostatočne kolmý uhol otvorenia, ale výrez je užší. Vďaka vyššej streche pasažieri nepocítia tak akútne absenciu posuvu sedadiel. Ono, toto riešenie z predchádzajúcej generácie Twinga nebolo možné zachovať, nakoľko pod sedadlami a kufrom sídli motor. Dobre čítate.
O batožinovom priestore by som sa nerád moc zmieňoval, tu Twingo nepresiahlo základný objem predchodcu, ale je o niečo širší a sklopením operadiel zadnej lavice už čo-to dovnútra naskladáte. Nové Twingo vsádza na jazdné vlastnosti a netradičné konštrukčné riešenia.
Asi prvýkrát v histórii našej redakcie Webauto nebudem začínať vetu „Pod kapotou motora....“, Twingo síce kapotu má, ale pod ňou sa skrývajú iba nádržky a chladič. Z dvoch dostupných motorov je len jeden k mániu v základnej a strednej výbave. Litrový neprepĺňaný trojvalec kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Motor nájdete vzadu pod podlahou batožinového priestoru. V automobilke sa museli pohrať s každým voľným centimetrom, určite nebola jednoduchá úloha nasúkať agregát pod 49-stupňovým uhlom. Jeho sila sa prenáša pochopiteľne na zadnú nápravu.
Naša motorizácia disponovala výkonom 52 kW a bolo cítiť, že z Twinga už nie je žihadlo na cestách. Kým v predchodcovi bol ku koncu výroby dostupný zdravo znejúci štvorvalec 1.2 16V, v tomto novom klepoce po naštartovaní trojvalček s typickými vibráciami, tie najviac cítiť v operadlách predných sedadiel. Takže akusticky je krok späť. Dynamicky sa dá povedať o niečo slabší, ale v najvyššom stupni výbavy si môžete dopriať prepĺňanú verziu, ktorá zrejme už uspokojí po výkonovej stránke viac.
Najviac ma dostalo riadenie a obrovská dávka obratnosti. Nakoľko motor a pohon sú vzadu, predné kolesá sa natáčajú do značne väčšieho uhla, čo prispieva k dobrej ovládateľnosti v stiesnených uličkách. Otočíte sa hádam na päte.
Zadokolka, ide sa driftovať... Ha! Leda tak vo sne! V Twingu odpojíte protipreklzový systém jedine poistkou (neodporúčame), okrem toho samotných 70 koní sa nevie hlboko zadrieť do asfaltu ani za dažďa. Tým nechcem povedať, že toto autíčko nie je zábavné! V podstate, práve kvôli zadnému pohonu sa v zákrutách chová živšie a nejde príliš do nedotáčavého šmyku.
Viac ako zábavu na cestách uvítate komfort pruženia, výborné utlmenie od nárazov do nerovností a vynikajúcu adhéziu, tá je zrejme podmienená širšími pneumatikami a nízkym výkonom.
V každom prípade, nové Twingo je momentálne asi najzaujímavejšia alternatíva do mesta pre väčšiu skupinu zákazníkov s priaznivou základnou cenou.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 3 /12 |
Zdvihový objem (cm3) | 939 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 52 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 91 / 2850 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 151 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 14,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,6 / 3,9 / 4,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3595 / 1646 / 1544 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 219 / - |
Objem nádrže (l): | 35 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 939 / 420 |